Saturday, May 15, 2010

SIKAP AMBIL MUDAH - SAYANG BAWA PADAH

Oleh ARIF ATAN

KITA sering kali bersikap ambil mudah dalam banyak perkara. Mungkin kita malas berfikir kesan buruk yang timbul akibat sikap atau tindakan yang telah dilakukan. Sikap tidak kisah ini bukan sahaja berlaku dalam konteks kecil bahkan menjangkau hal penting dan besar membabitkan masa depan rakyat dan negara.

Misalnya, ramai ibu bapa bersikap ambil mudah membiarkan anak remaja lelaki mereka malas belajar, bermotosikal tanpa lesen atau melepak di kafe siber. Remaja perempuan pula dibiarkan bergaul bebas atau keluar rumah tanpa sebab konkrit meskipun waktu malam.

Kita juga ambil mudah dengan budaya makan larut malam di restoran mamak bersama-sama ahli keluarga tanpa kita kisah ancaman penyakit kardiovaskular dan masalah obesiti.

Beralih ke pihak berkuasa tempatan (PBT) pula didapati penyakit ambil mudah begitu ketara. Jika ada sikap tidak ambil mudah tentulah tiada kandang ternakan haram di tepi sungai atau operasi haram korek pasir dan pembalakan haram boleh berjalan bertahun-tahun lamanya!

Begitu juga dengan para penjawat awam. Ada yang turut dihinggapi 'penyakit' ambil mudah. Contohnya, bagaimana seorang pembantu tadbir boleh melakukan "kesilapan" yang sama berulang-kali meskipun itu adalah tugas hakiki mereka?

Jika bukan kerana sikap ambil mudah, apa lagi yang dapat dilabelkan jika hasil surat atau memo yang ditaip misalnya mengandungi begitu banyak kesalahan daripada segi bahasa dan teknikal?

Selain itu, lolosnya seorang remaja lelaki menyamar sebagai anak angkat Tengku Mahkota Pahang barangkali boleh dikaitkan dengan sikap ambil mudah dan ditambah dengan mudah percaya.

Bagaimana para pegawai di Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) itu mudah benar percaya akan pengakuan remaja terbabit sehingga dirai selaku kerabat diraja tanpa mendapatkan pengesahan daripada bahagian protokol negeri atau pihak istana?

Lebih dahsyat lagi kita juga ambil mudah dengan rakyat asing. Kita yakin benar nampaknya keamanan yang dinikmati sekarang ini akan kekal sampai bila-bila sehingga faktor keselamatan pun sanggup diperjudikan.

Bukti sikap ambil mudah kepada orang asing ialah tindakan kita mempermudahkan kemasukan mereka ke negara ini. Pelaksanaan Visa Waktu Ketibaan (VOA) terutamanya telah menjadikan Malaysia semakin tepu dan sendat dengan jutaan pendatang asing.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan turut menyuarakan rasa kurang senang dengan VOA.

Selain itu, kita juga ambil mudah dengan pemberian taraf warganegara. Adakah kita tidak terfikir impak yang amat bahaya apabila "kemudahan" menjadi rakyat negara ini akhirnya lebih banyak dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab seperti mana pelaksanaan VOA?

Jelasnya, sikap ambil mudah dalam segala hal dan peringkat hanya akan mengundang padah. Oleh itu, segenap lapisan rakyat tanah air ini perlu menggantikan sikap ambil mudah kepada ambil berat dan memiliki rasa kebertanggungjawaban.

Masa depan dan kemakmuran Malaysia terletak di tangan rakyat dan pemimpinnya yang serius dan tidak bertolak ansur terhadap keselamatan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment