Wednesday, June 19, 2013



Hasil Perbincangan Spontan Dalam Program Minggu Bahasa Melayu
SMK Sijagkang Jaya

  • Kesan Amalan Budi Bahasa
Ø  Melahirkan masyarakat penyayang – keharmonian hidup bermasyarakat lebih harmoni. Yang tua disayangi, yang muda dikasihi – memberi tempat duduk kepada warga tua dalam pengangkutan awam yang penuh sesak.
Ø  Dapat mewujudkan semangat seia sekata dan sederap melangkah dalam kehidupan – masyarakat saling membantu dalam pelbagai hal seperti kenduri kendara, majlis perkahwinan dan hal kematian atau sakit demam.
Ø  Membentuk generasi berakhlak mulia dan berpekerti terpuji – menjadi suri teladan kepada orang lain sama ada rakan sebaya, yang lebih tua mahupu yang sudah tua.   

  • Langkah-langkah Melahirkan Modal Insan.
Ø  Memberi didikan agama yang mantap dan mencukupi- mampu membezakan antara dosa dan pahala , membezakan yang betul dan ang salah.
Ø  Pengawasan yang berterusan daripada ibu bapa – anak-anak akan dapat membina kehidupan yang sempurna, dapat mencegah keburukan dan melahirkan generasi yang kamil.
Ø  Dasar pendidikan yang mantap dan menyeluruh – dapat melahirkan generasi yang berwawasan, berketrampilan dan seimbang dari segi jasmanai, emosi rohani dan ntelek

  • Kepentingan Rukun Negara.
Ø  Menyemai rasa sayang kepada Negara – berpegang teguh kepada prinsip di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Supaya keharmonian dalam masyarakat dapat diwujudkan.
Ø  Untuk memastikan semua rakyat mematuhi undang-undang yang telah digubal oleh kerajaan. Semua rakyat akan berasa selamat kita berada di Negara ini.
Ø  Melahirkan masyarakat yang berpegang teguh kepada agama. Semua agama mengajak umatnya melakukan kebaikan dan menjauhi keburukan. Masyarakat yang berpegang pada agama, lebih bertolerasi dalam kehidupan.


  • Kepentingan Akhlak Mulia.
Ø  Masyarakat akan menghormati dan memandang tinggi pekerti kita. Akan dhormati dan menjadi sur teladan.
Ø  Dapat menjaga maruah diri dan keluarga – keluarga akan dijadikan contoh kerana berjaya mendidik dengan sempurna.
Ø  Melahirkan generasi yang mempunyai cara hidup yang sihat dan baik. Idak terlibat dalam masalah social.

  • Usaha-usaha Memperkasakan Bahasa.
Ø  Mengadakan kempen/program tentang sayangi bahasa – mengadakan pelbagai aktiviti yang menarik untuk merangsang masyarakat menggunakan bahasa dengan betul.
Ø  Kerajaan menyediakan peruntukan khas untuk memartabatkan bahasa terutama di sekolah. Penyediaan bahan yang oleh menarik minat elajar untuk menguasai bahasa dengan lebih baik.
Ø  Menguatkuasakan peraturan penggunaan bahasa yang betul dalam iklan, media massa dan juga ucapan pemimpin – supaya bahasa yang betul digunakan dalam kehidupan seharian.

  • Kepentingan Pendidikan Cemerlang
Ø  Melahirkan masyarakat yang berilmu untuk memajukan Negara – Negara akan menjadi maju dan standing dengan Negara-negara lain.
Ø  Menyediakan sumber tenaga manusia yang produktif dan berdaya saing untuk membangunkan Negara – Negara akan terus berkemang maju tanpa mengharapkan sumber tenaga luar.
Ø  Membangunkan system pendidikan Negara – menjadikan Negara Malaysia sebagai Negara pelancongan pendidikan – dapat memajukan ekonomi Negara dengan kemasukan penuntut asing.

  • Langkah-langkah Melestarikan Alam Sekitar.
Ø  Memastikan barangan yang tidak digunakan lagi diasingkan untuk dikitar semula – mengelakkan pencemaran terhadap alam sekitar.
Ø  Mengadakan kempen sayangi alam sekitar atau kempen menghijaukan bumi – meimbulkan kesedaran kepada masyarakat untuk menjaga alam sekitar
Ø  Mengadakan subjek alam sekitar diperingkat sekolah rendah dan menengah untuk memastikan proses melestarikan alam dimantapka dalam diri masyarakat.
Ø  Mengenakan tindakan tegas kepada pihak yang mencemarkan alam sekitar.

  • Kesan Sayangi Keluarga
Ø  Mewujudkan hubungan mesra dalam kalangan ahli keluarga. Timbul rasa saying menyayangi dan kasih saying yang erat.
Ø  Dapat berkongsi kegembiraan dan kedukaan secara bersama-sama. Permasalahan keluarga dapat ditangani secara bijak.
Ø  Dapat mengawal kegiatan dan tingkah laku anak-anak yang tidak baik – anak-anak akan berasa dikasihi dan diberi perhatian setiap masa.

  • Kepentingan Jati Diri.
Ø  Menimbulkan keberanian untuk melakukan sesuatu perkara di luar kebiasaan dan perkara yang tidak dijangka.
Ø  Dapat membina kehidupan yang lebih bermakna dan baik – kita akan mencuba sesuatu yang dihajati.
Ø  Mendapat sanjungi dan penghormatan daripada masyarakat apabila sesuatu kejayaan itu dapat dikecapi.

  • Kebaikan Permainan Tradisional.
Ø  Memupuk samangat kerjasama secara sepasukan – menanam nilai murni dalam kehidupan.
Ø  Memelihara budaya warisan turun temurun daripada pupus ditelan zaman – permainan tradisional mempunyai keunikan tersendiri.
Ø  Mengelakkan diri dari terlibat dalam gejala negative – masyarakat dapat mengisi masa lapang dnegan aktiviti bersama yang menarik.

  • Usaha-usaha Memupuk Budaya Membaca.
Ø  Ibu bapa menjadi suri teladan yang boleh dicontohi oleh anak-anak – ibu bapa membaca buku bersama dengan ahli keluarga.
Ø  Kerajaan megurangkan cukai terhadap buku-buku – harga buku akan menjadi lebih murah dan masyarakat boleh membeli buku bacaan yang disukai dalam kuantiti yang lebih banyak,
Ø  Kerajaan menyediakan lebih banyak perpustakaan bergerak dan perpustakaan desa bagi memudahkan masyarakat memperoleh bahan bacaan.
Ø  Kempen galakan membaca perlu diperhebatkan untuk menimbulkan kesedaran dalam masyarakat.

  • Kepentingan Semangat Perpaduan.
Ø  Melahirkan masyarakat yang harmoni, faham-memahami dan boleh bekerjasama dalam semua hal.
Ø  Dapat membina kemajuan Negara secara bersama-sama dan berkongsi kekayaan Negara tanpa ada rasa prejudis dan bersangka buruk.
Ø  Menjaga kestabilan politik, ekonomi dan keselamatan masyarakat- tidak timbul rasa dengki, cemburu dan rasa terabai oleh mana-mana kaum.

  • Kebaikan Amalan Gaya Hidup Sihat.
Ø  Dapat menyihatkan tubuh badan – pemakanan seimbang, tidak merokok, bersenam, tidak terlibat dalam masalah social dapat menghindari pelbagai penyakit.
Ø  Menjadikan diri kita sentiasa cergas pada setiap masa – pemakanan yang seimbang dan senaman dapat mencergaskan minda dan peredaran darah lebih sempurna
Ø  Menghilangkan tekanan kerja – aktiviti bersenam dan bermain dapat melupakan permasalahan dalam hidup.

  • Usaha-usaha Meningkatkan Kecemerlangan Sukan Negara.
Ø  Latihan yang sistematik dan tersusun – kemahiran dan pengetahuan dapat diajar dengan sempurna kepada atlet.
Ø  Menyediakan kemudahan/parasarana sukan yang lengkap dan bertaraf dunia – membiasakan atlet dengan persekitaran yang sebenarnya.
Ø  Menyediakan jurulatih yang professional dan berkelayakan – kemahiran dan pengetahuan bertaraf dunia dapat diajar kepada atlet.
Ø  Menyediakan pasukan pelapis supaya atlet dapat berlatih lebih lama dan dapat mempelajari teknik, kemahiran dalam sesuatu permainan.

  • Kepentingan Semangat Kejiranan.
Ø  Dapat membantu ketika jiran mengalami kesulitan dan kemalangan – memantau rumah jiran jika jiran tiada di rumah.
Ø  Dapat melahirkan perpaduan dalam kalangan jiran tetangga – mengamalkan sikap toleransi dalam kehidupan.
Ø  Mewujudkan masyarakat bagai aur dengan tebing dalam kehidupan – susah dan senang dikongsi bersama.

  • Punca-punaca Kemalangan Jalan Raya.
Ø  Tidak mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan – memandu laju, melanggar lampu isyarat, memotong di garisan berkembar dan sebagainya.
Ø  Keadaan permukaan jalan yang berlubang-lubang, tidak rata, berselekoh dan licin – kenderaan sukar dikawal jika permukaan jalan tidak baik.
Ø  Sikap tidak berhemah pemandu jalan raya – tidak bertimbang rasa, mengejar masa, mementingkan diri sendiri dan sebagainya.

  • Kepentingan Makanan Seimbang.
Ø  Membekalkan semua zat yang diperlukan oleh tubuh badan – badan menjadi lebih sihat.
Ø  Dapat mencegah daripada pelbagai penyakit seperti darah tinggi, kencing manis- kandungan garam dan gula dalam makanan tinggi,
Ø  Menghalang daripada kuman/virus menyerang tubuh badan kita.

  • Implikasi Dunia Tanpa Sempadan.
Ø  Masyarakat akan terdedah kepada perkara-perkara negative yang boleh merosakkan akhlak dan tingkah laku masyarakat.
Ø  Mereka yang tidak rajin dan tidak berilmu akan terus ketinggalam dalam perlumbaan kehidupan.
Ø  Masalah social akan bertambah dalam kalangan remaja kerana dipengaruhi oleh persekitaran yang tidak baik

  • Manfaat Kebersihan Diri.
Ø  Terhindar daripada pelbagai penyakit yang mungkin menyerang individu terbabit seperti panau, kurap dan penyakit lain.
Ø  Pergaulan dengan masyarakat lebih baik – badan, pakaian kita terhindar dari bau busuk yang menyebabkan rakan, guru tidak selesa.
Ø  Menunjukkan ketrampilan, kematangan dan kedewasan diri masyarakat.

  • Langkah-langkah Sayangi Warga Emas.
Ø  Menyediakan tempat tinggal yang selesa – membolehkan warga emas mengakhiri kehidupan mereka di dunia dalam keadaan sempurna.
Ø  Menziarahi warga emas di hospital, rumah – melihat keperluan mereka yang boleh diberi bantuan.
Ø  Memberikan keutamaan kepada warga emas terutama apabila berurusan dikaunter.

  • Kebaikan Sekolah Satu Sesi.
Ø  Lebih banyak pengetahuan dan kemahiran yang boleh dipelajari.
Ø  Membolehkan pelbagai program dilakukan di sebelah petang kerana tidak menganggu proses PdP pelajar sesi petang.
Ø  Murid dapat merancang sesuatu aktiviti dengan mengambil kira kerperluan untuk aktiviti tersebut.

  • Usaha-usaha Memperkenalkan Makanan Tradisional.
Ø  Mengadakan festival makanan tradisional di peringkat daerah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa.
Ø  Memperbaharu kaedah pembungkusan makan tradisonal agar lebih menarik.
Ø  Mempelbagai penghasilan produk hasil daripada makanan tradisonal.

  • Usaha-usaha Mewujudkan Pendidikan Cemerlang.
Ø  Menyediakan jadual pembelajaran yang konsisten dan dipatuhi.
Ø  Bertanya kepada guru setiap kali mengalami masalah dalam pembelajaran.
Ø  Menghadiri pelbagai klinik motivasi untuk memantapan minda dan berubah dari kejahatan kepada kebaikan.

  • Kepentingan Memperkasakan Wawasan Remaja.
Ø  Untuk melahirakan sumber tenaga manusia yang produktif dan beramanah.
Ø  Remaja akan merasai diri mereka dihargai dan dihormati oleh masyarakat.
Ø  Lahirlah masyarakat yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia dan betimbang rasa. 

No comments:

Post a Comment