Friday, February 11, 2011

Rangka Karangan : Sebagai Panduan





MASALAH SOSIAL (PUNCA-PUNCA DAN CARA MENGATASI)

Masalah sosial dalam kalangan remaja semakin membimbangkan. Semakin hari, masalah ini semakin berleluasa.
Nyatakan punca-punca timbulnya masalah sosial dan bagaimanakah kita boleh mengatasinya.

Pendahuluan:
Masalah sosial dalam kalangan remaja masa kini makin berleluasa. Boleh dikatakan setiap hari ada sahaja berita tentang masalah social remaja dipaparkan di muka akhbar mahupun di kaca televisyen. Antara masalah sosial remaja masa kini ialah merempit, ragut, curi motosikal, menagih dadah dan pergaulan bebas.

Punca-Punca:
1. Pengaruh rakan sebaya – tersalah pilih kawan – terjerumus dalam masalah sosial dengan melakukan aktiviti yang tidak berfaedah dan memudaratkan diri – tidak ada benteng ketahanan diri – berasa seronok berada dalam kelompok kawan yang mampu memberi kegembiraan.
2. Pengaruh media massa – sama ada media cetak atau media elektronik -dipaparkan dengan filem-filem atau cerita-cerita ganas dan berunsur sex - filem dan bahan tidak bermoral boleh didapati dengan mudah – remaja yang melihat akan terpengaruh, meresap dalam diri dan cuba untuk melakukannya.
3. Masalah dalam keluarga – pertengkaran ibu bapa, kurang kasih sayang, bebanan tugas – remaja tertekan dan emosi terganggu – ambil jalan keluar dengan lari dari rumah, mengikut kawan-kawan, mengambil dadah dan sebagainya – sebagai usaha meredakan tekanan dalam diri.
4. Perasaan ingin mencuba – jiwa remaja yang penuh dengan emosi sangat suka kepada sesuatu yang baru – apabila melihat rakan dapat melakukan aksi / membuat sesuatu yang menyeronokkan mereka akan terikut-ikut. Seperti aksi merempit, hubungan sex dan sebagainya.
5. Kurang didikan agama – remaja hari ini kurang menghayati didikan agama – mereka tidak takut kepada dosa – mereka tidak takut kepada balasan hari akhirat – mereka lebih pentingkan keseronokkan walaupun bertentang dengan nilai dan agama – masyarakat pula mengamalkan budaya lihat dan pandang tetapi ada usaha menegur.

Cara Mengatasi :
1. Memberi didikan agama dan moral yang secukupnya – anak mampu membenteng diri mereka daripada pelbagai pengaruh – anak-anak akan berasa bersalah melakukan perkara yang bertentangan dengan nilai-nilai agama – secara tidak langsung akan menolak gejala buruk yang datang kepada mereka.
2. Ibu bapa memberi kasih sayang secukupnya kepada anak-anak – anak-anak rasa diri mereka dihargai dan disayangi – mereka akan menjaga maruah diri, maruah ibu bapa dan maruah keluarga – bak kata pepatah bagaimana acuan begitulah kuihnya.
3. Penguatkuasaan oleh pihak berkuasa – tindakan terhadap media massa yang menyiarkan bahan atau filem berunsur ganas dan sex yang boleh mempengaruhi jiwa remaja. Garis panduan yang lebih telus dan jelas digubal untuk memastikan tiada filem atau bahan yang boleh merosakkan jiwa remaja.
4. Menggubal dan meminda undang-undang – tindakan lebih berat sebagai pengajaran kepada pihak yang cuba mengekploitasi remaja untuk kepentingan diri – tindakan terhadap remaja yang terlibat sebagai pengajaran kepada rakan-rakan lain.
5. Mengadakan kempen kesedaran untuk remaja – mengingatkan remaja tentang impak negatif atau kemudaratan yang akan mereka perolehi jika terlibat dengan masalah sosial seperti penyakit, kecederaan, kematian dan kemusnahan hidup.

Penutup :

Remaja adalah pewaris bangsa. Pemuda adalah harapan bangsa dan pemudi ialah tiang regara. Semua pihak harus memainkan peranan untuk mengurangkan masalah sosial yang boleh menjejaskan keharmonian dan kesejahteraan masyarakat.



KESIHATAN (LANGKAH-LANGKAH DAN KESAN)

Kebahagiaan hidup bukan terletak pada harta kekayaan tetapi terletak pada kesihatan yang baik.
Nyatakan langkah-langkah untuk memastikan kesihatan kita baik dan kesannya jika kesihatan kita terganggu.

Pendahuluan :
Manusia lebih mementingkan material berbanding dengan kesihatan – Kita berangggapan bahawa wang ringgit dapat membeli segala-galanya dan nereka lupa tentang kepentingan menjaga kesihatan.

Isi-Isi Karangan : (Langkah-langkah untuk memastikan kesihatan kita baik)
1. Pengambilan diet yang seimbang – ambil makanan mengikut keperluan dan tenaga yang akan digunakan – Makanan yang dimakan perlulah mengikut pyramid makanan – mempunyai pelbagai khasiat dan zat seperti protein, kanji. Karbohidrat, vitamin dans ebagainya - kita tidak perlu mengambil makanan berkolestrol tinggi kerana ianya akan ditukarkan menjadi lemak yang menjadi punca obesiti.
2. Bersenam – membolehkan badan kita sentiasa bergerak – sistem perpeluhan membuang sisa toksid dari badan - jogging, senam robik, berbasikal dan sebagainya.
3. Mengamalkan cara hidup sihat – tidak merokok, tidak meminum minuman beralkohol, menjauhi dadah – bahan yang terkandung adalah bahan kimia yang boleh merosak sistem organ manusia – kesan mendapat penyakit barah otak, jantung dan kanser.
4. Kerap melakukan pemeriksaan kesihatan – dapat mengetahui penyakit lebih awal dan mudah untuk merawatnya – jika penyakit berada pada peringkat awal, rawatan segera dapat dilakukan dan mengelakkan daripada penyakit itu merebak dan sukar diubatai – contohnya penyakit barah, demam denggi, H1N1 dan sebagainya – rawatan awal dapat menyelamatkan nyawa.

Kesan jika kesihatan terganggu :
1. Emosi dan mental kita terganggu – mereka yang menghidapi penyakit akan mengalami tekanan perasaan, cepat marah dan murung – tekanan lebih kuat jika penyakit telah berada pada tahap kronik-hidup menjadi tidak menentu.
2. Tumpuan terhadap kerja/pelajaran akan menurun – jika kita sakit - kerja tidak dapat dilakukan dengan sempurna – badan lesu dan tidak bermaya – produktiviti akan menurun – bagi pelajar, pelajaran mungkin terganggu.
3. Kos sara hidup meningkat – terpaksa mendapat rawatan di hospital kerajaan atau swasta – memerlukan perbelanjaan untuk mendpat rawatan lebih-lebih lagi di hospital swasta.
4. Masa banyak terbuang – terpaksa menggunakan masa untuk mendapatkan rawatan – menganggu aktiviti harian – menunggu untuk mendapatkan rawatan – terpaksa berehat di rumah jika mendapat cuti sakit .

Penutup :
Kita perlu mengamalkan gaya hidup yang sihat untuk mendapatkan kebahagiaan – kesihatan lebih penting daripada wang ringgit – pepatah ada menyatakan “mencegah lebih baik daripada mengubati”.



TEKNOLOGI MAKLUMAT (FAEDAH-FAEDAH DAN KEBURUKAN)

Kemahiran Teknologi Maklumat sangat penting dalam kehidupan hari ini.
Huraikan faedah-faedah ICT dan juga keburukan ICT kepada masyarakat.

Pendahuluan:
ICT sangat cepat berkembang dalam kehidupan manusia hari ini – mereka yang tidak menguasai ICT dianggap ketinggalan – Contoh kemudahan ICT ialah internet, telefon dan Astro – membawa banyak faedah dan keburukan kepada masyarakat.

Isi-Isi ( Faedah ICT)
1. Boleh mendapat maklumat secara mudah dan lebih terperinci – pelajar dapat mencari maklumat untuk menyiapkan kerja sekolah – maklumat dapat diakses secara mudah – maklumat berkaitan dengan pendidikan, kesihatan, pelancongan, berita dalam dan luar negara dan sebagainya.
2. Boleh menghubungkan kita ke seluruh dunia – laman-laman social yang wujud seperti Facebook, twitter dan Myspace – manusia dapat berkenalan – dapat mengenali rakan-rakan luar – menghubungkan semula dengan rakan-rakan lama.
3. Memudahkan urusan harian manusia – pembayaran bil, pembelian barang-barang dan pembayaran cukai – boleh dibuat secara dalam talian – tidak perlu beratur panjang dan dapat menjimatkan masa.
4. Dapat mengetahui maklumat lebih cepat, tepat dan pantas – berita disampaikan secara atas talian dari seluruh dunia– tidak perlu menunggu – perkembanga dunia yang terkini dapat diperolehi.

Keburukan ICT.
1. Fitnah dapat disebarkan secara lebih mudah – sukar dibendung kerana sesiapa sahaja boleh menulis dan menyiarkan maklumat – maklumat sahih sukar ditentukan
2. Pelajar leka dengan penggunaan internet – mengabaikan pelajaran dan tanggungjawab lain – seperti membantu ibu bapa, hidup bermasyarakat dan sebagainya – membuang masa dengan bermain game
3. Terdedah kepada perkara tidak baik – cerita lucah, gambar lucah dan bicara lucah – merosakkan akhlak dan jiwa remaja – boleh mempengaruhi pengguna untuk melakukan perkara yang tidak baik.
4. Bertambahnya kes jenayah seperti kecurian – remaja terpaksa mencari duit untuk mengunjungi pusat-pusat siber atau menambah nilai telefon bimbit – ada yang mencuri duit ibu bapa, merompak dan meragut.

Penutup :
Kebaikan ICT memang tidak dapat dinafikan - namun teknologi masa kini memerlukan pemantauan dan pengawasan yang sewajarnya agar tidak menimbulkan kesan negatif – masyarakat perlu saling mengingatkan agar ICT mampu memberi faedah yang berguna untuk kepentingan masa hadapan.




KEPENTINGAN ILMU DAN KESAN JIKA TIDAK BERILMU

Ilmu sangat penting dalam hidup kita. Ilmu boleh menjamin masa depan kita.
Nyatakan kepentingan ilmu dalam hidup manusia dan apakah kesan buruk jika kita tidak berilmu.

Pendahuluan:
“Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad” – pepatah itu membuktikan kepentingan ilmu dalam diri manusia – ilmu perlu dipelajari dan dituntut – ilmu yang diperolehi perlu dimanfaatkan untuk kepentingan diri, masyarakat, agama dan negara – ilmu tanpa amal ibarat pohon rendang yang tidak berbuah.

Isi-isi (Kepentingan Ilmu).
1. Ilmu memberi peluang kerjaya – dapat kerja yang lebih baik untuk menyara kehidupan – memperoleh pendapatan bulanan yang tinggi dan tetap - kehidupan lebih selesa dan terjamin.
2. Dihormati dan dipandang mulia oleh masyarakat – orang yang berilmu menjadi rujukan dalam bidang kepakaran masing-masing – doktor, peguam, hakim, arkitek dan guru -masyarakat akan menyanjung tinggi dan menghormati – dapat membantu masyarakat dalam kerja-kerja amal.
3. Taraf hidup dapat ditingkatkan – memperbaiki kehidupan sendiri atau keluarga – impian akan menjadi kenyataan seperti untuk memilik rumah, kereta dan kemewahan hidup – dapat memperolehi kesenangan dalam hidup.
4. Mengelakkan diri daripada ditipu atau ditindas – mampu berfikir dan membezakan antara perkara baik atau buruk, betul atau salah – menjadikan kita lebih berwawasan untuk menjamin masa depan.

Impak negatif Jika Tidak Berilmu.
1. Kehidupan terumbang ambing dan tidak menentu – peluang untuk mendapat pekerjaan bagi menyara kehidupan menjadi tipis –
2. Peningkatan masalah sosial dalam kalangan masyarakat – taraf kehidupan rendah, berlakunya masalah kemiskinan, kehidupan tidak menentu.
3. Daya saing tenaga kerja menjadi rendah – peluang untuk menjawat jawatan yang lebih baik tidak mampu menjadi kenyataan- hanya bekerja diperingkat bawahan.
4. Dipandang rendah oleh masyarakat – masyarakat tidak dapat menaruh harapan yang tinggi untuk membantu mereka – menganggap kehadiran mereka tidak penting.

Penutup :
Pepatah ada menyatakan “ yang bulat tidak dating bergolek, yang pipih tidak dating melayang” – membuktikan bahawa ilmu perlu ditimba dan dicedok – ilmu tidak dating sendiri. Orang yang tidak berilmu akan ketinggalan dalam zaman globalisasi ini.





KESAN BURUK TABIAT MEROKOK DAN PUNCA PELAJAR MEROKOK

Pelbagai usaha telah dilakukan untuk menjayakan kempen anti merokok, namun kesannya sangat mendukacitakan.
Nyatakan kesan buruk tabiat merokok kepada kesihatan dan apakah punca-punca pelajar merokok.

Pendahuluan:
Gejala merokok semakin membimbangkan – selain orang dewasa ianya turut melibatkan kanak-kanak dan peningkatan perokok tegar dalam kalangan wanita – merokok memberi kesan negative kepada individu dan masyarakat sekeliling.

Isi-isi (kesan buruk tabiat merokok)
1. Menjejaskan kesihatan - mendatangkan pelbagai penyakit seperti barah otak, barah paru-paru, sesak nafas dan sebagainya.
2. Menjejaskan ekonomi keluarga– memerlukan perbelanjaan yang besar akibat kenaikan harga – sepatutnya wang disalurkan untuk perbelanjaan keluarga atau simpanan hari tua.
3. Mencemarkan alam sekitar – asap rokok bukan sahaja membahayakan kesihatan tetapi mencemarkan udara sekeliling – meninggalkan kesan negative kepada individu yang menghidu bau rokok.
4. Menjejaskan keterampilan diri – kesan asap rokok menyebabkan gigi kuning, nafas berbau – penampilan diri akan terjejas – pandangan negatif daripada masyarakat yang menghargai kesihatan diri.
5. Meningkatkan kadar kematian – rokok mengandungi pelbagai bahan kimia yang mengancam kesihatan – kajian membuktikan ramai manusia mendapat pelbagai penyakit yang membawa kematian akibat merokok.
6. Meningkatkan perbelanjaan negara – kerajaan terpaksa menggunakan perbelanjaan yang banyak untuk mengubati penyakit orang yang ketagihan merokok – sepatutnya perbelanjaan itu digunakan untuk pembangunan negara.


Penutup :
Masyarakat harus menyedari bahaya merokok kerana mendatangkan kesan yang sangat buruk kepada penghisapnya – pihak yang bertanggungjawab harus meningkatkan usaha untuk mengurangkan tabiat merokok dalam kalangan masyarakat.

No comments:

Post a Comment