Sunday, December 25, 2011

Kenali Novel Konserto Terakhir



PLOT NOVEL “ KONSERTO TERAKHIR ”

Isikan tempat kosong dengan perkataan yang sesuai bagi melengkapkan plot novel ini.

Bahagian permulaan dalam novel “Konserto Terakhir” diperlihatkan dengan kedatangan
__________________ di rumah Datuk Johari ketika __________________ sedang belajar bermain daripada guru muziknya. Apabila Datin Salmah pulang, dia tidak senang hati dengan kedatangan Hilmi ke rumah mereka. __________________ juga tidak menyenangi kedatangan Hilmi ke rumah mereka, tetapi terpaksa menerimanya kerana Hilmi anak saudaranya. Datuk Johari sukar mendapatkan pekerjaan
untuk Hilmi kerana hanya tamat __________________ __________________ sekolah Melayu.

Pada bahagian perkembangan, cerita ini memaparkan watak Datuk Johari dan Datin Salmah
menjadikan Hilmi sebagai __________________ __________________ di rumah mereka. Hilmi sangat berminat kepada piano dan pada setiap petang Rabu, dia melakukan kerja berdekatan dengan tempat Hayati bermain piano. Pada suatu petang, Hilmi telah menyentuh dan bermain piano itu tetapi telah merosakkannya secara tidak sengaja. Hilmi dimarahi oleh ____________________________________. Kemudian, Hilmi telah belajar muzik daripada __________________.

Seterusnya, plot ini menuju kepada konflik. Datin Salmah memarahi Hilmi kerana
meninggalkan rumah dan dilarang makan. Hayati pula semakin rapat dengan Hilm i dan hal ini menyebabkan Datin Salmah mencari jalan untuk mengusir Hilmi dari rumahnya. Akhirnya, Hilmi meninggalkan rumah itu dan mendapat pekerjaan di sebuah __________________ __________________ di Jalan Setapak. Hilmi telah berkahwin dengan __________________. Rumah tangga mereka menjadi goyah kerana mereka tidak sehaluan dan akhirnyA Hilmi tinggal bersendirian. Azizah pula balik ke rumah ibu bapanya bersama-sama anak sulung mereka, __________________.

Klimaks dalam novel ini apabila Hilmi telah diberi peluang untuk memimpin pertunjukan __________________ __________________ yang dikenali sebagai “Hilmi __________________” di Dewan Tunku Canselor, Universiti __________________. Hilmi terpaksa bekerja keras untuk menjayakan persembahan itu. Malangnya, Hilmi telah jatuh __________________ dan dibawa ke hospital. Hilmi berada dalam
keadaan kritikal. Hayati yang baru pulang dari _________________ untuk menyaksikan pertunjukan itu dan Hayati telah menjadi __________________ Hilmi untuk memimpin Orkes Perdana .

Dalam bahagian __________________, Hayati dan Ketua Pengarah RTM telah berkejar ke
hospital untuk melihat Hilmi. Datuk Johari dan Datin Salmah turut bersama. Di sana , mereka bertemu dengan abang sepupu Datuk Johari, __________________ yang datang dari Kedah. Dia mendedahkan rahsia bahawa Hilmi ialah anak __________________ Datuk Johari. Setibanya di rumah,Datuk Johari telah menerima panggilan telefon yang mengatakan bahawa Hilmi meninggal dunia.Setelah menerima berita itu, Datuk Johari terjatuh lalu __________________ __________________.


Latihan 1 :

Klimaks merupakan bahagian yang menunjukkan keadaa n kritikal dan mendebarkan yang
membawa kepada penyelesaian sesuatu konflik.
Huraikan peristiwa klimaks yang membawa kepada penyelesaian sesuatu konflik dalam
novel yang anda pelajari.

 Hilmi yang berusaha gigih akhirnya tela h mencapai kejayaan dalam bidang muzik
dan menjadi terkenal.
 Dia telah berjaya untuk mengadakan pertunjukan orkes Perdana di Dewan Tuanku
Canselor.
 Malangnya, dia telah jatuh sakit secara tiba -tiba dan tidak dapat hadir untuk
mengetuai pertunjukan tersebut.
 Dia telah dihantar ke hospital dan secara tiba-tiba muncul Hayati menawarkan diri
untuk menggantikan tempat Hilmi.
 Kedatangan Hayati telah menyelamatkan pertunjukkan tersebut kerana majlis
tersebut telah dihadiri oleh orang-orang kenamaan.
 Cita-cita Hilmi untuk mengadakan pertunjukan akhirnya tercapai walau pun
tempatnya telah diambil oleh Hayati.
 Setelah tamat pertunjukan penonton telah memberikan tepukan gemuruh kerana
mengagumi persembahan orkes tersebut tanpa mengetahui bahawa orkes tersebut
dipimpin oleh Hayati.

************************************************************************************
Setiap novel mempunyai bahagian peleraian yang mengakhiri sesebuah cerita. Huraikan
peleraian bagi novel yang anda kaji.

 Hilmi telah menghembuskan nafasnya yang terakhir
 Pada masa itu keluarganya baru saja 5 minit meninggalkan hospital
 Berita tersebut mengejutkan semua orang sehingga Datuk Johari meninggal dunia
 Hilmi meninggal tanpa mengetahui Datuk Johari adalah ayah kandungnya.
 Hilmi juga tidak mengetahui Hayati yang dicintai adalah adiknya sendiri.
 Datuk Johari meninggal dunia tanpa sempat menebus dosanya terhadap Hilmi.
 Datin Salmah dan Azizah juga tidak sempat menebus kesilapan mereka terhadap
Hilmi.
 Negara juga telah kehilangan seorang tokoh seniman yang agung lagi berbakat.

***********************************************************************************

Salah satu daripada tujuan penulis novel menghasilkan karyanya adalah untuk membangunkan masyarakat melalui kritikannya tentang kepincangan yang berlaku dalam masyarakat tersebut.
Nyatakan kritikan Penulis Tentang Kepincangan Yang Wujud Dalam Masyarakat Berdasarkan Novel ‘Konserto Terakhir’

Pengarang novel ‘Konserto Terakhir’, iaitu __________________ __________________ mengkritik kepincangan masyarakat Melayu yang mementingkan pangkat dan darjat hingga sanggup menghina orang lain dalam novelnya. Sebagai contoh, __________________ __________________ menghina Hilmi, ‘anak saudara’ suaminya yang miskin dan berasal dari kampung. Datin Salmah tidak suka akan Hilmi tinggal di rumahnya kerana Hilmi dianggap akan menjatuhkan __________________ keluarganya sebagai orang kenamaan di bandar.

Selain itu, penulis juga mengkritik masyarakat yang sentiasa sibuk dengan tugas sosial hingga mengabaikan rumah tangga . Contohnya, ________________________________ sibuk dengan tugas sosial dengan kawan -kawan sedarjatnya hingga dia ketiadaan masa untuk mengurus hal rumah tangganya.

Di samping itu, kejahilan sesetengah anggota masyarakat dalam soal __________________ juga dikritik oleh penulis novel ini. Sebagai bukti, pengarang membuat kritikan terhadap Datin Salmah dan Datuk Johari yang tidak pernah menunaikan __________________ . Mereka juga menyediakan suatu sudut khas, iaitu __________________ __________________ untuk meminum arak di rumah mereka.

Bukan itu sahaja, masyarakat yang mementingkan kemewahan dan kebebasan hidup tidak
terlepas daripada kritikan pengarang novel ini. Sebagai contoh, __________________ yang berasa terkongkong oleh tugas sebagai suri rumah bertindak untuk meninggalkan suaminya, Hilmi. Azizah juga menuntut kehidupan yang mewah daripada suaminya.

Pengarang novel ini juga mendedahkan sikap sesetengah anggota masyarakat yang
mengabaikan __________________ dalam usaha mengejar kejayaan. Misalnya, watak Hilmi digunakan untuk tujuan ini. Hilmi yang bekerja keras untuk menjayakan Orkes Perdananya akhirnya jatuh sakit dan terlantar di hospital.

Kesimpulannya, kritikan yang dikemukakan oleh pengarang menyedarkan kita agar berusaha untuk memajukan masyarakat dan negara.

**********************************************************************************

Perbandingan Latar Masyarakat dalam novel ‘Bukit Kepong’ dan novel ‘Konserto Terakhir’.

Latar masyarakat merujuk kepada cara hidup, budaya watak -watak, agama, adat resam,
corak pemikiran, serta aspek sosial yang diketengahkan dalam sesebuah karya. Terdapat beberapa persamaan dan perbezaan antara novel ‘Bukit Kepong’ dengan novel ‘Konserto Terakhir’.

Salah satu daripada persamaan latar masyarakat dalam kedua -dua novel tersebut ialah
masyarakat yang bantu - membantu. Buktinya, dalam novel ‘Bukit Kepong’, anggota polis Bukit Kepong saling membantu antara satu sama lain untuk membina kubu pertahanan dan ketika menghadapi serangan komunis. Selain itu, dalam novel ‘Konserto Terakhir’, Encik Bakar, Hayati, Mamat, dan Pak Amat membantu Hilmi yang menghadapi pelbagai kesukaran hidup.

Selain itu, persamaan lain ialah masyarakat desa. Misalnya, dalam novel ‘Bukit Kepong’, masyarakat desa diwakili oleh penduduk Pagoh dan Kampung Bukit Kepong yang hidup dengan penuh kesederhanaan, taraf hidup rendah, berbudi bahasa, dan taat kepada ajaran agama. Bagi novel ‘Konserto Terakhir’ pula, masyarakat desa diwakili oleh Hilmi dan Pak Karim yang berasal dari kampung dan hidup dengan penuh kesederhanaan, berbudi bahasa, dan taat kepada ajaran agama.

Terdapat beberapa perbezaan latar masyarakat antara novel ‘Bukit Kepong’ dan novel
‘Konserto Terakhir’. Salah satu daripada perbezaan latar masyarakat ialah kerjaya masyarakat.

Contohnya, dalam novel ‘Bukit Kepong’, Othman dan rakan -rakannya mewakili masyarakat polis yang bersemangat patriotik yang tinggi dan sanggup berjuang demi agama, bangsa, dan negara.

Dalam novel ‘Konserto Terakhir’ pula, Hilmi , Hayati, dan Encik Bakar mewakili masyarakat muzik yang gigih mendalami ilmu muzik. Di samping itu, perbezaan latar masyarakat yang lain ialah nilai kemanusiaan. Contohnya, masyarakat Kampung Bukit Kepong dan anggota -anggota polis tidak mementingkan status dan pangkat sebaliknya mengutamakan keselamatan awam. Selain itu, dalam novel ‘Konserto Terakhir’,
Datin Salmah mewakili masyarakat yang mementingkan status dan kedudukan apabila malu bergaul dengan golongan miskin walaupun ahli keluarga sendiri.

No comments:

Post a Comment