Friday, October 29, 2010

ANTOLOGI KERUSI

SINOPSIS SABOR :

Sabor dibawa oleh saudaranya, Jibor ke rumahnya dan diperkenalkan kepada isterinya, Siti Saidah. Setelah beberapa hari di rumah Jibor, Siti Saidah terlalu berahi melihat Sabor. Siti Saidah juga pernah bermukah dengan jauhari, tetapi perbuatanya itu tidak diketahui oleh suaminya. Setelah dua puluh hari Sabor di rumahnya, cinta dan berahi Siti Saidah kepada sabor semakin berkobar-kobar. Pada suatu malam, Jibor memakan majun lalu tidur dengan nyenyaknya. Siti Saidah mengambil kesempatan ini untuk menggoda Sabor. Apabila Sabor terasa ada seseorang yang memeluk dan menciumnya, dia terjaga daripada tidurnya. Dia terkejut lalu memarahi Siti Saidah kerana menduakan suaminya. Sabor menyuruh Siti Saidah ingat akan Allah dan Rasulullah.

Siti Saidah memberitahu Sabor bahawa dia sangat cinta dan berahi akan serta meminta Sabor memenuhi hajatnya. Apabila mendengar kata-kata Siti Saidah, Sabor hampir tergoda, tetapi Sabor teringat akan pesanan Raja Damsyik. Sabor juga teringat akan firman Allah yang bermaksud “Hai segala kamu yang percaya akan Allah Subhanahu wataala, jangan kamu berbuat zina bahawasanya itu terlebih keji lagi jahat perbuatan”. Sabor bertambah takut dan bersyukur kerana Allah telah melindunginya daripada melakukan zina.

Sabor kemudian marah kepada Siti Saidah dan menasihatinya supaya takut kepada Allah dan malu kepada Rasulullah. Siti Saidah masih merayu dan mencumbui Sabor, tetapi Sabor tidak melayan kehendaknya. Justeru Siti Saidah mengancam akan membunuhnya. Siti Saidah sangat marah dan mendapatkan suaminya.

Siti Saidah memfitnah Sabor dengan mengatakan bahawa Sabor hendak memperkosanya. Apabila mendengar kata-kata isterinya itu, Jibor sangat marah dan meminta supaya Siti Saidah tidak menghebohkan perkara itu dan dia akan memikirkan cara terbaik untuk membunuh Sabor. Jibor telah menghadiahi Sabor kopiah buatan Rom. Jibor mengupah empat orang sipahi (askar India) sebanyak seratus dinar setiap seorang supaya membunuh sesiapa sahaja yang memakai kopiah buatan Rom. Sebelum sembahyang fardu Subuh di masjid, Sabor terasa pening dan meninggalkan kopiah itu lalu diletakkan di mihrab. Apabila jauhari melihat kopiah itu, lalu diambil dan dipakainya, kemudian terus bersembahyang. Setelah itu datanglah empat orang askar India yang diupah oleh Jibor lalu memenggal leher jauhari yang disangkanya Sabor. Selepas itu, barulah Sabor sedar bahawa mungkin Siti Saidah yang memfitnah dirinya. Jibor berasa hairan melihat bukan Sabor yang mati, tetapi jauhari. Berdetik dalam hatinya bahawa mungkin Allah telah menyelamatkan Sabor kerana dia tidak bersalah.

PANTUN ENAM KERAT

Ular tedung jangan dipermudah,
Biasanya dapat membawa maut,
Jika tidak maut merana juga;
Berhujan panas aku tak endah,
Keris lembing aku tak takut,
Kehendak hati kuturut juga.

Kuda liar berkeliling kota,
Kota terbuat dari kayu,
Tempat berkawal lasykar Feringgi;
Kami mendengar khabar angin,
Bunga kembang sudah pun layu,
Gugur ke bumi tidak harum lagi.

Penakik pisau raut,
Ambil galah sebatang lintabung,
Seludung dijadikan nyiru;
Setitik dijadikan laut,
Sekepal dijadikan gunung,
Alam terbentang dijadikan guru.

Sultan Muda dari Lampung,
Memikul cangkul dengan bajak,
Singgah minum di lepau nasi;
Sudah sekah tempat bergantung,
Telah patah tempat berpijak,
Ke mana hendak digapai lagi.

Permatang Budi, 1991
Fajar Bakti Sdn. Bhd.

MAKSUD PANTUN:

Rangkap Pertama :
Hujan, panas, atau ancaman keris dan lembing tidak dihirau-kan asalkan dapat memenuhi hajat di hati.


Rangkap Kedua :
Bunga yang sudah layu dan gugur ke bumi akan hilang harumnya; dianggap tidak berguna lagi.


Rangkap Ketiga:
Sesuatu yang sedikit dijadikan banyak; alam pula dijadikan sumber ilmu.

Rangkap Keempat:
Tempat bergantung hidup telah tiada; tidak tahu ke mana hendak mengadu.

PERSOALAN
1. Berani menempuh apa-apa dugaan dan cabaran untuk mencapai cita-cita.
2. Orang yang telah rosak akhlaknya dianggap tidak berguna dan dipandang hina.
3. Kegigihan untuk mencapai kejayaan atau kesenangan dengan menjadikan alam sebagai sumber pengetahuan dan panduan hidup.
4. Kehilangan tempat bergantung mengakibatkan kesusahan dan keadaan tidak tentu arah.


BENTUK PANTUN

1. Pantun enam kerat ini terdiri daripada empat rangkap.
2. Bilangan baris dalam setiap rangkap adalah sama, iaitu enam baris serangkap.
3. Bilangan kata dalam setiap baris tidak sama, iaitu antara tiga hingga enam patah kata sebaris.
4. Bilangan suku kata dalam setiap baris pun tidak sama, iaitu antara lapan hingga sebelas suku kata.
5. Rima akhir pantun ialah abcabc


GAYA BAHASA

1. Pemilihan katanya indah dan baris yang dibentuk adalah puitis.
Contohnya :
penakik pisau raut
setitik dijadikan laut


2. Penggunaan bahasa kiasan.
Contohnya, Telah patah tempat berpijak.
Dalam contoh di atas, telah patah maksudnya telah hilang atau telah tiada, sementara tempat berpijak maksudnya tempat seseorang bergantung harapan.


3. Perlambangan.
Contohnya, keris lembing
(pelbagai dugaan atau cabaran) (R1 B5), dan

Alam terbentang dijadikan guru
(Kejadian alam boleh dijadikan renungan dan memberi teladan dalam kehidupan) (R3 B6)


4. Sinkof. Contohnya, Berhujan berpanas aku tak endah (R1 B4) dan Keris lembing aku tak takut (R1 B5).


5. Imejan.
Contohnya, imej alam seperti bumi, gunung, laut, dan alam.


6. Unsur bunyi :
(a) Asonansi (pengulangan bunyi vokal).
Contohnya, Jika tak maut merana juga;
Dalam contoh ini, terdapat pengulangan bunyi vokal a sebanyak enam kali.

(b) Aliterasi (pengulangan bunyi konsonan).
Contohnya, Telah patah tempat berpijak,
Dalam contoh ini, terdapat pengulangan bunyi konsonan t sebanyak empat kali.

NILAI MURNI

1. Berani.
Contohnya, berani menempuh segala dugaan untuk mencapai cita-cita.

2. Kerajinan / Gigih.
Kita perlu rajin dan berusaha dengan gigih untuk mencapai cita-cita.

3. Berdikari.
Contohnya, terpaksa berusaha sendiri setelah hilang tempat bergantung.


4.Kesederhanaan. Bersikap sederhana dalam tingkah laku dan jangan meninggi diri.

5.Rasional. Berfikiran matang dalam bertindak

PENGAJARAN

1. Kita hendaklah rajin berusaha kerana bukan mudah untuk mencapai cita-cita. Banyak dugaan dan halangan yang perlu ditempuh dengan semangat yang tinggi.

2. Kita hendaklah bersikap sederhana kerana keindahan sesuatu hanya sementara sahaja. Oleh itu, janganlah meninggi diri dengan keistimewaan yang dimiliki kerana perkara tersebut tidak akan berkekalan.

3. Kita hendaklah peka dan merenung kejadian alam kerana akan memberi pelbagai pengajaran setelah dibuat perbandingan. Berfikirlah semasak-masaknya sebelum melakukan sesuatu.

4. Kita hendaklah bersikap rasional walaupun kehilangan orang yang dikasihi atau menjadi tempat bergantung hidup menjadikan kita kehilangan punca untuk terus menempuh kehidupan.Hadapilah segala dugaan dengan tabah kerana sepanjang kehidupan ini sememangnya dipenuhi cabaran.

5. Kita hendaklah berani menghadapi cabaran dalam usaha mencapai cita-cita.

6. Kita hendaklah berhati-hati sebelum terlambat.

7. Janganlah kita mudah berasa kecewa atau berputus asa dalam menghadapi dugaan hidup.

No comments:

Post a Comment