Saturday, October 5, 2013

Peranan Ibu Bapa Melahirkan Keluarga Bahagia






Hubungan Kekeluargaan yang Erat Amat Penting dalam Melahirkan Keluarga Bahagia.

Dalam era dunia tanpa sempadan hari ini, istilah 'Rumahku Syurgaku' kian terhakis dalam pemikiran masyarakat. Istilah itu seolah-olah telah hanyut ditelan zaman kerana masyarakat hari ini lebih menumpukan kepada kerjaya dan berlumba-lumba mengejar kemewahan hidup. Kesan daripada itu, institusi keluarga kian rapuh dan berlaku pelbagai pergolakan dalam keluarga. Untuk mengembalikan kegemilangan keluarga, ibu bapa melaksanakan tanggunjawab dengan cemerlang dan perlu bijak menguruskan masa agar hubungan kekeluargaan dapat diperkukuhkan dan dipertautkan kembali. Peranan ibu bapa dalam usaha untuk mengeratkan hubungan ahli keluarga akan saya huraikan dalam perenggan berikutnya.

Antara peranan utama ibu bapa untuk mengeratkan hubungan ahli keluarga ialah dengan memperuntukkan masa bersama-sama ahli kelurga. Jika ibu bapa  dapat menjadualkan masa untuk bersama-sama dengan anak-anak dalam tempoh tertentu, anak-anak akan berasa dihargai, diberi perhatian dan disayangi oleh ibu bapa mereka. Ibu bapa oleh memperuntukkan masa untuk makan bersama-sama, solat berjemaah, mengadakan mesyuarat keluarga atau sebagainya. Denga cara ini, hubungan ahli keluarga akan dapat dipereratkan dan menimbulkan rasa kasih sayang sesama ahli keluarga.

Selain itu, ibu bapa juga perlu bersikap terbuka dengan anak-anak. Ibu bapa perlu memberi kebebasan yang terkawal kepada anak-anak sesuai dengan zaman semasa. Sikap mengongkong kehidupan anak-anak akan membuatkan mereka memberontak dan akan cuba bertindak di luar kawalan ibu bapa. Dalam hal ini, ibu bapa perlu mencari ruang masa untuk berbincang dan mendengar permasalahan anak-anak agar mereka dapat meluahkan perasaan berkaitan dengan hal peribadi, keperluan hidup dan memberi idea untuk membentuk sebuah keluarga yang bahagia selari dengan peribahasa muafakat membawa berkat. Dalam kesempatan ini juga, ibu bapa boleh memberi teguran tehadap tingkah laku anak-anak yang dianggap tidak sesuai. Jelaslah bahawa bersikap terbuka mampu mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Ibu bapa juga perlu merancang untuk membawa anak-anak mengadakan aktiviti riadah dan rekreasi. Aktiviti riadah dan rekreasi ini umpama serampang dua mata kerana bukan sahaja dapat menyihatkan tubuh badan, melepaskan tekanan kerja tetapi juga dapat merapatkan ikatan kekeluargaan. Dalam hal ini, ibu bapa bukan sahaja dapat bersiar-siar, beriadah atau melancong dengan anak-anak tetapi dapat bermesra, bergurau senda dan memahami hati budi anak-anak. Antara aktiviti beriadah yang baik ialah melancong, berkelah, membeli-belah dan sebagainya. Konotasinya, dengan aktiviti beriadah dan berreakrasi dapat memantapkan ikatan kekeluargaan.  

Peranan ibu bapa yang seterusnya untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan ialah dengan menyediakan keperluan harian dan pembelajaran anak-anak. Sebagai anak, mereka mendambakan keperluan sepertimana yang diperoleh rakan-rakan mereka. Antara keperluan harian yang diinginkan ialah pakaian, makanan dan hiburan. Sewajarnya ibu bapa memenuhi keperluan tersebut mengikut kemampuan masing-masing supaya anak-anak tidak berasa terasing atau ketinggalan berbanding dengan rakan-rakan yang lain. Keperluan pembelajaran juga perlu dipenuhi agar anak-anak dapat mengikuti pembelajaran dengan sempurna sama ada di sekolah atau di rumah. Antara keperluan pembelajaran ialah alat tulis,buku-buku latihan dan bilik belajar yang sempurna. Jika semua keperluan ini dapat dipenuhi, anak-anak akan berasa seronok dan ukhwah keluarga dapat dimantapkan.

Konklusinya, ibu bapa perlulah melaksanakan tanggungjawab dan amanah dalam mendidik anak-anak dengan sempurna agar ikatan kekeluargaan dapat dipereratkan. Ibu bapa tidak seharusnya mengabaikan anak-anak hanya kerana untuk mengejar kemewahan hidup atau kerana mementingkan kerjaya. Anak-anak ibarat kain putih yang suci dan bersih, ibu bapalah yang berhak untuk mencorakkan kehidupan anak-anak, untuk menjadikan mereka itu berguna untuk agama, bangsa dan negara. Kemesraan yang terjalin antara ibu bapa dan anak-anak akan mewujudkan keluarga yang bahagia.  


   



    

2 comments: