Saturday, October 16, 2010

Awas : Elakkan Bahasa Rojak


BEBERAPA pihak menulis baru-baru ini mengenai pentingnya memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan sempena Bulan Bahasa Kebangsaan 2010.

Adalah wajar Bulan Bahasa Kebangsaan dianjurkan setiap tahun sebagai suatu peringatan kepada semua warga Malaysia untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan kita, selain daripada usaha membolehkan kita menguasai bahasa Melayu dengan tepat.

Tidak dapat dinafikan bahawa sejak kemerdekaan sehingga kini, bahasa Melayu sudah memainkan peranannya sebagai bahasa komunikasi antara kaum dan dapat menyumbangkan kepada integrasi kaum.

Sempena Bulan Bahasa Kebangsaan, saya ingin mengemukakan mengenai isu pencemaran bahasa Melayu yang berleluasa seperti pada dialog filem dan dalam perbualan seharian sama ada dalam program televisyen atau percakapan seharian yang mencerminkan fenomena bahasa rojak.

Saya dan ramai yang lain khuatir dengan aliran pertuturan bahasa rojak iaitu campuran bahasa Melayu dan Inggeris yang mencerminkan tidak yakinnya terhadap bahasa Melayu dan penggunaan bahasa kebangsaan dengan betul.

Bukan saya menentang penggunaan bahasa Inggeris tetapi apa yang saya bangkitkan ialah mengapa kita tidak bertutur bahasa Melayu sepenuhnya jika ingin menggunakan bahasa itu.


Begitu juga jika ingin menggunakan bahasa Inggeris, gunakan sepenuhnya tanpa perlu dicampurkan dengan bahasa Melayu.

Sungguhpun saya bukan pakar linguistik atau pejuang bahasa Melayu, saya berpendapat masa sudah tiba bagi semua pihak untuk memperbetulkan fenomena bahasa rojak ini dan jangan menjadikannya satu budaya atau cara hidup di negara kita.

Mesej yang saya ingin sampaikan ialah kita tidak dapat memartabatkan bahasa Melayu kalau kita cenderung mencampur-adukkan percakapan dalam bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris atau kita tidak dapat memperkukuhkan bahasa Inggeris dengan mencampur-adukkan percakapan bahasa Inggeris dengan bahasa Melayu.

TAN SRI LEE LAM THYE, Kuala Lumpur.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

No comments:

Post a Comment