Friday, February 3, 2012

Kepentingan Ilmu Dalam Kehidupan



Kepentingan Ilmu Dalam Kehidupan.

Pendahuluan :
"Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad" dan " Ilmu Jambatan Hidup" . Itulah antara dua kata-kata yang membuktikan bahawa ilmu sangat penting dalan hidup manusia. Dalam zaman ini, jika seseorang itu tidak mempunyai ilmu, mereka akan ketinggalan dan mereka akan mengalami kesusahan dalam kehidupan. Untuk memperoleh serta mendlami ilmu, kita perlu berusaha dengan gigih kerana ilmu tidak datang sendiri. Bak kata peribahasa, yang bulat tidak datang menggolek dan yang pipih tidak datang melayang. Penjelasan tentang kepentingan ilmu, saya huraikan dalam perengan seterusnya.

a) Membolehkan kita memperoleh peluang kerjaya yang lebih baik.
Dengan kepelbagai ilmu yang dimiliki, peluang kerjaya seseorang akan lebih terbuka dan mudah untuk mendapat kerja. Kita juga akan mampu untuk menjawat jawatan yang lebih besar. Hasrat dan cita-cita kita hanya akan tercapai jika kita mempunyai ilmu. Kerjaya proffesional seperti doktor, peguam dan akauntan memerlukan mereka yang berilmu. Jelaslah bahawa.......

b) Meningkatkan taraf hidup.
Orang yang berilmu akan dapat mempertingkatkan taraf hidup mereka dan juga keluarga mereka. Dengan ilmu yang mereka miliki, mereka akan berkerjaya dan bergaji yang lumayan. Pendapatan yang mereka perolehi membolehkan mereka mengubah kehidupan dengan membina rumah yang lebih selesa, berkereta yang sesuai dengan taraf kehidupan dan mampu memiliki keperluan asas dan kehendak diri mereka. Mereka juga boleh menggunakan ilmu mereka bagi mendapatkan pendapatan sampingan seperti berniaga, membuat tuisyen dan sebagainya.

c) Boleh berkhidmat untuk agama, bangsa dan negara.
Ilmu yang dimiliki oleh seseorang bukan sahaja boleh memajukan diri mereka malahan mereka juga boleh menyumbangkan tenaga mereka untuk membangunkan agama, bangsa dan negara. Dari segi agama, mereka boleh menyampaikan ceramah yang boleh menyedarkan manusia tentang kehebatan agama Islam dan mendidik masyarakat supaya mematuhi ajaran-ajaran agama. Secara tidak langsung, apabila kesedaran agama itu timbul, masyarakat akan menjadi berjaya membangunkan bangsa dan negara mereka. Ini kerana, semua ajaran agama mengajak manusia melakukan kebaikan.

d) Disanjung tinggi oleh masyarakat.
Orang yang berilmu akan dihormati dan disanjung oleh masyarakat. Masyarakat sangat menghargai orang yang berilmu kerana mereka khidmat mereka boleh digunakan untuk kepentingan umum. Contohnya, doktor mampu memberi rawatan kepada pesakit, pendakwah mampu memberi kesedaran kepada masyarakat dan guru boleh menyampaikan ilmu kepada para pelajar. Masyarakat akan menghargai jasa-jasa orang yang berilmu kerana mereka telah berjaya memberikan perkhidmatan yang diperlukan. Ternyatalah bahawa....

e) Tidak mudah dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
Kita sering mendengar, orang-orang kampung ditipu oleh penjual melalui peraduan gores dan menang. Mereka dengan mudah memberikan harta sama ada dalam bentuk barangan atau wang tunai semata-mata tertarik dengan barangan murah atau barang mudah dapat. Hal ini terjadi kerana, masyarakat yang terpedaya itu tidak berilmu dan tidak berfikir panjang. Hal ini tidak terjadi kepada masyarakat yang berilmu.

f) Ilmu Menjamin kehidupan .
Orang yang berilmu akan terjamin kehidupan mereka. Dengan ilmu kita boleh memperoleh pekerjaan yang lebih baik untuk menjamin kehidupan kita pada masa akan datang. Dengan perancangan yang teliti, pendapatan bulanan kita membolehkan kita merancang kehidupan dengan yang lebih sempuran. Malahan kita boleh berbelanja mengikut kehendak kita, kita boleh melancong, membeli pakaian dan menyara kehidupan. Situasi ini mnugkin berbeza dengan mereka yang kurang berilmu dalam hidup mereka.

Penutup:
Daripada huraian yang diberikan, nah, ternyata dan terbuktilah bahawa ilmu sangat penting dalam kehidupan kita. Ilmu yang ingin kita cari perlulah mencakupi ilmu dunia dan ilmu akhirat. Keseimbangan ilmu ini sangat perlu kerana, kita tidak mahu dalam kita berkerjaya dan berkedudukan, akhlak dan rohani kita rosak. Cabaran dunia hari ini memerlukan kita menguasai ilmu agama sebagai benteng dan jati diri daripada melakukan perkara-perkara yang tidak elok dan bertentangan dengan hukum agama.

50 comments:

  1. Sgt mmbantu, and karangan yg sgt mantap. Thank you!

    ReplyDelete
  2. good! excellent! eximius! bravo!

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas ilmu ini :)

    ReplyDelete
  4. Boek ah karangan ��

    ReplyDelete
  5. Buat ayat gramatis mengenai suasana di rumah

    ReplyDelete
  6. Tq.Ia sangat membantu saya .!!😁

    ReplyDelete
  7. Esok dh exam....jumpa jugak tajuk nii...harap2 lulus spm aminn

    ReplyDelete
  8. thank you so much you pun berilmu membantu masyarakat!

    ReplyDelete
  9. such a wonderful essay
    terima kasih atas memberi karangan yg terbaik
    sekarang saya senang utk menulis esei

    ReplyDelete
  10. such a wonderful essay
    terima kasih atas memberi karangan yg terbaik
    sekarang saya senang utk menulis esei

    ReplyDelete