Friday, March 11, 2011

KERJA RUMAH UNTUK PELAJAR TINGKATAN 4 EA 2 DAN 4 MPV (SMK SIJANGKANG JAYA)


Semua jawapan hendaklah dibuat dalam kertas kajang. Pelajar tidak perlu menyalin soalan.

LATIHAN SPM 1
a) Tukarkan ayat-ayat aktif berikut kepada ayat pasif.

1. Puan Azizah telah memarahi Azmi kerana memecahkan pasu bunga.

2. Ibu bapa harus mengawasi tingkah laku anak-anak supaya mereka tidak tersalah langkah.

3. Puan Sarah menghadiahi Atiqah sebuah kereta Kancil setelah lulus dalam ujian memandu.

4. Ayah saya menyambut kedatangan birasnya yang baru tiba dari Sabah.

5. Dia mendayung sampan itu dengan laju dengan harapan untuk mendapat tempat pertama dalam pertandingan tersebut.

b) Tulis satu ayat bagi tiap – tiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh memberikan imbuhan, menukarkan imbuhan, menjadikannya sebagai nama khas dan peribahasa.

(i) Baling – buang
(ii) Bengkok – bongkok
(iii) Menanak - menjerang


c) Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti,kemudian berikan peribahasa yang sesuai.

(i) Anizah seorang pelajar yang rajin. Dia bukan sahaja tidak suka membuang masa, bahkan setiap masa yang terluang digunakan dengan melakukan kerja – kerja berfaedah. Anizah juga tidak pernah datang lewat ke sekolah.
(ii) Sejak belakangan ini, rakyat negara Indonesia menghadapi pelbagai masalah khususnya bencana alam. Pada tahun 2004 negara tersebut telah dilanda bencana tsunami. Pada tahun 2006, berlaku letusan gunung berapi di Yokyakarta. Begitulah peritnya penderitaan rakyat negara jiran kita ini.
(iii) Semasa Encik Azman pergi bercuti ke luar negara bersama keluarganya,beliau mengamanahkan adik sepupunya untuk menjaga rumahnya selama tiga minggu.Malangnya adik sepupunya mengajak kawan-kawannya berjudi dan mengambil beberapa barang kemas di rumahnya. Motosikal kepunyaan anak Encik Azman turut dijual.

d) Tulis satu ayat bagi tiap – tiap kata di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh memberikan imbuhan, menukarkan imbuhan, menjadikannya sebagai nama khas dan peribahasa.

(i) Kasih
(ii) Kekasih
(iii) Kasihan
(iv) Mengasihi
(v) Mengasihani
(vi) Pengasih

(e) Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi yang berbeza yang terdapat dalam petikan.

Puan Zainab amat menyayangi anak tunggalnya itu. Dia tidak pernah marah, memukul dan membantah segala kehendak anaknya itu. Puan Zainab juga sanggup bergadai untuk memberikan pendidikan kepada anaknya itu. Malangnya apabila anaknya sudah dewasa dan bekerja dia tidak dipedulikan. Puan Zainab tidak dijaga dan dibiarkan duduk bersendirian di rumah usang itu. Puan Zainab sungguh berasa sedih dan kecewa dengan sikap dan perlakuan anaknya itu.

No comments:

Post a Comment