Thursday, March 24, 2011

Keputusan Peperiksaan SPM 2010 ; Teladan dan Sempadan




Tanggal 23 Mac 2010 - Debaran pelajar-pelajar yang menduduki peperiksaan SPM 2010 terhenti dengan pengumuman keputusan tersebut secara rasmi. Tamat sudah spekulasi, tamat sudah cerita-cerita tidak nyata,tamat sudah angan-angan yang tidak bernilai... semua result sudah berada di genggaman masing-masing.

Bagaimana agaknya catatan yang tertera di dada kertas putih salju itu? Adakah kejayaan cemerlang? atau sekadar lulus beberapa subjek sahaja ? atau banyak yang gagal daripada yang lulus? hanya ada yang tahu dan sudah pasti berulang kali anda menatapnya bersama seisi keluarga.

Yang pasti ramai yang tertawa sendirian, dan tidak kurang yang ketawa bersama dengan sahabat handai. Yang pasti juga, ada yang menanggis kegembiraan dan sudah tentu ada yang menanggis kedukaan...adalah lebih aneh, pelik dan janggal jika ada yang tidak rasa apa-apa...Bagi yang tidak merasa apa-apa, mengapalah mereka tidak ada perasaan belas kasihan terhadap diri sendiri, terhadap guru, terhadap keluarga dan terhadap masa depan mereka.

Cuma cikgu ingin berkongsi suka duka anda dan juga suka duka sahabat-sahabat anda? SPM tetap datang dan pergi ... dan mungkin tidak keterlaluan jika cikgu katakan bahawa SPM ini adalah tiket/enjin/nyawa/....bagi kita mencorakkan kehidupan dan masa depan kita. Cikgu tidak bermaksud, jika tiada SPM, kita tidak boleh hidup. Cuma untuk mencapai kehidupan lebih sempurna, indah, nikmat dan bahagia...kita mestilah mempunyai SPM yang terbaik, baik dan agak baik.

Saban tahun berlaku..ada sebilangan pelajar yang telah menerima keputusan SPM akan mengeluh, menyesal dan tidak selesa, Mereka baru berasa sedar akan kepentingan SPM. Dan atas kesedaran itu, maka barulah ingin mencuba untuk kali kedua dengan mengambil kertas Julai atau mengulang SPM...Sepatutnya situasi ini menjadi iktibar dan teladan kepada pelajar-pelajar SPM 2011. Janganlah anda akan menyesal setelah kita selesai mejawab atau setelah kita mendapat keputusan...Penyesalan itu tidak membawa apa-apa makna kerana sudah terlewat.

Ayuhlah kita bangkit, bangun berdiri dan bergerak untuk membina keazaman diri untuk menghadapi peperiksaan SPM dan PMR 2011. Kita panjant gunung halangan yang menghalang kejayaan kita, kita hambat perjalanan jauh yang penuh onak dan duri dan kita redahi lautan masalah yang melanda...semuanya terletak ditangan kita untuk mencorakkan kehidupan kita..Tanamkan dan jati diri yang kuat serta azam untuk rajin belajar, rajin berusaha, rajin mengulangkaji, rajin membuat kerja sekolah dan rajin membaca buku. Jika ini mkuita lakukan, Insya Allah..kejayaan akan menjadi milik kita bersama...

Tahniah kepada pelajar yang berjaya dan jangan berputus asa kepada yang kurang berjaya...

No comments:

Post a Comment