Saturday, March 9, 2013

Ayat Penyata




JENIS-JENIS AYAT.

1.0 AYAT PENYATA.

2.0 TAKRIF / DEFINISI.
Ayat penyata ialah ayat yang diucapkan dengan maksud membuat pernyataan atau memberitahu tentang sesuatu perkara. Ayat ini ini disebut juga ayat berita atau ayat keterangan.

3.0 KESALAHAN LAZIM.
(i)    Pekedai itu anak siapa.
(ii)  Tolong letak buku ini di atas meja saya
(iii) Jangan bermain di tepi longkang itu.
(iv) Siapa  nama bapa kamu.
(v)   Ah, sakitnya dadaku.

4.0 RUMUS.
Ayat penyata mempunyai tujuan untuk menyatakan atau memberi keterangan sesuatu perkara, cerita, benda atau kejadian.

Contoh Ayat
Keterangan
Kakak sedang menyiram pokok bunga
Memaklumkan perbuatan kakak yang menyiram pokok bunga
Lembu itu akan dijual
Memberitahu berkaitan lembu yang akan dijual
Musa menjadi pegawai polis
Memaklumkan bahawa Musa merupakan seorang pegawai polis
Pramugari itu berasal dari negeri Kelantan
Memberitahu bahawa pramugari itu berasal dari Kelantan
Pohon rendang itu tumbang dibadai rebut
Memaklumkan pohon rendang yang tumbang kerana dilanda ribut
Mat rempit itu ditangkap dalam operasi membenteras lumba haram
Menyatakan mat rempit yang diberkas dalam operasi lumba haram
Budak-budak itu bermain di tepi longkang
Menceritakan budak-budak yang sedang bermain berhampiran longkang



5.0 LATIHAN PENGUKUHAN.
5.1  Mengenal pasti kesalahan.
(             (i) “Pergi dari sini”, arah guru kepada sekumpulan pelajar.
  (ayat perintah suruhan)
              (ii) Sila makan kuih itu
             (ayat perintah silaan)
(           (iii)  Ibu menyiram pokok bunga di halaman rumah ?
             (ayat tanya yang dihasilkan dengan meninggikan suara)
(           (iv)  Apakah permainan yang digemari oleh anak-anak?
             (ayat tanya)
      (v)    Harap jangan merokok.
             (ayat perintah permintaan)
            (vi)  Jangan usia dia
             (ayat perintah larangan)
            (vii) Jinaknya burung merpati itu!
             (ayat seruan tanpa kata seru)
            (viii) Awak telah berjaya!
              (ayat seruan tanpa kata seru)
            (ix)   Cis, berani awak menghina keluarga saya.
              (ayat seruan dengan kata seru)
      (x)    Amboi, cantiknya baju yang diperagakan oleh pragawati itu!
              (ayat seruan dengan kata seru)

5.2  Membetulkan kesalahan dalam ayat. Ubah suai ayat di bawah supaya menjadi ayat 
        penyata yang sama maksudnya.
  
       (i)   “Pergi dari sini”, arah guru kepada sekumpulan pelajar.
  - Guru mengarahkan sekumpulan pelajar beredar dari kawasan itu

(ii) Sila makan kuih itu
                 Kami dijemput untuk menikmati kuih yang dihidangkan.

       (iii)      Ibu menyiram pokok bunga di halaman rumah ?
               - Ibu sedang menyiram pokok bunga di halaman rumah.

(            (iv)   Apakah permainan yang digemari oleh anak-anak?
              - Anak patung merupakan sejenis permainan yang digemari oleh kanak-kanak.

(             (v)   Harap jangan merokok.
              - Ini adalah kawasan larangan merokok

              (vi)    Jangan usik dia
              - Budak itu tidak boleh diusik oleh sesiapa.

             (vi)   Jinaknya burung merpati itu!
             - Burung merpati itu sangat jinak.

     (vii)       Awak telah berjaya!
            - Dia telah Berjaya dalam temu duga untuk kenaikan pangkat.

           (viii)   Cis, berani awak menghina keluarga saya.
            - Pemuda itu memarahi pihak yang telah menghina keluarganya.

           (ix)   Amboi, cantiknya baju yang diperagakan oleh pragawati itu!
             - Baju yang diperagakan oleh pragawati itu sangat cantik.

5.2. Menentukan ayat yang betul atau salah..
BIL
AYAT
Betul / Salah
(i)
Kanak-kanak itu dibawa oleh ibunya ke hospital

(ii)
Orang itu mewasiatkan harta pusakanya kepada anak yang bongsu

(iii)
Kamu berasal dari mana?

(iv)
Ibu sedang menjahit bahu

(v)
Kami menonton televisyen sehingga larut malam

(vi)
Pada pendapat saudara, dapatkah rancangan ini dijalankan?

(vii)
Sila masuk ke dewan ini

(viii)
Usah dikenangkan lagi perkara ini

(ix)
Beberapa kawasan pedalaman di Kelantan dinaiki air

(x)
Tolong hantarkan jawapan sebelum hari Ahad



Ayat Seruan


JENIS-JENIS AYAT.

1.0  AYAT SERUAN.

2.0 TAKRIF / DEFINISI.
Ayat seruan ialah ayat yang diucapkan dengan membawa nada atau intonasi seruan untuk tujuan melahirkan suatu keadaan perasaan seperti takut, marah, takjub, geram, sakit dan sebagainya. Ayat seruan di akhiri dengan tanda seruan.

3.0  KESALAHAN LAZIM.
(i)    Amboi, bisanya gigitan lipan ini!
(ii)   Ewah!  bergayanya awak hari ini.
(iii)  Siapa nama kamu!
(iv) Wah, sakitnya tanganku ini!
(v)  Cis! Manisnya buah jambu ini.

4.0  RUMUS.       
Intonasi seruan ini digambarkan dalam tulisan dengan tanda seru (!) yang biasanya terletak di akhir ayat, sama ada ayat itu didahului oleh kata seru atau tidak. Kata seruan yang sering digunakan ialah oh, amboi, wah, cis, eh, syabas, nah dan sebagainya.

Kata Seru
Penggunaan
Ayat Contoh
Aduh
Untuk menyatakan perasaan sakit dan kagum
(a)  Aduh, sakitnya gigiku!
(b)  Aduh, cantiknya rumahmu!
Aduhai
Untuk menyatakan perasaan sedih
(a)  Aduhai, malangnya nasib diriku!
Ah
Untuk menyatakan tidak setuju atau menolak sesuatu
(a)  Ah, saya tak mahu ikut kamu!
Amboi / wah
Untuk menyatakan perasaan hairan
(a)  Amboi, mahal betul jam ini!
(b)  Wah, berani betul budak ini!
Cis
Untuk menyatakan perasaan marah dan benci
(a)  Cis, berani dia melawan kataku!
(b)  Cis, kurang ajar betul budak ni!
Eh
Untuk menyatakan perasaan hairan atau terkejut
(a)  Eh, bila kamu sampai!
(b)  Eh, duit tu ada di sini tadi!
Nah
Menyatakan perasaan marah
(a)  Nah, terimalah habuanmu!
Wahai
Untuk menyatakan perasaan sayang dan merayu
(a)  Wahai adikku sayang!
(b)  Wahai putera dan puteriku!
Hai
Untuk menegur seseorang atau menarik perhatian
(a)  Hai, diamlah sikit!
(b)  Hai, sudah lama kita tidak bertemu
Bedebah
Menyatakan perasaan marah
(a)  Bedebah, berani engkau berkata begitu kepadaku!
Alahai
Perasaan menghina atau memperkecilkan seseorang
(a)  Alahai, itupun awak tak boleh buat!
Alamak
Menyatakan perasaan terkejut
(a)  Alamak, banyaknya kerja belum dapat disiapkan!




4.0  LATIHAN PENGUKUHAN.
5.1  Mengenal pasti kesalahan.
(i)            Cis, tingginya bangunan Menara Kuala Lumpur ini!
(Penggunaan kata seru yang tidak sesuai)
(ii)           Amboi, kamu dilarang melalui kawasan ini!
(Penggunaan kata seru yang tidak sesuai)
(iii)          Syabas!, awak berjaya dalam temu duga.
(Penggunaan tanda seru sepatutnya di hujung ayat)
(iv)         Nah, saya tidak benarkan kamu datang ke rumah saya!
(Penggunaan kata seru yang tidak tepat)
(v)          Aduh!  ke mana kamu hendak pergi.
(Penggunaan kata seru yang tidak tepat)

5.2. Membetulkan kesalahan dalam ayat.
(i)            Cis, tingginya bangunan Menara Kuala Lumpur ini!
(i)    Amboi, tingginya menara Kuala Lumpur ini!
(ii)           Amboi, kamu dilarang melalui kawasan ini!
(i)    Eh, kamu dilarang melalalui kawasan ini.
(iii)          Syabas!, awak berjaya dalam temu duga.
(i)    Syabas, awak berjaya dalam temu duga!
(iv)         Cis, saya tidak benarkan kamu datang ke rumah saya!
(i)    Ah, saya tidak benarkan kamu datang ke rumah saya!
(v)          Aduh!  ke mana kamu hendak pergi.
(i)    Eh, ke mana kamu hendak pergi!

5.3. Menentukan ayat yang betul dan salah.

BIL
AYAT
Betul / Salah
(i)
Amboi, garangnya!


(ii)
Nah, ambillah wang ini!.


(iii)
Rumahku terbakar!


(iv)
Eh! Nasri rupanya yang datang.


(v)
Aduhai, malangnya nasib diriku ini!


(vi)
Cis!  penderhaka rupanya lelaki itu.


(vii)
Aduhai, malangnya nasib diriku ini!


(viii)
 Ya Allah, mengapa perkara itu boleh berlaku!



Tuesday, February 12, 2013

Latihan Tatabahasa, Komsas dan Karangan


Latihan Tatabahasa

(a) Tulis satu ayat bagi tiap-tiap perkataan dalam pasangan kata di bawah supaya jelas   
     menunjukkan maksudnya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukar            
    imbuhan, menggunakan kata itu sebagai peribahasa dan nama khas.

       (i)  merawat      -- melawat
       (ii) terbuang     -- terluang
       (iii)mengecam  -- mengancam
                                                                                                [6 markah]

(b) Tukar ayat aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

(i)    Lim San Tau membeli buku-buku yang berkaitan dengan kemajuan ekonomi            
      negara maju itu.
(ii)  Pihak berkuasa perlulah mengambil tindakan terhadap pihak yang      
      bertanggungjawab dalam masalah cetak rompak.
(iii) Puan Siti Fatimah menyampaikan hadiah yang dimenangi oleh pelajar-pelajar itu   
      dalam acara merentas desa. 
[6 markah]

Latihan Komsas.
Jawan soalan berikut berdasarkan novel  Papa atau Konserto Terakhir.

1.      Nyatakan 3 peristiwa yang menunjukkan nilai kasih sayang.
a


2.      Nyatakan 4 perwatakan watak utama dalam novel ini?


3.      Berikan 3 latar masyarakat dalam novel yang telah anda kaji?
a

4.      Nyatakan konflik watak utama dan cara watak utama dapat menyelesaikan konflik yang tersebut?


5.      Dalam novel ini terdapat beberapa peristiwa yang berunsur negatif. Nyatakan 2 peristiwa tersebut.
a 

Latihan Karangan:
Kemalangan jalan raya sering berlaku dalam negara kita? Kemalangan jalan raya sering menyebabkan kematian terutama pada musim perayaan. Bincangkan punca-punca kemalangan jalan raya di negara kita. 

Keracunan Makanan


Latihan Cuti Sekolah Sempena Hari Raya Cina.

Pemahaman / Rumusan

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat suatu rumusan tentang punca-punca berlakunya keracunan makanan dan kepentingan makanan berkhasiat kepada orang ramai.  Panjangnya rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah kata.

Kes keracunan makanan terutamanya di sekolah semakin kerap disiarkan  oleh media sejak akhir-akhir ini. Isu ini bukan suatu perkara yang baharu tetapi  telah lama dibincangkan oleh pihak-pihak yang terlibat. Keracunan makanan bukan hanya berlaku di sekolah, tetapi di mana-mana sahaja disebabkan berlakunya pencemaran makanan.  Malah keracunan makanan juga boleh berlaku di rumah jika cara penyediaannya tidak dijaga dengan baik.
            Namun, kita sering memerhatikan bahawa ramai pengendali makanan yang tidak menjaga kebersihan makanan yang dihidangkan kepada pelanggan mereka, sama ada di kantin sekolah, restoran, gerai di tepi jalan atau di pasar malam.  Sepatutnya pengendali makanan mengamalkan kebersihan diri dengan membasuh tangan sebelum menyentuh atau menyediakan makanan. Mereka juga dilarang menghisap rokok, batuk dan meludah semasa menyediakan atau mengendalikan makanan.  Bahan yang digunakan untuk memasak makanan hendaklah bersih.  Proses memasak makanan juga memainkan peranan yang penting. Makanan yang tidak dimasak dengan sempurna akan menyebabkan berlakunya pembiakan mikroorganisma berbahaya terutamanya dalam bahan makanan yang berprotein tinggi seperti daging, ayam, makanan laut, telur dan hasil tenusu. Makanan dari peti sejuk mestilah dinyahbekukan dengan sempurna dan dimasak secukupnya untuk memastikan bakteria berbahaya terhapus. Bakteria juga boleh membiak dengan cepat pada suhu bilik. Makanan yang telah dimasak atau disediakan awal jika tidak disejukbekukan akan terdedah dengan pembiakan bakteria yang mencemarkan makanan. Malah makanan yang disimpan pada suhu bilik dengan begitu lama juga tidak selamat walaupun telah dipanaskan kerana cara ini tidak akan menghapuskan bakteria atau kuman penyebab keracunan makanan.
            Keracunan makanan juga boleh berlaku apabila seseorang individu mengambil makanan dan minuman yang tercemar oleh bakteria, virus atau organisma berbahaya. Keadaan ini berlaku disebabkan penyediaan makanan yang tidak bersih di samping penggunaan bekas makanan yang tercemar. Malah penggunaan bahan kimia dan bahan beracun yang semakin berleluasa terhadap sayur-sayuran juga akan mencemarkan bahan makanan itu tanpa mengira cara memasaknya. Gejala yang dialami mangsa keracunan juga berbeza mengikut individu bergantung pada tahap ketahanan seseorang. Keracunan makanan juga akan berlaku dalam kalangan bayi, kanak-kanak, warga tua dan individu yang mempunyai imuniti yang rendah terhadap penyakit. Mangsa keracunan makanan akan mengalami gejala-gejala yang berikut seperti loya atau pening, muntah, cirit-birit, sakit di bahagian abdomen dan demam.
            Isu keracunan makanan dapat diatasi jika semua pihak melaksanakan peranan masing-masing dengan baik. Yang paling penting, kesedaran semua pihak terhadap kepentingan memakan makanan yang bersih dan berkhasiat.  Mencegah sesuatu lebih baik daripada mengubatinya.

(Dipetik dan diubahsuai daripada Keracunan Makanan, Dewan Siswa, Oktober 2007).