Thursday, July 8, 2010

Budayakan Masyarakat penyayang

KEHILANGAN seorang budak perempuan berusia 2 tahun, Nisha Chandramohan di Mentakab, Pahang baru-baru ini adalah peringatan sebenar bahawa jenayah tidak mengenal kaum, sempadan atau agama. Jadi, ibu bapa tidak sepatutnya mengambil mudah tentang keselamatan anak-anak mereka.
Dengan peningkatan jenayah kejam ke atas kanak-kanak seperti penculikan, serangan, penderaan, liwat, rogol dan bunuh, kita harus melakukan lebih usaha untuk melindungi kanak-kanak daripada pelbagai ancaman tersebut.

Melindungi anak-anak daripada perbuatan jenayah keji adalah tanggungjawab semua. Ia bukan sahaja tugas pihak berkuasa yang melindungi kanak-kanak tetapi masyarakat keseluruhannya harus turut memainkan peranan.

Perlindungan kanak-kanak harus dimulakan oleh ibu bapa di rumah. Ibu bapa perlu tahu di mana anak mereka berada sepanjang masa dan mendidik anak-anak bagaimana untuk respons kepada sebarang situasi yang berbahaya.

Ibu bapa juga harus menasihatkan anak-anak supaya berhati-hati terhadap orang yang tidak dikenali, mendidik mereka tentang keselamatan dan apa yang perlu mereka lakukan apabila sesuatu insiden berlaku.

Kanak-kanak juga perlu dididik untuk berasa sangsi atau was-was terhadap orang yang mereka tidak kenali pada setiap masa dan tidak mudah percaya dengan godaan mereka.

Sekolah boleh memainkan peranan yang penting di dalam hal ini. Saya mencadangkan pendidikan keselamatan kanak-kanak diperhebatkan di sekolah rendah kerana mereka mudah terdedah kepada pelbagai risiko terutama apabila tidak dibekalkan dengan pendidikan tentang keselamatan.

Pihak polis dan pihak berkuasa yang lain juga boleh melaksanakan pelbagai langkah bagi memastikan perlindungan yang lebih baik untuk kanak-kanak.

Langkah seperti rondaan kaki dan bermotor di kawasan berisiko tinggi harus diperhebatkan; kerap mengadakan sesi dialog dengan penduduk dan pertubuhan perniagaan bagi membolehkan kedua-dua belah pihak menyuarakan kebimbangan terhadap isu keselamatan serta mengadakan lebih banyak kempen pencegahan jenayah.

Pihak berkuasa tempatan perlu mengenal pasti lebih banyak kawasan untuk dipasang Kamera Litar Tertutup (CCTV) dan memberi lebih banyak perhatian terhadap pencahayaan yang baik di lorong-lorong dan simpang-simpang jalan yang gelap dan sunyi.

Memandangkan kadar jenayah masih serius dan kekerapan kebimbangan orang awam terhadap isu keselamatan, saya ingin menegaskan keperluan untuk mewujudkan konsep 'Masyarakat Selamat.' Definisi konsep itu adalah tempat di mana orang ramai tinggal, bekerja dan berekreasi dengan selamat dan sihat.

Selain memperbaiki kehidupan individu, masyarakat selamat dapat mewujudkan banyak manfaat bersama seperti jaminan keselamatan untuk orang ramai, mengurangkan jenayah, meningkatkan produktiviti dan persaingan, mengurangkan kos penjagaan kesihatan dan mengurangkan lain-lain perbelanjaan sosial.

TAN SRI LEE LAM THYE ialah Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia

No comments:

Post a Comment