Wednesday, September 21, 2011

Kepentingan dan Impak Negatif ICT Kepada Masyarakat



Kemahiran Teknologi Maklumat sangat penting dalam kehidupan hari ini.
Huraikan faedah-faedah ICT dan juga keburukan ICT kepada masyarakat.

Pendahuluan:
Dalam era globalisasi dan ledakan maklumat, ICT sangat cepat berkembang dalam kehidupan manusia hari ini – mereka yang tidak menguasai ICT dianggap ketinggalan – Contoh kemudahan ICT ialah internet, telefon dan Astro – membawa banyak faedah dan keburukan kepada masyarakat.

Isi-Isi ( Faedah ICT)
1. Boleh mendapat maklumat secara mudah dan lebih terperinci – pelajar dapat mencari maklumat untuk menyiapkan kerja sekolah – maklumat dapat diakses secara mudah – maklumat berkaitan dengan pendidikan, kesihatan, pelancongan, berita dalam dan luar negara dan sebagainya.
2. Boleh menghubungkan kita ke seluruh dunia – laman-laman social yang wujud seperti Facebook, twitter dan Myspace – manusia dapat berkenalan – dapat mengenali rakan-rakan luar – menghubungkan semula dengan rakan-rakan lama.
3. Memudahkan urusan harian manusia – pembayaran bil, pembelian barang-barang dan pembayaran cukai – boleh dibuat secara dalam talian – tidak perlu beratur panjang dan dapat menjimatkan masa.
4. Dapat mengetahui maklumat lebih cepat, tepat dan pantas – berita disampaikan secara atas talian dari seluruh dunia– tidak perlu menunggu – perkembanga dunia yang terkini dapat diperolehi.

Keburukan ICT.
1. Fitnah dapat disebarkan secara lebih mudah – sukar dibendung kerana sesiapa sahaja boleh menulis dan menyiarkan maklumat – maklumat sahih sukar ditentukan
2. Pelajar leka dengan penggunaan internet – mengabaikan pelajaran dan tanggungjawab lain – seperti membantu ibu bapa, hidup bermasyarakat dan sebagainya – membuang masa dengan bermain game
3. Terdedah kepada perkara tidak baik – cerita lucah, gambar lucah dan bicara lucah – merosakkan akhlak dan jiwa remaja – boleh mempengaruhi pengguna untuk melakukan perkara yang tidak baik.
4. Bertambahnya kes jenayah seperti kecurian – remaja terpaksa mencari duit untuk mengunjungi pusat-pusat siber atau menambah nilai telefon bimbit – ada yang mencuri duit ibu bapa, merompak dan meragut.

Penutup :
Kebaikan ICT memang tidak dapat dinafikan - namun teknologi masa kini memerlukan pemantauan dan pengawasan yang sewajarnya agar tidak menimbulkan kesan negatif – masyarakat perlu saling mengingatkan agar ICT mampu memberi faedah yang berguna untuk kepentingan masa hadapan.

(Rangka ini sebagai panduan dan bimbingan sahaja - mungkin ada isi lain yang lebih baik)

15 comments:

  1. berguna la sangat <-_-">

    ReplyDelete
  2. ayooo ! berguna > <

    ReplyDelete
  3. beguna lha awk . . muah muah

    ReplyDelete
  4. izinkan saya copy ye ! tq

    ReplyDelete
  5. izin kan saye untuk copy k..tq..dah terdesak ni,,.huhu

    ReplyDelete
  6. izinkan saya guna bhn utk ngajar budok2... tq.

    ReplyDelete
  7. This was seriously helpful ! THANKYOU a tons,so much! :)

    ReplyDelete
  8. very helpful this information for me,thank u!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  9. tq 4 the information

    ReplyDelete
  10. A very useful essay in Pengajian Am...Thanks a lot...

    ReplyDelete