Wednesday, September 21, 2011

Langkah-langkah Menjaga Kesihatan Dan Kesannya Jika Kesihatan Terganggu



Kebahagiaan hidup bukan terletak pada harta kekayaan tetapi terletak pada kesihatan yang baik.
Nyatakan langkah-langkah untuk memastikan kesihatan kita baik dan kesannya jika kesihatan kita terganggu.

Pendahuluan :
Manusia lebih mementingkan material berbanding dengan kesihatan – Kita berangggapan bahawa wang ringgit dapat membeli segala-galanya dan nereka lupa tentang kepentingan menjaga kesihatan. Pepatah Melayu - "Mencegah lebih baik daripada mengubati" - membuktikan bahawa penjagaan kesihatan sangat penting dalam hidup kita.

Isi-Isi Karangan : (Langkah-langkah untuk memastikan kesihatan kita baik)
1. Pengambilan diet yang seimbang – ambil makanan mengikut keperluan dan tenaga yang akan digunakan – Makanan yang dimakan perlulah mengikut pyramid makanan – mempunyai pelbagai khasiat dan zat seperti protein, kanji. Karbohidrat, vitamin dans ebagainya - kita tidak perlu mengambil makanan berkolestrol tinggi kerana ianya akan ditukarkan menjadi lemak yang menjadi punca obesiti.
2. Bersenam – membolehkan badan kita sentiasa bergerak – sistem perpeluhan membuang sisa toksid dari badan - jogging, senam robik, berbasikal dan sebagainya.
3. Mengamalkan cara hidup sihat – tidak merokok, tidak meminum minuman beralkohol, menjauhi dadah – bahan yang terkandung adalah bahan kimia yang boleh merosak sistem organ manusia – kesan mendapat penyakit barah otak, jantung dan kanser.
4. Kerap melakukan pemeriksaan kesihatan – dapat mengetahui penyakit lebih awal dan mudah untuk merawatnya – jika penyakit berada pada peringkat awal, rawatan segera dapat dilakukan dan mengelakkan daripada penyakit itu merebak dan sukar diubatai – contohnya penyakit barah, demam denggi, H1N1 dan sebagainya – rawatan awal dapat menyelamatkan nyawa.

Kesan jika kesihatan terganggu :
1. Emosi dan mental kita terganggu – mereka yang menghidapi penyakit akan mengalami tekanan perasaan, cepat marah dan murung – tekanan lebih kuat jika penyakit telah berada pada tahap kronik-hidup menjadi tidak menentu.
2. Tumpuan terhadap kerja/pelajaran akan menurun – jika kita sakit - kerja tidak dapat dilakukan dengan sempurna – badan lesu dan tidak bermaya – produktiviti akan menurun – bagi pelajar, pelajaran mungkin terganggu.
3. Kos sara hidup meningkat – terpaksa mendapat rawatan di hospital kerajaan atau swasta – memerlukan perbelanjaan untuk mendpat rawatan lebih-lebih lagi di hospital swasta.
4. Masa banyak terbuang – terpaksa menggunakan masa untuk mendapatkan rawatan – menganggu aktiviti harian – menunggu untuk mendapatkan rawatan – terpaksa berehat di rumah jika mendapat cuti sakit .

Penutup :
Kita perlu mengamalkan gaya hidup yang sihat untuk mendapatkan kebahagiaan – kesihatan lebih penting daripada wang ringgit – pepatah ada menyatakan “sediakan payung sebelum hujan” "jangan sudah terhantuk baru terngadah".

No comments:

Post a Comment