Monday, December 26, 2011

Tanda-tanda pelajar bermasalah (samseng)



Pakaian
Memakai pakaian yang bertema atau mempunyai gabungan warna yang khusus seperti kemeja-T hitam dan seluar jean hitam setiap hari.

Cakap besar
Anggota baru kumpulan samseng biasanya gemar bercakap besar tentang rakan-rakan mereka dalam kumpulan yang sama tanpa mengakui bahawa mereka turut serta dalam kumpulan itu.

Barang baru
Anak anda mula memiliki barangan berjenama sedangkan dia masih bersekolah dan tidak bekerja sambilan. Anda pula tidak memberinya wang saku yang banyak.

Isyarat tangan atau bahasa sulit
Anggota kumpulan samseng mungkin menggunakan isyarat tangan atau bahasa sulit untuk berhubung, lebih-lebih lagi apabila ingin mengutarakan sesuatu yang penting seperti kehadiran kumpulan lain atau polis.

Kelakuan negatif
Anda perlu prihatin apabila melihat perubahan negatif yang timbul mendadak dalam diri anak anda seperti lebih ganas apabila berinteraksi dengan adik-beradik di rumah, kurang ajar atau tidak mahu mendengar kata.

Hilang minat pada sekolah
Anda sering menerima maklum balas daripada guru di sekolah yang memberitahu bahawa anak anda tidak membuat kerja rumah, kerap ponteng sekolah dan hilang minat belajar.

Merahsiakan kegiatan
Anda perlu bersikap lebih prihatin, lebih-lebih lagi jika anak anda sering merahsiakan tempat tuju atau kegiatan hariannya daripada anda.

Tatu
Lambang fizikal ini mungkin bukti yang paling kukuh bahawa anak anda terlibat dalam kegiatan samseng.

Sumber : http://cyberita.asia1.com.sg/

No comments:

Post a Comment