“ Peranan Ibu
Bapa Sebagai Pendorong Anak-anak Dalam Merealisasikan Budaya Membaca”.
Apabila kita menoleh semula kepada sejarah kemajuan manusia, perihal membaca
merupakan suatu wahana yang menjadi enjin utama untuk sesuatu bangsa itu maju.
Dalam sejarah Islam juga, permulaan madani bermula dengan membaca apabila Nabi
Muhammad SAW menerima wahyu pertama di Gua Hira dengan asas membaca. Seterusnya
membaca terus menjadi nadi kejayaan Zaman Renaisance apabila banyak sumber
bacaan dalam tamadun Islam berpindah tangan kepada masyarakat Barat selepas berakhirnya
Perang Salib. Revolusi ciptaan mesin cetak yang bermula di Jerman telah membuka
dimensi pembacaan sebagai sangat penting yang menganjak manusia menemukan
pelbagai ciptaan moden hasil pembacaan. Oleh itu, tradisi warisan turun-temurun
ini hendaklah diteruskan khususnya dalam kalangan keluarga untuk membudayakan
amalan membaca dalam kalangan anak-anak.
Pendahuluan 2
Apabila seseorang itu cuba mengkaji dan
mendalami kandungan yang tersurat mahupun tersirat daripada Surah Al Alaq,
nescaya jawapan yang diperoleh tentulah amalan membaca adalah merupakan suatu
kewajipan. Kewajipan membaca bukan sekadar menjadi pelengkap kepada sesuatu
peperiksaan, sebaliknya menjadi tanggungjawab untuk melahirkan umat yang
berjaya, bijaksana, dan hebat menguasai dunia keilmuan. Namun demikian, saranan
membaca menatijahkan nilai yang paradoks apabila masyarakat Malaysia khususnya
amat liat untuk membaca. Sama ada di peringkat masyarakat umum hinggalah ke
pusat-pusat pengajian, amalan membaca gagal dibudayakan. Walaupun pelbagai
kempen dan insentif diberi untuk menyemarakkan amalan tersebut, hasil yang
diperoleh amatlah mengecewakan. Oleh itu, sejajar dengan sesuatu kejayaan itu
bermula dari rumah, nescaya keluarga haruslah memainkan peranan aktif untuk
memupuk semula amalan membaca.
Isi
1 : Ibu bapa perlu menjadikan aktiviti
membaca sebagai agenda wajib dalam rumah tangga – membaca hendaklah menjadi amalan
penting setaraf dengan keperluan asasi yang lain seperti makan, minum, riadah
dan semua aktiviti keluarga
Isi 2 : Ibu bapa hendaklah menunjukkan karisme sebagai golongan terpelajar dan berfikir – mencetuskan idea-idea baru, bernas dan matang melalui pengalaman membaca – melahirkan rasa bangga kepada anak-anak atas kebolehan ibu bapa
Isi
3 : Mewujudkan persekitaran yang
kondusif untuk membentuk tabiat membaca – melengkapkan semua sudut di dalam
rumah dengan prasarana membaca dan bahan-bahan bacaan yang pelbagai bidang
Isi
4 : Cuba memahami watak dan
kecenderungan anak-anak – menyediakan bahan bacaan yang sesuai dengan minat
mereka
No comments:
Post a Comment