Wednesday, July 7, 2010

Pemanduan Di Wakt Malam

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
rencana@utusan.com.my

CADANGAN untuk mengehadkan kelajuan maksimum bas ekspres dan bas penumpang kepada 90 kilometer sejam seperti yang dinyatakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz kelmarin sewajarnya dilaksanakan secepat mungkin.

Di kalangan penumpang bas sendiri, cadangan itu dilihat sekurang-kurangnya memberi jaminan terhadap soal keselamatan mereka sewaktu di jalan raya.

Ini kerana kemalangan ngeri membabitkan bas ekspres dengan jumlah kematian yang tinggi bukanlah sesuatu yang di luar jangkaan di negara ini.

Kejadian terbaru berlaku di Pahang pada 19 Mei lalu apabila sebuah bas ekspres bertembung dengan treler dan membunuh dua orang manakala tujuh yang lain cedera parah.

Bagaimanapun dalam mengikat kelajuan bas ekspres dan bas penumpang, kerajaan juga disaran untuk mengkaji pelbagai cadangan yang sering disuarakan setiap kali berlakunya kemalangan ngeri membabitkan pengangkutan awam itu.

Antaranya ialah kebenaran perjalanan bas ekspres pada sebelah malam yang ketika ini membabitkan hampir ke semua lokasi terutamanya ke bandar-bandar besar di seluruh negara.

Jika dilihat kepada rekod kemalangan membabitkan bas ekspres sebelum ini, kebanyakannya berlaku pada waktu awal pagi.

Puncanya di sini sangat jelas, iaitu kerana faktor pemandu yang mengantuk. Tidak sukar untuk memahami logik itu kerana lumrahnya waktu malam adalah untuk tidur.

Tetapi bagi pemandu bas ekspres, mereka dipertanggungjawabkan dengan kira-kira 40 nyawa penumpang. Tidak dinafikan pemandu bas ekspres mungkin sudah mendapat rehat yang cukup pada sebelah siangnya.

Kehadiran pemandu kedua juga sedikit sebanyak dapat mengelak risiko kemalangan disebabkan faktor mengantuk.

Tetapi kita pasti bersetuju bahawa rasa mengantuk tidak memerlukan masa yang panjang untuk mencetuskan tragedi kemalangan yang dahsyat.

Memadai hanya dalam beberapa saat sahaja untuk pemandu terlelap kerana tidak dapat menahan rasa mengantuk yang keterlaluan. Kesannya, ia mungkin akan menyebabkan banyak nyawa terkorban.

Banyak kes kemalangan membabitkan pemandu yang terlelap sewaktu memandu sehingga menyebabkan bas terbabas. Akibatnya ia mungkin bertembung dengan kenderaan lain atau terjunam ke dalam gaung.

Paling malang apabila kemalangan itu meragut nyawa ramai penumpang. Bayangkan hanya kerana kealpaan beberapa saat, begitu ramai yang menjadi mangsa. Jika penumpang yang terbunuh itu merupakan satu-satunya sumber pencari rezeki kepada sesebuah keluarga, maka ramai lagi "mangsa" yang menderita.

Namun di pihak pengusaha bas ekspres, menamatkan perjalanan pada sebelah malam pastinya mendatangkan kerugian besar.

Bagaimanapun, ia bukanlah alasan untuk mereka berkompromi dengan nyawa penumpang. Kerugian yang ditanggung mereka tidak seberapa berbanding kerugian yang bakal ditanggung oleh keluarga mangsa.

Kerana itu juga kerajaan perlu meneliti banyak perkara dalam pengurusan kecekapan dan keselamatan cabang pengangkutan awam ini.

Antaranya dengan mengkaji semula skim gaji dan komisen di kalangan pemandu. Ketika ini, gaji permulaan kebanyakan pemandu bas ekspres dikatakan begitu rendah. Mereka terpaksa bekerja keras untuk mendapat komisen dan biasanya jumlah komisen itu dikira berdasarkan jumlah perjalanan atau pemanduan yang dilakukan oleh pemandu terbabit.

Keadaan itu memaksa mereka mengejar komisen daripada trip pemanduan berikutnya dalam tempoh masa yang singkat. Ia secara tidak langsung menyebabkan pemandu berada dalam situasi yang tidak selesa untuk memandu kerana dibelenggu oleh rasa letih dan mengantuk.

Risiko kemalangan pada sebelah malam juga menjadi lebih besar kerana faktor jalan yang agak berbahaya lebih-lebih lagi di kawasan yang sering berlakunya kemalangan maut.

Bagi perjalanan ke sebelah Pantai Timur yang sebahagian besarnya perlu melalui jalan persekutuan dan jalan negeri, risiko kemalangan pada waktu malam juga agak tinggi.

Keadaan jalan dan bahu jalan yang sempit, menyukarkan pemandu mengelak daripada terbabit dalam kemalangan yang serius.

Jalan raya yang sunyi pada sebelah malam kadang-kadang diambil kesempatan oleh segelintir pemandu bas ekspres untuk memecut dengan laju.

Dalam keadaan ini, sedikit kecuaian manusia serta keadaan jalan yang tidak sempurna boleh mengundang bencana.

Seperkara yang perlu diperhatikan dalam mengurus kemalangan membabitkan bas ekspres ialah sejauh mana aspek penguatkuasaan diberikan penekanan oleh pihak berkuasa.

Realitinya setiap kali membincangkan mengenai isu kemalangan jalan raya, isu ketidakcekapan, konsistensi dan keberanian pihak berkuasa mengambil tindakan tegas sering menjadi persoalan.

Perkara yang sama tidak mustahil dapat diperhatikan sekiranya cadangan mengikat had laju bas ekspres kepada 90 kilometer dilaksanakan.

Satu-satunya cara untuk memastikan had laju itu dipatuhi ialah dengan melakukan pemantauan berterusan termasuk sehingga ke tahap berada dalam bas.

Sedangkan operasi seperti itu sangat jarang dilakukan atau hanya dalam tempoh tertentu sahaja.

Mahu tidak mahu, kita perlu menerima hakikat bahawa pihak berkuasa terlalu banyak pertimbangan dengan pesalah jalan raya, termasuk dengan pemandu bas.

Kerana itu juga antara pendedahan "wajib" media setiap kali berlakunya kemalangan maut membabitkan bas ialah berapa banyak saman kesalahan memandu yang dimiliki pemandunya.

Justeru, apa jaminan pemandu bas akan mematuhi had kelajuan 90 kilometer sekiranya ia menjadi undang-undang nanti?

Mungkin kerajaan boleh mewajibkan semua bas ekspres menggunakan meter automatik yang akan menghalang bas-bas berkenaan daripada memecut melebihi had yang dibenarkan itu.

No comments:

Post a Comment