Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian
buat satu rumusan tentang kesan-kesan buli dan usaha-usaha
mengatasi masalah buli di sekolah. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah
perkataan.
Perbuatan buli diertikan sebagai mengkasari
orang yang lemah dengan tujuan atau maksud untuk menunjukkan kekuatan. Fenomena
buli dapat dikategorikan kepada dua jenis, iaitu buli secara langsung dan buli
secara tidak langsung. Buli secara langsung termasuklah aksi mengugut,
menyepak, menumbuk, menendang dan sebagainya. Buli secara tidak langsung pula
adalah seperti mengejek, menggunakan kata-kata kesat atau lucah dengan tujuan
mengacau, mengutuk atau memerli secara berlebih-lebihan dan gosip-gosip liar. Lebih 80 peratus
pelajar mengakui pernah terlibat dalam kes buli secara tidak langsung. Murid
lelaki lebih banyak terbabit dalam kes buli berbanding murid perempuan.
Murid-murid tingkatan empat didapati paling sedikit terbabit dalam kes buli
berbanding murid-murid menengah rendah yang lain.
Mangsa
buli akan mengalami kesan negatif dalam tempoh jangka panjang, malah boleh
menyebabkan kejadian bunuh diri. Di luar negara seorang murid membunuh diri
kerana diejek gemuk dan berambut kerinting, malah ada yang membunuh rakannya
kerana tidak tahan dibuli. Mangsa buli juga akan menjadi seorang dewasa yang
terlalu emosional sehingga menjejaskan hubungan mereka dengan ahli keluarga dan
orang lain. Tingkah laku buli bukan sahaja boleh menimbulkan ketakutan kepada
mangsanya, tetapi rakan sekelasnya yang menyaksikan perbuatan itu juga
berperasaan sedemikian walaupun mereka tidak dibuli. Presiden Persatuan
Kaunseling Malaysia dan Pensyarah Jabatan Pendidikan Psikologi dan Kaunseling,
Falkulti Pendidikan, Universiti Malaya, Profesor Dr. Suradi Salim berpendapat
bahawa mangsa buli akan merobah personaliti mereka menjadi seorang yang
penakut. Mangsa juga takut ke sekolah.
Sebetulnya,
perasaan ‘takut’ yang luar biasa ini amat memeritkan. Jika dibiarkan, peribadi
individu terbabit akan menjadi lemah dan kurang berkeyakinan. Akibat ketakutan
yang melampau inilah menyebabkan mereka tidak akan mengadu kepada guru atau ibu
bapa manakala pembuli pula berasa seronok kerana dapat membuli mangsanya.
Masalah ini hanya dapat dikesan apabila menjadi serius sehingga berlaku
kecederaan fizikal. Sedangkan selama ini emosi mangsa telah lama ‘cedera’
akibat perbuatan pembuli atau mereka yang tidak begitu mengendahkan aduan
mereka. Masalah ini perlu diatasi segera
supaya murid dapat memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran. Oleh itu,
semua pihak perlu bekerjasama bagi menangani masalah yang semakin meruncing dan
berbahaya ini.
(Diubahsuai daripada “Menangani masalah buli
di sekolah”
Dewan Siswa, Ogos 2005.)
Contoh karangan rumusan ada tak untuk karangan ini
ReplyDeleteSaya nak contoh rumusan boleh???
ReplyDeleteSuccess Write content success. Thanks.
ReplyDeletekıbrıs bahis siteleri
betpark
canlı poker siteleri
betturkey
betmatik
deneme bonusu
kralbet
instagram takipçi satın al
ReplyDeletecasino siteleri
sms onay
günlük kiralık ev
sanal ofis
51U
fatih
ReplyDeletefethiye
gaziemir
gaziosmanpaşa
gebze
H13QRE
ağrı
ReplyDeletemuş
mersin
afyon
uşak
27M6
kasmalı oyunlar
ReplyDeleteresimli magnet
silivri çatı ustası
çerkezköy çatı ustası
referans kimliği nedir
3S8
https://saglamproxy.com
ReplyDeletemetin2 proxy
proxy satın al
knight online proxy
mobil proxy satın al
K73O
شركة تسليك مجاري بجازان x2e3PNNJR2
ReplyDeleteشركة عزل اسطح بجازان
ReplyDeletemvyg6uXUXw
شركة مكافحة حشرات بالجبيل lsYNaANqXv
ReplyDeleteمكافحة حشرات 0LxUYTv62t
ReplyDeleteشركة تنظيف مساجد بالجبيل kyYMsOmWSR
ReplyDeleteشركة تنظيف مساجد بالجبيل tOY31bX4f1
ReplyDelete