Wednesday, September 21, 2011

Kesan Buruk Merokok



Pelbagai usaha telah dilakukan untuk menjayakan kempen anti merokok, namun kesannya sangat mendukacitakan.
Nyatakan kesan buruk tabiat merokok kepada kesihatan.

Pendahuluan:
Gejala merokok semakin membimbangkan – selain orang dewasa ianya turut melibatkan kanak-kanak serta berlakunya peningkatan perokok tegar dalam kalangan wanita – merokok memberi kesan negatif kepada individu dan masyarakat sekeliling - pelbagai usaha telah dan sedang dibuat untuk menyedarkan orang ramai - namun usaha tersebut 'bagaikan mencurah air di daun keladi' - di manakah silapnya ? apakah sudah tiada jalan lain ? Ayuh, kita kupaskan kesan buruk merokok untuk dijadikan sempadan.

Isi-isi (kesan buruk tabiat merokok)
1. Menjejaskan kesihatan - mendatangkan pelbagai penyakit seperti barah otak, barah paru-paru, sesak nafas dan sebagainya - telah terbukti melalui kajian saintifik oleh pakar - perokok yang mengalami masalah ini, hanya menunggu maut.
2. Menjejaskan ekonomi keluarga– memerlukan perbelanjaan yang besar akibat kenaikan harga – sepatutnya wang disalurkan untuk perbelanjaan keluarga atau simpanan hari tua - simpanan berdikit-dikit, lama-lama jadi bukit.
3. Mencemarkan alam sekitar – asap rokok bukan sahaja membahayakan kesihatan tetapi mencemarkan udara sekeliling – meninggalkan kesan negatif kepada individu yang menghidu bau rokok - menjadikan rakan tidak selesa apabila terhidu bau asap rokok.
4. Menjejaskan keterampilan diri – kesan asap rokok menyebabkan gigi kuning, nafas berbau – penampilan diri akan terjejas – pandangan negatif daripada masyarakat yang menghargai kesihatan diri.
5. Meningkatkan kadar kematian – rokok mengandungi pelbagai bahan kimia yang mengancam kesihatan – terdapat tar, nakotin dan beberapa bahan kimia lian - kajian membuktikan ramai manusia mendapat pelbagai penyakit yang membawa kematian akibat merokok.
6. Meningkatkan perbelanjaan negara – kerajaan terpaksa menggunakan perbelanjaan yang banyak untuk mengubati penyakit orang yang ketagihan merokok – sepatutnya perbelanjaan itu digunakan untuk pembangunan negara.


Penutup :
Masyarakat harus menyedari bahaya merokok - merokok mendatangkan kesan yang sangat buruk kepada penghisapnya – pihak yang bertanggungjawab harus meningkatkan usaha untuk mengurangkan tabiat merokok dalam kalangan masyarakat.

6 comments:

  1. time kasih untuk maklumat yang diberikan ^_^

    ReplyDelete
  2. thanks for giving me soma idea=)

    ReplyDelete
  3. sangat berguna,padat,dan isi yg cantik..x terfikir pun ..gud job^^

    ReplyDelete
  4. Terima kasih banyak2!! Encik Saharuddin!!

    ReplyDelete