Friday, July 1, 2011

Polemik Bahasa Melayu : Siapa yang Perlekehkan Bahasa



Oleh Melati Mohd Ariff

Lebih separuh abad bebas daripada belenggu penjajahan, polemik Bahasa Melayu bagai air laut, sekejap pasang sekejap surut. Terpinggir atau dipinggir? Apakah akan tinggal sekadar bahasa percakapan, bahasa basahan atau bahasa pasar?

Rencana tujuh siri ini merungkai beberapa isu mengenai Bahasa Melayu.

Bahagian ke-4 ini menyentuh pandangan sasterawan dan penyair yang tidak asing lagi, Prof Madya Dr Lim Swee Tin mengenai polemik Bahasa Melayu.

SERDANG, 28 Jun (Bernama) --- "Perlekeh bahasa". Kenyataan yang menjurus khusus kepada anak-anak muda hari ini mungkin keras dan pedas.

Ramai juga yang mungkin sanggup menyingsing lengan untuk menyatakan ketidakpuasan hati terhadap kenyataan yang dibuat.

Realitinya pasang-pasanglah telinga mendengar percakapan serta perbualan sesetengah anak muda serta anak-anak sekolah, malahan termasuk mereka di sekolah rendah.

Perhatikan juga bahasa Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) yang mungkin anda terima atau yang terpampang di skrin televisyen oleh stesen televisyen tertentu.

"Lebih cepat", "menjimatkan masa" dan "Bahasa Melayu leceh panjang dan berjela" antara yang dijadikan alasan untuk mencemari bahasa sesuka hati mereka.

Daripada sekadar santai dan suka-suka, ada yang melarat sehingga menggunakan bahasa SMS ini untuk tugasan sekolah malahan dalam menjawab soalan peperiksaan di peringkat universiti!

Sekiranya keadaan ini dibiarkan berterusan, bagaimana hendak kita murnikan ungkapan "Bahasa Jiwa Bangsa" yang sering dilaung-laungkan!

CITA RASA

"Sudah berlaku anjakan yang jauh. Kebanyakan generasi muda semacam ada satu acuan Bahasa Melayu yang sudah dirosakkan dan ini semakin menjalar dan berkembang.

"Generasi muda menggunakan bahasa dalam lingkungan mereka dengan apa yang mereka percaya dan sesuai untuk generasi mereka.

"Saya melihat kecenderungan meringkaskan kata, membuang imbuhan dan yang paling ketara pada masa ini menggugurkan vokal dalam penulisan," demikian pandangan Prof Madya Dr Lim Swee Tin, Pensyarah Kesusasteraan Melayu, Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM).

Beliau memberi komen ini apabila diminta pandangannya mengenai penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan generasi muda.

Mengenai bahasa SMS pula, beliau mengakui merasa amat terluka dengan bahasa yang digunakan.

"Dalam SMS pun saya tetap mempertahan kepersisan bahasa, menggunakan bahasa itu sebagaimana yang sewajarnya, " katanya.

Sepanjang dua jam wawancara, penyair tersohor ini ternyata begitu rimas dengan perkembangan yang menimpa nasib Bahasa Melayu pada hari ini.

Rasa bimbang dan khuatirnya seiring dengan bait-bait puisi mengenai nasib Bahasa Melayu yang acap kali dideklamasikan seperti dalam puisi bertajuk "Masih Bahasaku."

Antara bait-bait puisi ini berbunyi "Bahasaku masih di samudera luas, Menampan angin kencang, Melentur ombak bergelombang.

"Bahasaku sukma bangsa, Ia mengalir di jernih jiwa, Kita kembara menjulang panji-panji, Tetapi di tangan menggenggam keji, Bahasaku pautan hayat, Ia menggitakan setia rakyat, Kita bernafas mengemam kasih, Namun kelukaan berganti silih."

BAHASA ROJAK

Kecenderungan sesetengah orang menggunakan bahasa rojak yakni penggunaan Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris berselang-seli turut mengundang kekhuatiran di hati pejuang bahasa ini.

Bagi beliau mereka yang menggunakan bahasa ini perlu diberitahu bahawa apa yang mereka lakukan itu hanya merosakkan kemurnian Bahasa Melayu.

Beliau turut tidak senang dengan kecenderungan meringkaskan perkataan Inggeris seperti "Ori" (Original) dan "Otai" (Old Timer).

Bagaimanapun, beliau memberitahu bahawa apa yang berlaku tidak boleh disekat memandangkan perkataan-perkataan itu sudah diterima secara meluas termasuk pakar bahasa dan media.

Bagi diri Dr Lim, polemik Bahasa Melayu dalam kalangan generasi muda ini menunjukkan semacam wujud dalam bahasa yang lembut "tuntutan" dan dalam bahasa yang tegas "desakan".

"Desakan untuk beranjak dari segi penggunaan Bahasa Melayu ini bukan dibuat secara tidak sedar.

"Bagi mereka, pedulikan orang lama. Secara senyap mereka mahu menyesuaikan bahasa dengan generasi mereka," kata beliau dalam wawancara dengan Bernama di UPM di sini baru-baru ini.

Beliau yang juga penyair tersohor adalah penerima S.E.A Write Award 2000 iaitu penghargaan tertinggi bidang kesusasteraan di Asia Tenggara oleh kerajaan Diraja Thailand.

DIROSAKKAN

Dr Lim bukan sahaja menegur kepincangan Bahasa Melayu yang berlaku dalam kalangan anak muda tetapi juga yang digunakan oleh media termasuk media cetak dan media elektronik.

Bagi beliau, program radio adalah antara penyebab Bahasa Melayu dirosakkan.

Mengambil contoh sebuah stesen radio swasta yang sangat popular dan mempunyai jumlah pendengar yang sangat besar, beliau jelas bimbang dengan bahasa rojak yang digunakan oleh penyampai stesen radio berkenaan.

"Bahasa yang digunakan sangat rosak tapi itulah yang akan menjadi ikutan. Inilah yang saya katakan Bahasa Melayu bukan rosak tetapi Bahasa Melayu dirosakkan.

"Walaupun bahasa santai dan program santai dan walaupun radio swasta,ia diakses di seluruh negara. Jadi bagi saya tiada kompromi. Hal ini tidak boleh dikompromi.

"Stesen-stesen radio ini sebenarnya berlumba-lumba mencari pendengar yang lebih besar untuk mendapat dana yang banyak daripada pengiklan akan tetapi dari sisi yang lain, bahasa kita rosak binasa," jelas Dr Lim.

TANGGUNG JAWAB DAN ETIKA

Memandangkan pengaruh besar media, pengamal media termasuk radio dan televisyen sepatutnya berada di barisan hadapan bersama-sama pejuang untuk mempertahan kemurnian Bahasa Melayu.

Dalam arus peredaran zaman sekarang, Dr Lim menegaskan sekurang-kurangnya ini dapat mengurangkan kerosakan Bahasa Melayu.

Dalam hal yang sama, media juga perlu ada tanggungjawab sosial dan etika untuk mengelakkan kerosakan Bahasa Melayu daripada menjadi semakin parah.

Di samping penggunaan bahasa rojak, Dr Lim juga menegur tindakan sesetengah pihak yang membuat terjemahan bahasa Inggeris kepada Bahasa Melayu secara sesuka hati mereka.

"Kita tidak boleh membuat terjemahan bebas mahupun mencipta istilah secara sewenang-wenangnya.

"Dewan Bahasa dan Pustaka ada sistem untuk terjemahan dan kata pinjaman. Ini sudah lama diamalkan.

"Jika sistem ini diabaikan, ini akan menyebabkan satu lagi kerosakan kepada sistem bahasa dan jika dibiarkan saya sekali lagi merasa dukacita bahasa kita akan sangat tercemar nanti," keluhnya.

PANTAU MAJALAH

Lambakan pelbagai bahan bacaan termasuk majalah hiburan turut membuka ruang kepada pencemaran bahasa jika tidak ada pemantauan pihak berkuasa berkenaan.

Di tengah-tengah ledakan isu bahasa rojak beberapa tahun lepas, Dr Lim memberitahu bahawa beliau mengambil daya usaha sendiri untuk memantau semua majalah yang ada dalam pasaran.

Bukan sedikit wang yang dibelanjakan untuk tujuan ini.

"Saya membuat pemantauan ini supaya apabila saya bercakap saya bukan bercakap sesuka hati atau bercakap kosong. Ia berdasarkan apa yang ada di depan saya," jelasnya.

Menurut Dr Lim ada dua majalah daripada sejumlah majalah yang dipantaunya yang dari kulit ke kulit keseluruhannya menggunakan bahasa SMS yang sangat rosak bahasanya.

Majalah itu adalah majalah hiburan, diterbitkan dua bulan sekali dan difahamkan sangat laku dalam kalangan pengguna.

"Yang menjadi persoalannya mengapa majalah seperti ini diterbitkan.

"Ditambah pula dengan sekarang ini begitu banyak komik yang sangat digemari kanak-kanak dan remaja dengan bahasa yang sangat teruk.

"Jadi kalau ini yang disebarkan dan jangan lupa apabila bahasa yang salah, bahasa yang tidak betul, bahasa yang salah sistemnya ini disumbat dari hari ke hari maka lama kelamaan ia menjadi kebiasaan," tegas Dr Lim.

HIDUP BAHASA

Dalam keadaan Bahasa Melayu yang diperlekeh dan dicemari ini ahli bahasa, guru bahasa dan mereka yang ada kaitan dengan perjuangan kebahasaan sudah tentunya berasa tidak senang hati termasuk Dr Lim sendiri.

Namun demikian, beliau akur bahawa sesuatu bahasa itu hidup kerana penggunanya.

"Kita tidak boleh melupakan hakikat yang nyata bahawa bahasa itu hidup dalam kalangan pengguna bukan semata-mata di atas kertas.

"Maka dengan demikian apa yang kita boleh lakukan ialah membimbing mereka supaya tidak pergi terlalu jauh dan supaya bahasa kita tidak terus rosak," tegasnya.

Sehubungan dengan itu, Dr Lim menyarankan pejuang bahasa dan orang yang pakar dalam bidang bahasa mengambil pendekatan melentur dan menyeimbang antara kemurnian bahasa dengan tuntutan pengguna semasa.

Menurut beliau dalam hal itu generasi muda terutamanya perlu diberi perhatian dan diajak berbincang untuk menyedarkan mereka bahawa perubahan yang ingin dibuat itu adalah dari aspek yang salah.

"Dengan cara demikian kita harapkan bahasa kita kekal murni. Apa juga perubahan yang dibuat, ia sepatutnya tidak merosakkan sistem.

"Selagi kita ada peluang, ruang atau kesempatan kita harus melakukan sesuatu dengan segera," katanya.

Dr Lim yang telah terbabit dengan perjuangan Bahasa Melayu sejak empat dekad yang lalu yakin saranan yang dilontarkannya itu tidak mustahil untuk dilakukan.

"Dulu dalam era 90-an, kita ada kumpulan anak muda yang sangat gilakan muzik rock, heavy metal termasuk black metal.

"Anak-anak muda ini bercakap lu gua, lu gua dan apabila ahli bahasa menegur, lambat laun mereka tinggalkan," jelasnya.

USAHA BERTERUSAN

Bagaimanapun, usaha menegur ini pastinya perlu dibuat secara berterusan kerana sogokan Bahasa Melayu yang tercemar berlaku sepanjang masa.

Ahli, pejuang, pakar serta ilmuwan bahasa di samping guru bahasa juga perlu lebih proaktif di dalam hal ini.

"Kadang-kadang saya khuatir orang selalu memberi jawapan kita sudah buat bermacam-macam seminar mengapa masyarakat masih tidak peka?

"Tetapi saya suka menyatakan bahawa seminar itu untuk siapa? siapa yang hadir? Kebanyakannya hanya dari kalangan mereka sahaja.

Kelompok muda mana nak pergi dengar seminar yang macam itu.

"Yang kita bimbang, rumusan, keputusan dan ketetapan seminar tidak sampai kepada sasarannya dan hanya terselit dicelah-celah fail sahaja," kata Dr Lim yang menambah jika disebarluaskan, masyarakat dapat menerima perubahan yang dilakukan dan dirumuskan oleh ahli-ahli bahasa ini.

Dalam hal pencemaran Bahasa Melayu, Kementerian Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi turut disaran membuat pemantauan dalam bidang kuasa yang lebih menyeluruh.

"Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim sangat menjaga kemurnian Bahasa Melayu. Saya percaya kementeriannya mempunyai kuasa bukan setakat menasihat atau menegur sahaja.

"Saya fikir pihak yang ada kaitan dengan pencemaran bahasa ini perlu diberi amaran, jangan diberi peringatan sahaja.

"Kita juga perlu mengadakan aktiviti pengetahuan dan kesantunan bahasa sepanjang tahun, perlu dilakukan juga pengisian demi pengisian. Kita tidak boleh patah hati, patah semangat," kata Dr Lim.



Sumber : http : //www.bernama.com.my/

No comments:

Post a Comment