Wednesday, August 8, 2012

Langkah-langkah Mewujudkan Keluarga Bahagia




KELUARGA BAHAGIA.

Mayapada, hubungan kekeluargaan dilihat semakin renggang. Buktinya, pelbagai masalah sosial wujud dan dikatakan berpunca daripada kepincangan dalam hubungan kekeluargaan. Masalah komunikasi dan kurangnya kasih sayang menjadi faktor dominan kepada perlakuan di luar batas oleh remaja marcapada. Oleh itu, pelbagai aktiviti bersama perlu dijadikan amalan oleh setiap keluarga bagi memastikan hubungan kekeluargaan menjadi lebih intim.


Selain itu, ibu bapa boleh pergi bercuti ke lokasi menarik ketika cuti sekolah. Selain memanfaatkan masa senggang dan mengelakkan anak-anak daripada melakukan kebejatan moral seperti melepak, vandalisme dan gengsterisme, percutian dalam mengurangkan kadar stres anak-anak di sekolah dan ibu bapa di pejabat. Sepanjang percutian, buatlah aktiviti sekeluarga yang menarik seperti berkelah, bermandi-manda di pantai, mendaki gunung, berfoto, menyelam di laut dan sebagainya, Melalui cara ini, anak-anak akan lebih rasa dihargai kerana kehadiran mereka disedari dan mempunyai fungsi dalam membahagiakan ibu bapa.

Malahan, ibu bapa perlu menemani anak-anak belajar dan mengulang kaji pelajaran. Walaupun sudah penat bergelut dengan kerja dan masalah di pejabat, ibu bapa harus meluangkan masa bagi tujuan ini. Anak-anak yang tidak faham sudah tentu akan mahu mencari rujukan. Bagi abang dan kakak yang mempunyai ilmu, maka boleh membantu adik-adik bagi menyiapkan tugasan. Apabila perkara ini berlaku, sudah tentu ibu bapa berjaya menzahirkan teladan yang baik terhadap keprihatinan dan keperluan anak-anak. Kajian menunjukkan ibu bapa yang menemani anak-anak belajar menunjukkan tahap motivasi untuk mereka belajar dengan tekun lebih tinggi.

Antaranya adalah dengan makan bersama-sama. Semasa penyediaan makanan, anak-anak boleh membantu ibu bapa selain mengurangkan jumlah masa makan di luar seperti di restoran makanan segera. Misalnya, anak-anak perempuan membantu ibu di dapur, sementara anak-anak lelaki menolong bapa mempersiapkan keperluan di meja makan. Dengan cara ini, ibu bapa dapat memupuk perasaan saling bergantung antara satu sama lain, sandar-menyandar ‘bagai aur dengan tebing’. Amalan ini juga membolehkan hubungan anak-anak dan ibu bapa menjadi bagai isi dengan kuku.

Bukan itu sahaja, ibu bapa boleh meluangkan masa bagimenyelesaikan masalah anak-anak. Tidak dapat dinafikan, zaman remaja merupakan era penuh konflik bagi diri mereka, sama ada konflik dalam atau konflik luaran. Semua orang menyakini bahawa sifat ibu bapa ibarat ‘sekilas ikan di air, sudah tahu jantan betinanya’. Perubahan dalam diri anak-anak perlu usah dipandang enteng. Untuk itu, ibu bapa perlu memiliki kemahiran komunikasi dan pendekatan psikologi dalam memastikan anak-anak tidak takut dan malu untuk berkongsi masalah. Dengan cara ini, hubungan anak dan ibu bapa semakin erat kerana kepercayaa anak terhadap kemampuan ibu bapa dalam menyelesaikan masalah mereka.


Sesungguhnya, kebahagiaan sebuah keluarga terletak pada kebijaksanaan nakhodanya, iaitu ayah. Seandainya nakhoda ini sering bertelagah dengan anak-anak kapal, maka sukar untuk sampai ke destinasi utama, iaitu pantai keluarga sakinah. Dengan wujudnya hubungan yang erat antara ahli keluarga, maka anak-anak akan lebih kurang untuk keluar rumah dan bercampur dengan kawan-kawan yang nakal. Kesannya, masalah sosial pasti tidak akan menjadi ‘duri dalam daging’ bagi keluarga yang bahagia.

6 comments:

  1. Terima kasih atas maklumat ini,ia amat berguna pada saya untuk menyampai kepada kawan-kawan saya :)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah.boleh copy pate.bagi kat cikgu

    ReplyDelete
  3. Terima Kasih Cikgu. Last minit ni , inilah karangan penawar hati. Semoga Tuhan memberkati cikgu dengan lebih banyak ilmu. Thank you.

    ReplyDelete
  4. askum cikgu ni pmr ke spm

    ReplyDelete
  5. karangan yang sangat baik

    ReplyDelete