Monday, October 21, 2013

Faedah - Faedah Laman Sosial Kepada Pelajar


Rangka Karangan :

 

Pendahuluan.

Kebanjiran laman sosial dalam internet - cendawan tumbuh selepas hujan. Istilah ‘facebook’, ‘twitter’, ‘skype’, ‘whatsapp, ‘wechat’ bukan lagi asing dalam diri remaja malah saban waktu meniti dari bibir ke bibir.

 

Isi-Isi Penting.

1.     Mendapatkan maklumat dengan pantas – mengetahui perkembangan kawan setiap waktu - kebolehan mengakses laman sosial di mana-mana sahaja –pada bila-bila masa. Maklumat dihujung jari.

2.     Perkongsian pelbagai maklumat – menggunakan laman sosial untuk perkongsian ilmu yang mendatangkan manfaat - maklumat berkaitan pelajaran, peribadi dan isu-isu semasa.

3.     Mengeratkan perhubungan sosial – merapatkan ikatan persahabatan dengan mengenali rakan dengan lebih dekat walaupun tinggal berjauhan – boleh berbual, sidang video, menghantar gambar.

 

Penutup.

Laman sosial mempunyai banyak kebaikan – seharusnya tidak disalahguna kerana mendatangkan kesan negative dalam kehidupan. Pelajar harus mempunyai jati diri bagi membendung budaya tidak sihat ketika melayari lama sosial – di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

No comments:

Post a Comment