Friday, October 14, 2011

Punca-Punca Jerebu



(Untuk rujukkan murid-murid kelas MPV dan PD)

KARANGAN: PUNCA FENOMENA JEREBU
Punca Fenomena Jerebu


Fenomena cuaca berjerebu merupakan duri dalam daging kepada pihak kerajaan dan rakyat. Fenomena ini seolah-olah termaktub dalam takwim ramalan cuaca negara kerana acap kali melanda negara. Realitinya, keadaan negara yang berjerebu ini amat membahayakan kesihatan rakyat. Keadaan berjerebu ini seolah-olah tiada noktah akhirnya. Bagaimana jerebu berlaku? Apakah punca-puncanya ? Persoalan inilah yang akan dirungkaikan di bawah ini.

Punca utama fenomena jerebu melanda negara ialah pembebasan asap daripada kenderaan. Hal ini demikian kerana bilangan kenderaan yang semakin meningkat bak cendawan tumbuh selepas hujan. Masyarakat tidak suka berkongsi kenderaan hingga menyebabkan kenderaan terlalu banyak di atas jalan raya. Kenderaan seperti lori, trelar, bas dan banyak lagi mengeluarkan asap karbon monoksida sehingga mencemarkan udara.Keadaan menjadi lebih parah jika kenderaan tidak di servis mengikut jadual hingga mengeluarkan asap yang terlalu tebal dan melebihi had yang sepatutnya.

Selain itu, masyarakat yang melakukan pembakaran secara terbuka juga menyebabkan keadaan jerebu terjadi-jadi. Pembakaran secara terbuka di lakuakan untuk membersihkan kawasan pertanian atau membersihkan kawasan persekitaran rumah. Sampah sarap dibakar sesuka hati dan sisa hasil pertanian dibakar menyebabkan asap memenuhi ruang udara. Sikap masyarakat yang dikatakan bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing sangat membahayakan persekitaran kita. Natijahnya, jika perkara ini berterusan, maka rakyat akan diserang sesak nafas dan penyakit asma.

Sebagai sebuah negara perindustrian, pengeluaran asap kotor dari kilang juga dikenal pasti sebagai punca fenomena jerebu berlaku. Situasi ini bertambah buruk terutamanya di kawasan perindustrian kerana pihak pengilang memasang corong asap yang terlalu rendah sehingga menyalurkan asap beracun ke udara. Kesan langsung apabila situasi ini berlaku, makan akan turun hujan asid dan penyakit kulit pasti menyerang kita.

Sementara itu, keadaan cuaca di kawasan hutan hujan tropika memang terlalu panas sehingga boleh menyebabkan tumbuh-tumbuhan terbakar sendiri akibat suhu meningkat sehingga menyebabkan jerebu berlaku. Hal ini demikian kerana fenomena pemanasan global. Oleh itu, sudah sampai masanya kita menyelamatkan bumi.

Selain faktor cuaca, kegiatan penebangan hutan yang berlaku dengan leluasa juga menyebabkan keadaan cuaca berjerebu. Pembalak di kawasan hutan membuka hutan dengan jalan mudah ini. Mereka bersikap tidak bertangungjawab sehingga menyebabkan negara-negara jika terpaksa menerima padahnya.

Di samping itu, pembebasan debu daripada letupan gunung berapi juga menyebabkan keadaan cuaca berjerebu. Gunung-gunung yang masih aktif di negara Indonesia tamsilnya mengeluarkan asap tebal sebagai fenomena gunung berapi akan meletus. Hal ini menyebabkan jarak penglihatan terbatas dan penerbangan tergendala.

Kesimpulannya, semua pihak mestilah bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam soal penjagaan alam sekitar. Kualiti udara yang bersih amat penting untuk menjamin kesihatan penduduk di rantau ini. Oleh itu, kita harus memikirkan setiap perbuatan yang melibatkan pembakaran supaya dapat mengelakkan fenomena jerebu.

(Diubahsuai hasil catatan Cikgu Azhar)

25 comments:

  1. tq...ia sgt membantu...

    ReplyDelete
  2. terima kasih.. ia membantu..

    ReplyDelete
  3. Terima kasih ia sangat membantu dalam
    karangan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu, ini sangat-sangat membantu dalam folio saya..

      Delete
    2. Thank you very for publishing this document and this help me for my essay if not I will got punishment from my teacher

      Delete
  4. TQ ....... VERY MUCH !!!!!!!!! IT , HELP ME TO GET SOME IDEA TO DO MY FOLIO

    ReplyDelete
  5. TQ........................................

    ReplyDelete
  6. sangat baik punya karangan eh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok la [good luck)

      Delete
    2. OH MY God THIS Is sOO GOOD!!ps use CODE:JEFFSTAR20 to get 205OFF IN ANY OF MY COSMETICS

      Delete
  7. karangan ini sangat baik:)

    ReplyDelete
  8. terima kasih :)

    ReplyDelete
  9. Terima kasih :)

    ReplyDelete
  10. ia nya sangat membantu.

    ReplyDelete
  11. thanks . sangat membantu student seperti saya . hoho . siap jugak folio geografi lepasni . hehe . thanks ehh

    ReplyDelete
  12. Terima kasih atsa karangan yg diberikan

    ReplyDelete
  13. tq so much dapat juga tulis isi untuk bahasa melayu selamat aku daripada cikgu aku tq somuch

    ReplyDelete
  14. Bagus lah karangan ni . Memang terbaik . Semoga peroleh kejayaan .

    ReplyDelete
  15. Bagus lah karangan ni . Memang terbaik . Semoga peroleh kejayaan .

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Boleh buat isi utk oral 👍👍👍

    ReplyDelete