Sinopsis
Babak
1
Ripin telah pergi ke rumah Tuk Wali, untuk memaklum jemputan bersilat di majlis perkahwinan rumah
Haji Kodri. Kedatangannya disambut oleh Mak Umi. Tuk Wali mahu memenuhi
jemputan tersebut walaupun demam,. Tuk
Wali juga berbual dengan Ripin tentang kerakusan manusia yang menyebabkan
kepupusan spesies pokok-pokok herba di hutan sebagaimana yang dilakukan oleh Si
Guan. Tuk Wali kesal oleh sebab harga akar-akar kayu semakin rendah Tuk Wali
meminta Ripin memastikan murid-murid silat berkumpul kerana wartawan akan
datang pada malam itu.
Babak
2
Tuk Wali bersiap-siap untuk pergi ke rumah Haji Kodri
dengan berpakaian baju Melayu yang lengkap dengan samping dan bersongkok. Tidak
lama kemudian, Imam dan Siak berkunjung ke rumah Tuk Wali. Kedatangan mereka
disambut oleh Mak Umi. Siak menyatakan perasaan tidak senang kerana, dia masih
bersilat di gelanggang. Baginya Tok Wali
sepatutnya menghabiskan masa di masjid. Mak Umi mempertahankan suaminya kerana
selama ini suaminya tidak pernah tinggal solat berjemaah di masjid malah
mengerjakan solat sunat setiap malam. Bagi Mak Umi, Tuk Wali hanya memenuhi
hajat orang untuk memeriahkan majlis,
tidak melanggar adat dan agama. Mak Umi meminta Imam dan Siak bercakap dengan
Tuk Wali sendiri tentang hal itu. Dia juga akan memaklumkan nasihat Siak dan
Imam kepada Tok Wali.
Babak
3
Tuk Wali meluahkan rasa tidak
senangnya terhadap Piee cucu tirinya, Piee yang telah memalukan dirinya di rumah
Haji Kodri. Mak Umi mahu Tuk Wali mengubatkan Piee yang menagih dadah. Tuk Wali
menyuruh Mak Umi menghalau Piee jika datang ke rumah itu lagi. Tuk Wali
terlalu marah kepada Piee kerana dia telah mencuri wang tambang Tuk Wali ke
Mekah yang berjumlah RM2000.00. Mak Umi
memaklumkan nasihat Imam dan Siak kepada Tok Wali. Tuk Wali mengatakan bahawa
dia boleh duduk berzikir di masjid tetapi dia juga perlu mengubatkan orang yang
patah kaki, terseliuh, dan histeria. Tuk Wali mengimbas dirinya ketika muda dahulu sering dipuji,dan dianggap hebat.
Apabila dia sudah tua segala yang dilakukannya dipandang tidak elok. Mak Umi
mencadangkan anak-anak muridnya seperti Ripin menggantikan tempatnya untuk
bersilat di majlis kahwin. Tuk Wali mengatakan bahawa silat sudah sebati dengan
dirinya. Tok Wali dikunjungi oleh Ripin
dan Mariam. Tuk Wali menyarankan Ripin dan Mariam mengambil tempatnya untuk
mengajar silat tetapi mereka berdua tidak bersedia Mereka merayu agar Tuk Wali
terus mengajarkan silat. Tuk Wali mengambil sebilah keris dan menceritakan asal
usul keris tersebut Tok Wali merasakan Ripinlah yang layak untuk menjadi
pewaris keris itu. Dua orang wartawan
dari majalah Pejuang, iaitu Halim dan Jamil datang ke rumah Tuk Wali untuk
menemu ramahnya.. Piee cucu tiri Tuk Wali yang baru keluar dari pusat pemulihan
muncul. Setelah kedua-dua wartawan itu pulang, Tuk Wali menampar dan memarahi
Piee kerana masuk ke dalam biliknya. Empat orang pemuda telah datang ke rumah
Tuk Wali. Menyangka Tuk Wali tiada di rumah mereka bermain gitar, menyanyi
sambil menari-nari. Tuk Wali memarahi mereka. Salah seorang pemuda telah
ditampar oleh Tuk Wali kerana bersikap biadap.
Babak
4
Siak datang ke rumah Tuk Wali dan
mencabar Tuk Wali agar bersilat dengannya. Siak berasa marah kerana Tuk Wali
telah menampar cucunya yang mahu belajar silat. Mereka bertarung menggunakan
sundang. Mak Umi mencari Ripin untuk meleraikan pergaduhan tersebut. Ripin
berjaya mengunci pergerakan Siak. Ripin mencadangkan Tuk Wali dan Siak
menyelesaikan masalah dengan cara berunding.. Mak Umi menyuruh Ripin
menghantarnya ke rumah Berahim kerana dia tidak mahu melihat pergaduhan antara
Tuk Wali dengan Siak. Siak akhirnya meninggalkan rumah. Tuk Wali yang kepenatan
dan akhirnya terlena dibuai mimpi indah.
Babak
5
Piee masuk ke rumah Tuk Wali dan
mengambil biola serta sebilah keris yang tersisip di dinding beranda itu. Tuk
Wali menyedari perkara itu dan marahi Piee Kemudian berlaku pergaduhan dan pertikaman
antara Tuk Wali dengan Piee. Semasa Tuk Wali ingin mengambil biola yang
dijatuhkan oleh Piee, Tuk Wali ditikam
oleh Piee. Tikaman itu terkena di perut Tuk Wali. Tuk Wali dapat
mengambil keris daripada tangan Piee. Tuk Wali semakin lemah apabila banyak
darah keluar daripada lukanya. Ripin terkejut apabila melihat Tuk Wali yang
terbaring berlumuran darah. Ripin mahu menghantar Tuk Wali ke hospital tetapi
Tuk Wali enggan. Tuk Wali sempat
menyerahkan keris tersebut kepada Ripin sebelum meninggal. Ripin ingin menuntut
bela atas kematian Tuk Wali. Dia menyangka Siak yang membunuh Tuk Wali. Siak
dan Imam muncul dan melihat Ripin memegang keris dalam keadaan Tuk Wali telah
terbujur kaku. Imam menyangka bahawa Ripin telah membunuh Tuk Wali. Berlaku
tuduh menuduh antara Siak dan Ripin Mariam dan Mak Umi sampai lalu menerpa ke
arah mayat Tuk Wali. Mak Umi dan Mariam ingin
tahu orang yang membunuh Tuk Wali. Siak dan Ripin saling menuduh sekali
lagi. Mak Umi menafikan Ripin membunuh Tuk Wali.
Pemikiran Drama:
Pemikiran drama Tok Wali ialah perjuangan
mempertahankan warisan budaya bangsa.
Tok Wali mengajarkan
ilmu persilatan sejak 50 tahun lalu kepada pemuda-pemudi kampung. Dia juga mematuhi pantang larang
mencari pokok-pokok kayu herba di hutan demi memelihara warisan hutan tersebut
pada masa akan datang.
Persoalan:
- Persoalan sikap hormat
–menghormati dalam kalangan masyarakat terhadap orang yang berilmu
Ripin
amat menyanjung tinggi Tok Wali yang telah mengajarnya ilmu silat.
- Persoalan budaya
warisan bangsa yang diremehkan.
Ada
sesetengah penduduk kampung yang mencemuh Tok Wali kerana bersilat dalam majlis
perkahwinan.
- Persoalan masalah
penagihan dadah yang sukar dirawat.
Piee
yang baru keluar dari pusat pemulihan kembali menagih kerana tidak dipantau
oleh ibu bapanya.
- Persoalan perasaan
dengki dan khianat.
Ada
pihak yang dengki kepada Tok Wali lalu menghalau Piee dari majlis perkahwinan
di rumah Haji Kodri.
- Persoalan dendam yang
berpanjangan.
Siak
masih menyimpan perasaan dendam kepada Tok Wali kerana Tok Wali berkahwin
dengan bekas tunangnya
- Persoalan keprihatin dan
dalam kalangan masyarakat.
Tok
Wali merawat orang sakit, menguruskan jenazah dan perkara-perkara lain tanpa
meminta sebarang upah.
Plot:
Jenis
Plot :
Bersifat
kronologi – peristiwa berkembang mengikut urutan waktu babak demi babak. Walau
bagaimanapun terdapat unsur imbas kembali, contohnya sejarah keris yang
diwarisi oleh Tok Wali.
Pembinaan
Plot:
Terdapat empat
peringkat binaan plot iaitu
(i)
Permulaan
Pembaca diperkenalkan dengan watak utama iaitu Tok Wali
dan watak-watak sampingan iaitu Mak Umi dan Ripin. Tok Wali diundang membuat
pertunjukan silat di majlis perkahwinan di rumah Haji Kodri.
(ii)
Perkembangan
Tok Siak berkunjung ke rumah Tok Wali dan berjumpa dengan
Mak Umi. Mereka berhasrat menasihati Tok Wali agar berhenti bersilat kerana
usia Tok Wali telah lanjut dan tidak manis dipandang jika masih lagi bersilat
di gelanggang.Tok Wali kesal kerana peranannya tidak lagi dihargai oleh
orang-orang kampung. Berlaku pertarungan antara Siak dan Tok Wali kerana Tok
Wali telah menampar anak saudara Tok Wali.
(iii)
Klimaks
Tok Wali telah ditikam oleh Piee semasa Piee mencuri
keris dan biola milik Tok Wali. Tok Wali mati setelah sempat menyerahkan keris
kepada Ripin.
(iv)
Peleraian
Berlaku
tuduh-menuduh antara Ripin dan Siak tentang pembunuh yang telah menikam Tok
Wali.
Teknik
Penceritaan:
- Teknik
pemerian
Pengarang
menggambarkan ruang hadapan rumah Tok Wali yang dipamer dengan pelbagai jenis
senjata lama.
- Teknik dialog
Sebahagian
besar drama disampaikan dalam bentuk dialog antara watak.
- Teknik
imbas kembali
Tok
Wali menceritakan peristiwa dia
menewaskan 4 orang perompak kedai emas .Secara kebetulan dia sedang duduk di
bangku kedai emas tersebut.
- Teknik
suspens.
Pembaca
tertanya-tanya pihak yang akan menang
dalam pertarungan antara Siak dan Tok Wali.
Watak
dan Perwatakan
- Tok
Wali
1. Watak utama
2. Nama sebenarnya ialah Wak Raja Waliudin bin
Raja Agus.
3. Dia berumur dalam lingkungan 70-an.
4. Dia merupakan guru silat yang membuka
gelanggangnya sendiri di halaman rumah.
5. Dia merupakan tukang urut, penggali kubur,
tok mudim, dan boleh merawat beberapa jenis penyakit.
6. Dia seorang yang tegas dengan pendirian
Tok
Wali tetap mahu bersilat di majlis perkahwinan anak Haji Kodri walaupun
dinasihati oleh isterinya, Siak dan Imam.
7. Dia
seorang yang berani.
Tok
Wali berani bertarung dengan Siak apabila Siak datang menyerangnya.
8. Dia seorang yang pantas bertindak
Tok
Wali pantas dan cekap menewaskan perompak yang cuba merompak kedai emas.
9. Dia seorang yang taat akan perintah agama.
Tok
Wali tidak pernah meninggalkan solat berjemaah di masjid dan rajin menunaikan
solat sunat.
10. Dia seorang yang suka membantu orang lain
Tok Wali melakukan
kerja-kerja kemasyarakatan seperti memandikan jenazah tanpa meminta upah.
2. Ripin
1. Anak murid Tok Wali
2. Berusia dalam lingkungan 30-an
3. Anak murid yang dipercayai oleh Tok Wali
untuk mewarisi kerisnya.
4. Dia seorang yang menghormati orang tua
Ripin
sangat menghormati Tok Wali dan bersopan ketika bercakap dengan Tok Wali.
5. Dia seorang yang taat suruhan gurunya.
Apabila
disuruh oleh Tok Wali mengumpulkan anak-anakmuridnya kerana ada pemberita
datang, Ripin patuh akan kehendak Tok Wali
6. Dia seorang pendendam
Ripin
mahu menuntut bela atas kematian Tok Wali.
- Mak
Umi
1. Dia ialah isteri Tok Wali.
2. Berusia dalam lingkungan 50-an.
3. Dia mahir ilmu persilatan semasa muda.
4. Dia seorang yang bijak
Mak
Umi bijak membalas percakapan Siak dan Imam yang mahu menasihati Tok Wali.
5. Dia seorang yang penyabar
Mak Umi sabar melayan kerenah Tok Wali yang membidas
kata-katanya.
6. Seorang yang prihatin
Mak Umi mengambil berat tentang Piee yang menjadi penagih
dadah.
Latar
Latar
masa
- Pada
waktu pagi
Ketika
Ripin datang ke rumah Tok Wali.
- Pada
waktu petang
Ketika
Tok Wali bersiap sedia hendak pergi ke majlis kenduri di rumah Haji Kodri.
- Pada
waktu malam
Ketika
Tok Wali bermain biola dan berbual-bual dengan Mak Umi.
Latar
tempat
- Di
rumah Tok Wali
2
orang pemberita datang menemu ramah Tok
Wali di rumahnya.
- Di
gelanggang silat
Tok
Wali bertarung dengan Siak di gelanggang silat.
Latar
masyarakat
1.
Masyarakat
yang mempertahankan warisan bangsa.
Tok
Wali mengajarkan ilmu silat supaya dapat
diwarisi oleh anak-anak muda kampungnya.
2.
Masyarakat
yang beradab.
Tok
Wali memenuhi jemputan Haji Kodri supaya membuat pertunjukan silat di majlis kenduri
di rumahnya.
3.
Masyarakat
yang saling menghormati
Ripin
menghormati Tok Wali kerana memiliki
ilmu persilatan dan melayan percakapan Tok Wali dengan sopan.
4.
Masyarakat
yang hipokrit
Siak
menggunakan alasan agama untuk mengurangkan pengaruh Tok Wali di kampung itu.
5.
Masyarakat
yang tidak berakhlak.
Piee
menjadi penagih dadah dan sukar dipulihkan lagi.
6.
Masyarakat
yang taat perintah agama.
Tok
Wali tidak pernah meninggalkan solat berjemaah di masjid.
Gaya
bahasa
1. Penggunaan bahasa Arab
Assalamualaikum Insya-Allah , Astagfirullahal’azim
2. Bahasa Inggeris
Sorryl-ah..
3. Bahasa Indonesia
Bisa
copot jantungku
4. Sinkope
Yang itu tak pulak
disebut!.
Kerana dah tualah tak
jadi manis tu!
5.
Simile
Kawannya
macam lalat
ibarat
burung dalam sangkar yang terbuka pintunya.
macam
rimau tak ada gigi
6.
Simpulan
bahasa
kambing
hitam
7.
kata
ganda
bertalu-talu,
gegak-gempita
Nilai
1.
Nilai
ketegasan
Tok
Wali tegas dengan pendiriannya mahu bersilat di majlis perkahwinan anak Haji
Kodri kerana baginya perbuatannya itu tidak salah.
2.
Nilai
keberanian
Tok
Wali berani bertarung dengan Siak apabila Siak datang menyerangnya.
3.
Nilai
taat akan perintah agama
Tok
Wali tidak pernah meninggalkan solat berjemaah di masjid dan rajin menunaikan
solat sunat.
4.
Nilai
hormat-menghormati
Ripin
menghormati Tok Wali yang tinggi ilmu persilatan dan merupakan guru silatnya.
5.
Nilai
bertanggungjawab
Tok
Wali berasa dirinya bertanggungjawab meneruskan usaha mengajarkan ilmu silat
kepada anak-anak muda kampung tersebut.
6.
Nilai
tolong-menolong
Ripin
membantu Mak Umi yang memanggilnya supaya menamatkan pergaduhan antara Tok Wali
dan Siak.
- Nilai
keprihatinan
Tok
Wali sering melakukan kerja kemasyarakatan tanpa mengharapkan upah seperti
menggali kubur dan memandikan jenazah.
Pengajaran:
- Kita
hendaklah mempertahankan warisan bangsa agar generasi akan dating
berpeluang mendapat manfaatnya.
- Kita
hendaklah menghormati guru dan orang yang lebih tua daripada kita kerana
mereka banyak berjasa kepada kita.
- Kita
hendaklah sentiasa menghulurkan bantuan kepada orang lain tanpa
mengharapkan balasan agar masyarakat hidup harmoni.
- Janganlah
kita bersikap hipokrit dalam hidup kerana sikap itu memberi kesan yang
negatif.
- Setiap
masalah yang dihadapi haruslah diselesaikan secara rundingan supaya tidak
berlaku kecederaan atau pertumpahan darah.
- Kita
mestilah bersabar atas ujian yang menimpa kita supaya kehidupan lebih
sejahtera.
- Kita
hendaklah bijak menangani masalah yang timbul agar tidak menimbulkan
kesusahan kepada diri sendiri kelak.
No comments:
Post a Comment