Friday, March 28, 2014

Peranan Pelbagai Pihak Untuk Menyemai Semangat Patriotik




Tajuk Perbincangan Kumpulan 6 :
Tingkatan 5 Sains 2 – SMK Sijangkang Jaya.

Malaysia merupakan negara yang harmoni walaupun rakyatnya terdiri daripada pelbagai kaum.  Namun begitu, keharmonian yang dinikmati oleh rakyat selama ini tidak akan kekal sekiranya semangat patriotik tidak disemai dalam kalangan generasi muda.
Jelaskan peranan pelbagai pihak untuk menyemai semangat patriotik dalam kalangan remaja pada hari ini.

Dalam era ledakan teknologi maklumat hari ini, isu semangat patriotik dalam kalangan remaja semakin kurang diberi perhatian dan sering kali terpampang di dada – dada akhbar atau disiar dalam media elektronik. Isu semangat patriotik dalam kalangan remaja semakin kurang diberi perhatian ini bukan sahaja telah menjadi bualan masyarakat sama ada di warung – warung kopi, di jabatan – jabatan kerajaan malahan telah mendapat perhatian pleh pemimpin – pemimpin masyarakat. Persoalannya, mengapakah isu ini berlaku? Hal ini perlu diambil perhatian serius oleh semua pihak dan jalan penyelesaian harus dicari untuk merungkaikan kebimbangan masyarakat terhadap isu ini. Sikap lepas tangan atau ambil mudah akan menyebabkan isu ini akan terus bernanah dan menjadi pekung yang sukar untuk dibendung. Banyak pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam memupuk semangat patriotik yan semakin menipis dalam kalangan remaja masa kini.

Antara langkah yang boleh dilakukan untuk memupuk semangat patriotisme dalam diri generasi muda ialah bermula dari ibu bapa. Misalnya, ibu bapa perlu sering bercerita tentang tokoh-tokoh pejuang tanah air kepada anak- anak. Secara tidak langsung semangat patriotik dapat diterapkan semasa anak – anak masih kecil lagi. Ibu bapa haruslah bercerita atau membacakan cerita tentang perjuangan tokoh – tokoh terkenal seperti Mat Kilau, Tok Janggut, Tok Kenali, Datuk Bahaman dan banyak lagi pejuang tanah air. Ibu bapa perlu mendedahkan jasa – jasa pejuang tanah air dengan memberitahu mereka betapa sukarnya berjuang untuk membebaskan diri daripada belenggu penjajahan. Selain itu, menceritakan peristiwa orang – orang terdahulu hidup semasa zaman penjajahan. Apabila bercerita ibu bapa perlu menekankan betapa pentingnya semangat patriotisme dalam diri kita. Hal ini dapat dilihat apabila orang terdahulu mengharungi pahit maung dan bertapa sukarnya untuk mendapatkan makanan, hidup dalam kesusahan dan kesengsaraan serta sentiasa dizalimi oleh penjajah. Mereka akan dapat membandingkan keadaan hidup dalam pascamerdeka.

            Seterusnya, ibu bapa juga perlu sering membawa anak – anak menyambut hari kemerdekaan. Ibu bapa dan anak – anak perlu melihat atau menyertai sambutan di kawasan setempat atau ibu bapa mengajak anak – anak menyaksikan kemeriahan kemerdekaan di televisyen. Hal ini demikian akan dapat menjadi medium yang sangat berkesan untuk menyemai rasa cinta akan negara dalam sanubari mereka. Di samping menyaksikan kemeriahan kemerdekaan akan dapat mengimbas kembali nostalgia dan memori sewaktu negara dijajah melalui nukilan puisi – puisi, sketsa, novel – novel kemerdekaan terbit di hati mereka semangat biar patah tulang, jangan putih mata. Ibu bapa juga perlu menerangkan kepada anak – anak nikmat menjadi anak pascamerdeka dan bersyukur kerana diberikan keamanan dan kedamaian

Pihak seterusnya yang berperanan dalam memupuk semangat patriotik dalam kalangan remaja ialah pihak sekolah. Pihak sekolah memainkan peranan yang penting dalam memupuk semangat cinta akan tanah air dalam kalangan remaja. Selain ibu bapa pihak sekolah adalah pihak yang paling dekat dengan remaja. Pihak sekolah wajib menerapkan serta menyemai semangat patriotik dalam diri remaja. Inisiatif yang perlu dilaksanakan oleh pihak sekolah bagi memupuk semangat patriotik ialah memberi penekanan terhadap mata pelajaran Sejarah di sekolah. Dengan ini, setiap pelajar dapat memahami dan mengenal pasti sejarah negara. Pelajar – pelajar juga dapat memperolehi kejayaan yang cemerlang dalam mata pelajaran Sejarah. Maklumat yang diperolehi secara tidak langsung dapat menginsafi para pelajar.

Selain itu, pihak sekolah juga perlu mengadakan lawatan ke tempat bersejarah untuk pelajar – pelajar sekolah supaya menjadi generasi yang mempunyai semangat patriotisme. Terdapat banyak tempat bersejarah di negara kita untuk dikunjungi. Tempat – tempat tersebut merupakan monumen yang perlu dipelihara supaya generasi kini akan dapat melihat sendiri dan merasai kesan yang amat mendalam. Sebagai contoh tempat yang boleh dilawati ialah Kota A Famosa di Melaka. Sambil melawat ke tempat bersejarah, guru yang mengetuai lawatan tersebut perlu menceritakan tentang kejatuhan Melaka lalu Portugis membina Kota A Famosa. Pelajar – pelajar akan dapat melihat kesan peristiwa tanah air dan dapat menerapkan semangat cinta akan negara. Pemerhatian mereka terhadap kesan – kesan peninggalan sejarah akan melahirkan semangat juang untuk mempertahankan negara daripada ancaman musuh. Contohnya , kunjungan ke tempat bersejarah yang lain seperti Bandar Hilir Melaka yang akan mengingatkan mereka kepada sejarah hitam negara ketika dijajah oleh Portugis, Belanda dan Inggeris.

Tambahan lagi, generasi kini perlu menyertai program yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Contohnya, remaja kini perlu menyerti Program Latihan Khidmat Negara. Program ini dipenuhi dengan aktiviti yang memupuk semangat patriotik seperti kawas kaki dan latihan berkumpulan. Program ini juga merupakan gabungan latihan ketenteraan dan memupuk semangat patriotik kepada mereka ke arah cinta akan negara. Pelatih – pelatih akan dapat mempelajari nilai – nilai murni seperti tanggungjawab, kerjasama dan hormat – menghormati. Pelatih akan bercampur gaul dengan pelatih lain yang berbilang kaum, budaya dan agama yang berbeza. Hal ini akan dapat memupuk semangat perpaduan yang merupakan elemen yang penting dalam semangat patriotik seperti pepatah bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Di samping itu, program ini akan dapat melahirkan generasi yang mengetahui hal kenegaraan yang berkaitan dengan kerajaan dan kedaulatan Negara

         Daripada huraian yang telah saya huraikan di atas, ternyatalah isu semangat patriotik dalam kalangan remaja semakin kurang diberi perhatian akan   dapat ditangani secara bijaksana jika semua pihak dapat seia sekata dan sederap melangkah dalam memahami isu ini. Peribahasa Melayu ada menyatakan di mana ada kemahuan, disitu ada jalan. Sudah terang lagi bersuluh, apa jua isu yang mendatang sudah tentu ada jalan penyelesaiannya. Kita haruslah bersikap rasional dan positif. Jalan penyelesaian yang konkrit akan dapat menyelesaikan isu semangat patriotik dalam kalangan remaja yang semakin kurang diberi perhatian dan secara tidak langsung mampu melahirkan generasi yang mempunyai rasa cinta akan negara dan menjadi individu yang berguna kepada bangsa dan juga negara.

No comments:

Post a Comment