Thursday, January 20, 2011

NOVEL TING 4 : PAPA...(Akhirnya kau tewas jua!)



Biodata Pengarang:

Nama sebenar Deana Yusof ialah Norhaiza binti Yusof yang dilahirkan pada 3 Mac 1957 di Kepong, Selangor. Beliau memperoleh pendidikan awal di Sekolah Menengah Kampung Baru, Kuala Lumpur.Seterusnya, melanjutkan pelajaran di Universiti Teknologi MARA di Shah Alam, Selangor.Kini, Deana merupakan suri rumahtangga sepenuh masa dan menjadi penulis di Pekan Ilmu Publications. Beliau, berazam menulis sebuah novel setahun kerana lebih mementingkan kualiti karya daripada kuantiti.

SINOPSIS NOVEL PAPA

Cerita bermula pada suatu petang, ketika Intan Julia perasan akan kemesraan papa dengan mama.Mak cik Noraini, pembantu rumah mereka menyediakan minuman petang. Ju berasa kagum tetapi jengkel melihat kehangatan hubungan tersebut meskipun mereka sudah lama mendirikan rumahtangga.


Mak cik Noraini sering bercerita tentang sejarah percintaan mama dan papa Juliana. Perbualan mereka terputus tatkala papa memberitahu Juliana bahawa mamanya sedang mengandung anak yang kedua.Mendengar berita tersebut, membuatkan hati mak cik Noraini bimbang. Malah rakah-rakan Intan Marliana juba bimbang risiko yang bakal dihadapi oleh Intan Marliana memandangkan mama pernah mengalami komplikasi yang teruk tatkala melahirkan Juliana.Namun, kedegilan Intan Marliana untuk membuktikan kasihnya kepada papa, beliau bertekad untuk meneruskan kandungannya dan pasrah kepada Tuhan.Hal ini demikian kerana, papa memang sudah lama teringin menimang cahaya mata kedua.


Di dalam kereta, Cikgu Suzie mengingatkan Intan Marliana tentang risiko yang bakal dihadapi oleh sahabatnya itu. Namun Intan Marliana tetap dengan pendiriannya untuk terus mengandung dan melahirkan cahaya mata demi cintanya yang mendalam kepada Jefri. Julia yang mendengar perbualan tersebut perasan akan perubahan air muka mamanya. Hal ini menyebabkan Julia ingin tertanya-tanya dan mencari jawapan daripada mak cik Noraini. Makcik Noraini menceritakan sejarah kelahiran Julia yang tidak cukup bulan dan keadaan mamanya yang pengsan serta betapa susahnya untuk menjaga Ju.


Memandangkan Intan Marliana mengandungkan anak kembar, maka Jefri menyediakan dua buah katil buat bakal bayi mereka. Intan Marliana dibawa ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia tatkala saat melahirkan tiba.Doktor memaklumkan bahawa mama perlu menjalani pembedahan kerana komplikasi terhadap kandungannya itu.Akhirnya, bayi kembar lelaki yang melekat dari bahagian kepala hingga punggung dilahirkan melalui pembedahan. Namun, tidak panjang umurnya dan meninggal dunia. Manakala Intan Marliana pula koma akibat kehilangan banyak darah.Kembar tersebut dinamakan Ahmad dan Muhammad.

Kesedihan menyelubungi keluarga mereka lantaran anak yang dinanti-nantikan pergi menyahut seruan Ilahi. Jefri menggantikan tempat Intan Marliana menguruskan kehidupan dan tidak jemu-jemu menjaga dan mendoakan agar isterinya pulih seperti sediakala. Ketika di rumah, Ju menatap foto-foto lama milik mama dan papa sambil membayangkan kisah mereka semasa usia muda. Sepucuk surat yang pernah dikirimkan oleh papa kepada mama dibaca.Melalui surat itu, Ju mengetahui betapa tingginya kasih sayang papa terhadap mama.

Juliana pula kian dewasa dan rapat dengan Rasylan, rakan sekolahnya. Papa benar-benar menentang akan hubungan tersebut memandangkan Rasylan merupakan anak angkat yang status keturunannya serta asal-usulnya tidak diketahui.Ju dan Rasylan memperoleh keputusan cemerlan dalam SPM dan berjaya melanjutkan pelajaran di Pusat Matrikulasi, Universiti Islam Antarabangsa(UIA).Dalam masa yang sama, papa mula rapat dengan pelajar beliau yang bernama Aishah. Aishah, sentiasa mengambil berat dan memberi perhatian kepada papa menyebabkan hubungan mereka menjadi rapat. malah ,Ju telah beberapa kali terserempak mereka berbual-bual di kedai makanan segera.

Hakikatnya, papa mula tertarik kepada Aishah dan ingin memperisterikannya. Hasrat hatinya disuarakan kepada mak cik Noraini. Perbualan tersebut telah didengari oleh Ju dan bermula konflik antara mereka kerana Ju berasa kurang senang dengan hasrat papa yang ingin berkahwin lagi. kata-kata Ju menimbulkan kemarahan papa. Ju juga telah ditampar oleh papa. Akhirnya konflik tersebut dapat dileraikan apabila papa berbincang dari hati ke hati dengan Ju.Ju bersetuju kerana kasihan melihat papa yang kesunyian sepanjang mama koma.

Aishah pandai mengambil hati Ju dan sering bertanya khabar dan mengajak bermain tenis.Malah Aisyah membawa Ju pulang ke rumahnya dan ketika itu barulah Ju tahu bahawa Aisyah anak orang berada.Jefri pula tidak jemu-jemu "berbual-bual" dengan isterinya tentang masa depan anak mereka.

Papa selamat diijabkabulkan dan Ju pula akhirnya berjaya menamatkan kursus di UIA.

Intan Marliana telah bertahun-tahun koma akhirnya telah membuka mata di biliknya. Ju terkejut dan berasa amat gembira. Papa hanya tersenyum tenang menghadapi situasi tersebut. Namun keadaan bertukar sepi apabila Aishah masuk ke bilik itu sambil memegang bahu papa. Situasi tersebut menyebabkan papa serba salah lalu menceritakan keadaan yang sebenar. Mama kelihatan marah mendengar berita tersebut dan mendengus dengan kuat sambil melepaskan genggaman tangan papa. Akhirnya mama meninggal dunia selepas lebih tiga tahun koma.


TEMA NOVEL PAPA:

Novel karya Deana Yusof ini bertemakan kasih sayang.Buktinya mama sanggup mempertaruhkan nyawanya untuk mengandung kali kedua sebagai tanda kasih sayang yang mendalam terhadap papa yang inginkan anak meskipun tahu risiko yang bakal dihadapi sekiranya mama meneruskan kandungannya itu. Papa juga membuktikan kasih sayang yang mendalam terhadap mama dengan cara menjaganya, berbual-bual dengan mama sepanjang masa mama koma dengan harapan mama akan pulih seperti dahulu.Malah, Intan Julia turut membuktikan kasih sayangnya dengan mengizinkan papa mengahwini Aishah meskipun pada peringkat awalnya dia menentang hasrat papa.


PERSOALAN NOVEL PAPA:

1. Pengorbanan suami dan isteri demi kebahagian pasangan masing-masing buktinya Intan Maliana sanggup mengandung kali kedua demi memenuhi kehendak suaminya. Malah, Jeffri pula berkorban dengan cara menjaga isterinya yang koma selama lebih tiga tahun

2. Kesetiaan seorang suami terhadap isterinya. Buktinya ,Jeffri setia menemani isterinya yang koma selepas kehilangan banyak darah semasa melahirkan kembar Ahmad dan Muhammad. Malah, Jeffri juga enggan berkahwin lain ketika didesak oleh Mak Cik Noraini sebagai bukti kesetiaannya itu.Namun, keputusan untuk berkahwin lain dibuat selepas bertahun-tahun hidup keseorangan.

3. Ketabahan menghadapi dugaan daripada Tuhan. Buktinya, Jeffri tabah menghadapi dugaan ketika isterinya koma dan berusaha untuk mengubatinya. Malah, dia juga tabah tatkala kedua-dua anak kembarnya turut meninggalkannya.

4. Keprihatinan terhadap masalah orang lain dapat dibuktikan melalui watak cikgu Suzie yang cuba menasihati Intar Marliana agar tidak terus mengandung kerana sedar akan risiko yang bakal dihadapi.


Watak dan perwatakan

a) Intan Julia.

Watak utama dalam novel ini ialah Intan Juliana(Ju). pada permulaan cerita, beliau dgambarkan berusia 16 tahun dan pada peleraian cerita pula digambarkan berusia 19 tahun. Fizikalnya mempunyai ketinggian 160 cm dan merupakan anak sulung kepada Jeffri dan Intan Marliana.

Ju meneruskan pengajian di Pusat Matrikulasi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia selepas mendapat keputusan cemerlang dalam SPM.


Perwatakan dalaman Intan Julia:

1. taat akan ibu bapa buktinya dia sentiasa berusaha menggembirakan hati ibu bapanya dengan belajar bersungguh-sungguh sehingga berjaya dalam pelajaran.

2. taat akan agama buktinya dia solat

3. penyayang buktinya dia menyayangi dan menjaga hubungan baik dengan makcik noraini yang merupakan pembantu rumah

4. berdikari buktinya dia tinggal di asrama semasa menuntut di UIA walaupun rumahnya berdekatan dengan tempat pengajiannya.

5. sensitif buktinya ketika dia mula-mula mendengar hasrat ayahnya ingin berkahwin lain, dia benar-benar terasa bahawa ayahnya sudah tidak sayang akan ibunya lagi. hal ini menyebabkan Ju menentang hasrat ayahnya itu.

b) Encik Jeffri.

Ayah kepada Intan Julia dan suami kepada Intan Marliana. Seorang yang berpendidikan tinggi dan bertugas sebagai pensyarah di salah sebuah institusi pengajian tinggi. En Jefri mempunyai hubungan yang sangat mesra dengan isteri, anak dan juga Mak Cik Noraini.

Perwatakan.

1. Seorang yang penyayang - En Jefri sangat menyayangi isterinya dan anaknya.

2. Seorang yang tabah - Sanggup menjaga Intan Marliana yang koma selama 3 tahun selepas melahirkan bayi kembar mereka tanpa ada rasa jemu.

3. Seorang yang bertanggunjawab - Tidak membenarkan Intan Julia menemui Rasylan kerana tidak elok dipandang oleh masyarakat.

4. Seorang yang setia - Setia menemani isterinya ketika isterinya sakit. Berulang alik dari rumah atau tempat kerja ke hospital.

5. Seorang yang tegas - Menampar Intan Marliana kerana dianggap biadap apabila masuk campur dalam perbincangan antara beliau dengan Mak Cik Noraini.


C) Intan Maliana.
Isteri kepada Ecik Jefri dan ibu kepada Intan Julia. Bertugas sebagai seorang guru di sebuah sekolah menengah iaitu Sekolah Seri Gading. Pernah mengalami koma ketika melahirkan Intan Julia.

Perwatakan:

1. Sanggup berkorban - Intan Maliana sanggup mengandung lagi walaupun dia tahu risiko yang mungkin beliau alami.

2. Bersikap rasional - Percaya dan yakin bahawa dia mampu mengandung dan melahirkan anak demi untuk kebahagiaan rumah tangga.

3. Tegas dalam tindakan - Beliau tetap meneruskan kandungannya walaupun dinasihati oleh Cikgu Suzie dan Mak Cik Noraini supaya tidak meneruskan kandungannya.

4. Isteri yang penyayang - Kemesraan Intan Marlian dan encik Jefri berkekalan sejak mereka kahwin hinggalah ke akhir hayatnya.

5. Isteri yang tabah - Terpaksa menderita dalam koma kerana komplikasi ketika melahirkan Intan Julia dan juga anak kembarnya.

6. Sanggup berkorban - Sanggup mengandung lagi demi untuk kebahagiaan rumah tangga mereka.

7. Seorang yang sensitif - buktinya Intan Julia ada menyatakan bahawa sifat sensitifnya diwarisi daripada mamanya.

d) Mak Cik Noraini.
Sepupu kepada En Jeffri, Menjadi pembantu rumah di rumah En Jeffri selepas kehilangan suami dan anak-anak dalam satu kemalangan jalan raya.

Perwatakan

1. Rajin membuat kerja rumah - Selalu dipuji kerana kerajinan melakukan kerja-kerja rumah.

2. Prihati dan mengambil berat - Mak Cik Noraini bimbang selepas mendapat khabar Intan Marlian mengandung kali kedua.

3. Berani - Menasihati Jeffri supaya tidak terlalu mesra dengan Julia kerana Julia telah meningkat remaja. Menasihati Intan Marliana tentang keputusannya untuk meneruskan kandungan yang membahayakan nyawanya.

e) Rasylan
Berumur 16 tahun, berwajah Pan Asia, Anak luar nikah En Muaz Al-Khalibi (Pensyarah UIA)

1. Pernah tinggal di Jabatan Kebajikan Masyarakat.
2. Berkawan rapat dan bercinta dengan Intan Julia.
3. Rakan sekelas dengan Intan Julia di Sek Seri Gading
4. Seorang pelajar yang pintar - berjaya ke UIA
5. Anak angkat Datuk Mustakim
6. Mempunyai dua orang adik angkat
7. Seorang yang berdikari - menguruskan semua hal semasa mendaftar di UIA.

f) Aisyah/Mak Cik Aisyah
- Berkulit putih, cantik dan berlesung pipit.
- Isteri kedua Jeffri
- Anak murid Jeffri di kolej
- Anak keluarga berada iaitu anak Datuk Mohazar Syeikh Mohamad
- Mengahwini Jeffri ketika Intan Malian sedang koma
- Seorang yang baik hati, penyayang dan manja
- Suka bermain hati

LATAR :

a) Latar masa
Semua peristiwa itu berlaku dalam tempoh beberapa tahun iaitu sejak Intan Julia berusia 16 tahun hingga dia berusia 19 tahun.

b) Latar Tempat
1.Di rumah Jeffri di Kelana Jaya – Tempat Jeffri dan keluarganya serta Mak Cik
Noraini pembantu rumah mereka tinggal dalam suasana yang harmoni.
2.Di Sekolah Menengah Seri Gading – Tempat Julia belajar dan tempat Intan Maliana
menjadi guru Matematik.
3.Di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia – Tempat Intan Maliana melahirkan anak
kembarnya dan dirawat semasa dia dalam keadaan koma.
4.Di Pusat Matrikulasi, Universiti Islam Antarabangsa (UIA) – Tempat Julia dan rakan
rapatnya Rasylan meneruskan pengajian selepas tamat sekolah menengah.
5.Di Restoran Starbucks Coffee di Mid Valley – Tempat Julia dan Rasylan kunjungi
untuk minum dan di sinilah jugalah mereka terserempak dengan papa Julia minum
bersama-sama dengan Aishah sebanyak dua kali.

c) Latar Masyarakat
1. Masyarakat bandar dan terdiri daripada golongan elit.
2. Masyarakat yang mengutamakan kasih sayang dalam hubungan kekeluargaan.
3. Masyarakat yang terdiri daripada golongan berpendidikan tinggi.
4. Masyarakat yang mengutamakan pendidikan dan berusaha dengan gigih untuk mencapai
kejayaan.
5. Masyarakat yang bersikap prihtain dan mengambil berat akan masalah orang lain.


TEKNIK PLOT :
1.Pemerian
Contohnya: Petang itu cuaca sungguh nyaman. Angin bertiup beralun lembut dan
amat menyegarkan. Dengan rambutku yang ikal dan panjang memcecah bahu dan diikat
ekor kuda, dengan berseluar panjang dan berkemja T, aku yang tadinya berbaring
sebentar di atas tilam empuk bilikku turun dari tingkat atas menuju ke ruang
dapur di tingkat bawah.

2.Dialog
Contohnya, “Lia...,” sambil memegang tangan perempuan yang terbaring. ”Ini
Aisyah, isteri abang, adik Lia juga!” Lalu dia mencapai tangan Mak Cik Aisyah dan
menghulurkan kapadanya.

3.Imbas Kembali
Contohnya, Mak Cik Noraini teringat akan kisah papa Julia bertugas sebagai guru.

4.Suspens
Contoh: Pembaca tertanya-tanya akan nasib yang akan menimpa Intan Maliana setelah
doktor memaklumkan bahawa Intan Maliana perlu menjalani satu pembedahan kerana ada
komplikasi terhadap kandungannya.

5.Monolog Dalaman
Contoh: Aku hanya memandang keluar tingkap kereta, ke jalan raya dan melihat
kereta yang banyak lalu lalang. Aku meletakkan diriku di tempat mama sekarang, apa
yang bakal dirasainya kalau dia tahu semua ini?


GAYA BAHASA :

1.Simile
Contoh: Aku lihat Mak Cik Noraini, pembantu di rumahku sedang sibuk macam lipas
kudung membancuh kopi dan menggoreng karipap yang dibelinya dari pasar raya pada
petang minggu yang lalu.


2.Personifikasi
Contoh: Matahari sudah mula menunjukkan wajahnya yang garang.

3.Sinkof
Contoh: “Tak ada apa-apa, mama cuma mabuk darah…tu saja.”

4.Kata Ganda
Contoh: Dia menelan liurnya berkali-kali sebelum memberikan jawapan.

5.Peribahasa
Contoh: “Tentu you ingat lagi pada saat you melahirkan Julia enam belas tahun yang
lalu! Apa you tak takut ke?” Dia menjeling padaku yang sedap menyandar tetapi
memasang telinga.


NILAI :

1.Nilai bertanggungjawab
Jeffri bertanggungjawab membawa Makcik Noraini tinggal bersamanya setelah suami
dan dua anaknya meninggal dalam kemalangan jalan raya.
2.Nilai belas kasihan
Datuk Mustakim sanggup mengambil Rasylan menjadi anak angkatnya selepas
mengambilnya dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).
3.Nilai kasih sayang
Jeffri sangat mengasihi keluarganya. Dia sanggup membawa balik isterinya daripada
hospital untuk membolehkannya meluangkan masa dan menjaga isterinya dengan rapi.
4.Nilai hormat menghormati
Julia tidak membenci Rasylan walaupun dia tahu bahawa Rasylan berasal dari
perhubungan terlarang seorang pensyarah kolej yang berasal dari Jordan iaitu Muaz
al-Khalibi dan seorang wanita Indonesia.


PENGAJARAN :

1.Suami dan isteri perlu mengekalkan hubungan mesra walaupun telah lama mendirikan
rumahtangga.
2.Janganlah membelakangkan aspek kesihatan dalam memenuhi keinginan mahu mendapatkan
zuriat.
3.Jagalah diri agar tidak terjerumus ke lembah maksiat dengan melakukan hubungan
terlarang. Kita hendaklah gigih berusaha bagi mencapai kejayaan dalam pelajaran.
4.Kita hendaklah menjaga ikatan kekeluargaan agar sentiasa hidup dalam kesejahteraan.
5.Kita perlu menjaga batasan dalam menunjukkan kemesraan kepada keluarga tetapi
jangan keterlaluan.
6.Kita hendaklah menjaga batas hubungan semasa bercinta.
7.Kita perlu bersedia memaafkan kesalahan orang lain bagi membina hubungan yang
mesra.

























1. Berdasarkan novel Papa…(akhirnya kau tewas jua!), huraikan dua peristiwa yang dapat dijadikan ikhtibar kepada pembaca.
2. Berdasarkan novel Papa…(akhirnya kau tewas jua!), huraikan tiga keistimewaan yang ditonjolkan melalui watak utama.


1. Dua peristiwa yang dapat dijadikan ikhtibar:
• Encik Muaz al-Khalibi telah melakukan perbuatan yang terkutuk sebanyak beberapa kali dengan pengemas biliknya yang berwarganegara Indonesia. Ekoran perbuatan tersebut, wanita terbabit telah mengandung. Wanita itu telah ditinggalkannya sebaik sahaja dia menamatkan pengajiannya. Ikhtibar yang diperoleh daripada peristiwa ini ialah kita hendaklah menjauhi perbuatan mungkar dan mestilah bertanggungjawab atas perbuatan dan kesalahan yang telah kita lakukan.
• Julia telah terdengar perbualan antara Mak Cik Noraini dengan Jeffri tentang niat Jeffri untuk berkahwin lagi. Julia berbual dengan papanya untuk mendapat butiran lanjut. Dalam perbualan tersebut, Julia ditampar oleh Jeffri kerana mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan hati Jeffri. Ikhtibar yang diperoleh daripada peristiwa tersebut ialah seseorang anak janganlah terlalu mengikut kata hati apabila bercakap dengan ibu bapa. Sebaliknya, jagalah tutur kata agar tidak menyinggung perasaan orang tua.






2. Tiga keistemewaan watak utama. Watak utama – Intan Julia:
• Taat akan perintah Tuhan. Intan Julia tetap taat melaksanakan suruhan Tuhan dengan melaksanakan solat Subuh, walaupun hatinya tertekan selepas ditampar oleh bapanya.

• Tabah dalam menghadapi ujian hidup. Sungguhpun Julia menghadapi pelbagai dugaan hidup seperti keadaan ibunya yang koma serta perhubungannya dengan Rasylan tidak direstui Jeffri, namun dia menghadapi semua keadaan itu dengan hati yang tabah dan sedikit pun tidak mengganggu prestasi pelajarannya.

• Tidak memandang rendah akan orang lain. Sungguhpun Julia mengetahui bahawa Rasylan tidak berbapa serta dilahirkan angkara kedurjanaan Encik Muaz al-Khalibi terhadap seorang pengemas bilik yang berbangsa Indonesia, namun Julia tidak memandang rendah terhadap temannya itu.

13 comments:

  1. watak rasylan mana?

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas pertanyaan ...saya akan lengkap dalam tempoh terdekat, Semoga dapat dimanfaatkan

    ReplyDelete
  3. tq sbb da mudah kan kami sbgai plaja2 yg kuat beron9 utk trime skit ilmu..snang nak paham..:)

    ReplyDelete
  4. semua ni boleh tulis dekat exam ke ?

    ReplyDelete
  5. sgt membantu di saat2 akhir untuk refreshy balik....

    ReplyDelete
  6. watak cikgu azizah mana?

    ReplyDelete
  7. HAHAHAHAHAHAHAHA.. sape cikgu azizah. spm esk pun nk main2.. bodoh pnye plajar..

    ReplyDelete
  8. alahhhhhh, aku silap je bodoh. ckp baik2 arr

    ReplyDelete
  9. boleh gune dlm exam x info nie?

    ReplyDelete