Monday, November 22, 2010

SPM 2010 - SELAMAT BERJUANG UNTUK SEMUA CALON SPM




Tanggal 23 November 2010 (Selasa) pasti menjelang - Esok, semua calon SPM akan menghadapi peperiksaan SPM sebenar bukan lagi percubaan mahupun latihan. Tiada apa lagi yang mampu dibekalkan untuk semua calon...di saat-saat akhir ini, gunakan ruang dan peluang yang ada untuk terus mengulangkaji dan membaca secara santai.

Usah takut, usah gentar dan usah bimbang. Setelah 2 tahun anda bertungkus lumus memberikan tumpuan...gunakan semua ilmu yang ada untuk menjawab soalan peperiksaan dengan lengkap dan sempurna. Cuba buat yang terbaik. Pastikan anda menjawab semua soalan dengan ayat yang lengkap. Kalau anda tidak tahu jawapannya, cuba tulis apa yang anda fikirkan logik dan sesuai. Mudah-mudahan jawapan anda itu mampu memberikan beberapa markah untuk memastikan kecemerlangan anda.

Luangkan sedikit waktu untuk solat hajat dan solat taubat pada malam ini. Mohonlah pertolongan daripada Allah supaya hati anda tenang, pintu hati anda dibuka dengan seluasnya, fikiran anda diberikan kelapangan dan kesenangan untuk memahami kehendak soalan dan menjawabnya dengan lancar. Banyakkan istighfar dan syahadah supaya tiada dosa-dosa yang boleh menghalang anda untuk menjawab soalan-soalan peperiksaan.

Jangan lupa, temui ibu dan bapa anda pada malam ini ataupun pagi esok. Mohonlah keampunan atas kesilapan dan kesalahan yang anda pernah lakukan. Mohonlah restu daripada ibu bapa agar anda diberikan ketenangan. Jika ayah dan ibu berjauhan, telefonlah mereka untuk memohon maaf dan mohon mereka mendoakan kejayaan anda. Kalau boleh, mintalah ibu bapa anda untuk membaca surah yassin sepanjang masa anda menjawab soalan Bahasa Melayu pada pagi esok.

Saya mendoakan semua pelajar SPM akan berjaya dengan cemerlang terutama pelajar SMK Sijangkang Jaya... Salam hormat daripada saya.

No comments:

Post a Comment