“Jika kita ingin melihat dunia pada masa hadapan, lihatlah
pemuda-pemudinya yang hidup pada hari ini”. Demikianlah pepatah Arab yang
mengetengahkan betapa besarnya peranan remaja pada masa ini. Adakah remaja pada
hari ini hebat-hebat belaka sehingga dipertanggungjawabkan sedemikian? Sejauh
manakah ilmu seseorang remaja itu untuk mendominasi masa hadapan yang cemerlang,
gemilang dan terbilang? Di sinilah terletaknya martabat ilmu yang sangat tinggi
nilainya untuk dimiliki oleh seseorang remaja. Namun, apakah langkah-langkah
yang boleh dilaksanakan untuk menjadi remaja yang
berilmu?
Pertama, remaja tersebut hendaklah mempunyai kerajinan yang tinggi
agar tidak alpa dalam kehidupan materialistik masa ini. Kerajinan yang
dimaksudkan ialah kerajinan yang menjurus kepada ketekunan remaja tersebut untuk
mengulang kaji pelajaran, membuat latihan kendiri, dan menyiapkan kerja sekolah
yang telah dibekalkan oleh guru mereka. Ketelitian dan kesabaran dalam
menyelesaikan tugasan yang diberi perlu dititikberatkan supaya seseorang itu
dapat melatih diri untuk menulis jawapan yang betul dan padat. Latihan secara
berperingkat-peringkat perlu dipantau oleh ibu bapa atau guru-guru mereka secara
aktif.
Seterusnya, seseorang remaja perlulah bijak mengurus masa dalam
kehidupan sehariannya memandangkan masa itu emas. Bagi mengendalikan pengurusan
masa yang terkawal, remaja tersebut digalakkan untuk mewujudkan jadual hariannya
untuk belajar tetapi masih fleksibel untuk dirinya melakukan perkara lain.
Jadual hariannya mestilah merangkumi setiap mata pelajaran yang dipelajarinya
dan dibahagikan masa secara adil, bak kata peribahasa, seduit dibelah tujuh.
Aktiviti riadah juga signifikan untuk mereka merehatkan minda daripada kekusutan
yang dialami sekiranya balajar secara berterusan. Mereka bolehlah melakukan
aktiviti senggang seperti berjoging, mendengar muzik, berbasikal dan
sebagainya.
Selain itu, untuk menjadi remaja berilmu, individu tersebut hendaklah
memiliki disiplin yang cemerlang kerana disiplinlah yang membentuk jati diri
seseorang. Patuhilah peraturan-peraturan sama ada di sekolah, di rumah dan
sebagainya. Remaja yang bedisiplin dapat mengawal tingkah lakunya dengan baik
tanpa teguran daripada mana-mana pihak. Contohnya ialah dating awal ke sekolah,
mematuhi peraturan sekolah, tidak merosakkan harta-benda sekolah, dan tidak
melakukan jenayah. Maka, remaja itu harus berwaspada dengan keadaan di
sekitarnya dan tidak mudah dipengaruhi. Jati diri yang kental sentiasa
mengatakan ‘tidak’ kepada sesuatu perkara yang negatif.
Dari perspektif yang lain pula, sikap merendah diri juga perlu untuk
menjadi remaja yang berilmu. Jadilah seperti padi yang semakin berisi, semakin
tunduk dan bukanlah lalang yang semakin berisi, semakin tegak. Elakkanlah sikap
membangga diri dengan ilmu yang kita miliki. Kita sepatutnya merendah diri
dengan bertanya kepada guru tentang apa yang tidak difahami sepenuhnya. Dengan
ini, kita dapat mengetahui dengan selanjutnya mengenai sesuatu perkara. Bukankah
semakin bertambah ilmu kita?
Langkah seterusnya untuk menjadi remaja yang berilmu ialah seseorang
itu perlulah menjadikan dirinya sebagai ulat buku. Pelbagai bahan bacaan boleh
didapati dewasa ini melalui pelbagai sumber termasuklah pusat sumber, melayari
internet, dan juga daripada kedai-kedai buku seluruh negara yang banyak bagai
cendawan tumbuh selepas hujan. Remaja seharusnya mengambil langkah bijak dengan
membaca bahan-bahan ilmiah dan bukan sahaja majalah hiburan serta komik.
Cukuplah sekadar sebuah buku setiap hari. Jika berkesempatan, tambahlah bahan
bacaan ilmiah supaya akal kita sentiasa berkembang dengan input-input baru
daripada bahan yang telah dibaca.
Wawasan hidup juga amat penting untuk menjadi remaja yang berilmu.
Seorang remaja yang berwawasan akan bersungguh-sungguh untuk mengejar hala tuju
yang diimpikan. Setiap perkara yang diidam mesti diikuti dengan usaha yang
secukupnya kerana yang bulat tidak datang menggolek, yang pipih tidak datang
melayang. Misalnya, jika remaja tersebut bercita-cita tinggi untuk menjadi
seorang ahli astronomi, mereka perlulah belajar dengan bersungguh-sungguh untuk
menggapai wawasan hidupnya. Sudah terang lagi bersuluh bahawa, tanpa ilmu
siapalah kita untuk mengejar angan-angan sedemikian. Janganlah kita menjadi
seperti Mat Jenin yang hanya tahu berangan-angan kosong.
Kesimpulannya, pelbagai perkara boleh dilaksanakan untuk menjadi
remaja yang berilmu. Remaja yang bijak mengambil kesempatan pasti menjadi remaja
yang berilmu. Setiap perkara yang dihajati haruslah diiringi dengan usaha yang
proaktif selain berdoa kepada Tuhan bagi mencapai hajat kita. Remaja dewasa ini
perlulah menggunakan ruang dan peluang yang ada di depan mata dengan sebaik
mungkin kerana pisang tidak berbuah dua kali. Dengan ilmu, remaja mampu
menggegarkan dunia ini dengan pelbagai transformasi positif bagi membina
pembangunan dan kemajuan yang utuh lagi kukuh jika acuannya juga mantap dan
kental.
Nur Anisa Atirah bt
Fadzil
5SC1
(Hasil Blog Pn Noraini Ismail)
No comments:
Post a Comment