Saturday, January 14, 2012

Sinopsis - Novel Konserto Terkahir.



Novel Konserto Terakhir

- Konserto Terakhir sebuah novel karya Abdullah Hussain berlatar belakang zaman Negara menuju era kemajuan dan membawa reality yang seiring berlaku sekitar tahu 1980-an.
- Kisah bermula apabila Hilmi, seorang anak muda yang berasal dari kampong berhijrah ke Bandar dalam usaha mengubah nasib keluarganya yang miskin.
- Di bandar, Hilmi menumpang di rumah “bapa saudaranya,” Datuk Johari untuk meminta pertolongan agar mencarikan pekerjaan yang sesuai.
- Kedatangan Hilmi tidak disenangi oleh Datin Salmah kerana keluarga di pihak keluarga Datuk Johari kurang berpendidikan dan miskin pula. Datuk Johari seorang pegawai tinggi kerajaan berasal dari keluarga miskin, sedangkan Datin Salmah anak jati Kuala Lumpur daripada keluarga berada, berkedudukan, dan hidup dalam kemodenan.
- Datuk Johari berusaha mencarikan pekerjaan untuk Hilmi yang berkelulusan darjah empat Sekolah Melayu dengan menggunakan pengaruhnya tetapi tidak berjaya malah beliau sendiri mendapat malu kerana mendedahkan asal usul keluarganya yang dirahsiakan selama ini.
- Akhirnya Hilmi bekerja sebagai tukang kebun di rumah Datuk Johari dan dia menerima denan senang hati kerana sudah biasa dengan kerja-kerja kampong tetapi ditentang oleh Datin Salmah, namun akhirnya mengalah.
- Kerja-kerja yang dilakukan oleh Hilmi menyebabkan persekitaran rumah Datuk Johari berubah dan sering mendapat pujian daripada jiran dan kenalan Datuk Johari, menyebabkan tanggapan Datin Salmah terhadap Hilmi berubah.
- Hilmi berminat belajar piano dengan Encik Bakar. Encik Bakar gembira melihat bakat Hilmi, begitu juga anaknya Azizah.
- Datin Salmah amat membenci Hilmi kerana anaknya Hayati menyukai Hilmi berbanding Mohsin tunangnya.
- Sikap Datin Salmah menyebabkan Hilmi meninggalkan rumah itu dengan alas an ayahnya sakit dan mahu pulang ke kampong, tetapi sebenarnya Hilmi bertugas sebagai pencuci kereta.
- Hilmi terus belajar dengan Encik Bakar dan akhirnya bekerja di kelab malam.
- Hilmi terkejut dengan perkahwinan Hayati dengan Mohsin. Dan dia sendiri akhirnya berkahwin dengan Azizah. Namun perkahwinan itu tidak bahagia, lalu mereka berpisah.
- Dalam keadaan gelisah, Hilmi mencipta lagu menyebabkan namanya dikenali ramai. Akibat tidak pandai mengurus diri , akhirnya dia jatuh sakit.
- Petunjukan Orkestra Perdana yang diketuainya mendapat sambutan luar biasa, namun keadaan tegang kerana Hilmi sakit tenat dan berada di hospital.
- Dalam keadaan kritikal, kedatangan Hayati dari London yang mempunyai ijazah muzik menyelamatkan keadaan apabila bersetuju menggantikan Hilmi.
- Hilmi yang sakit tenat akhirnya meninggal dunia dengan meninggalkan seorang anak. Ketika itu terbongkarlah bahawa Hilmi sebenarnya anak Datuk Johari.
- Kematiannya menyedarkan semua pihak. Datuk Johari berjanji akan menjaga cucunya sebagai menebus kesalahannya selama ini. Datin Salmah pula menyesal dengan perbuatannya selama ini.
- Hayati berasa sedih kerana lelaki yang disayanginya selama ini adalah abang kandungnya.

No comments:

Post a Comment