Wednesday, May 18, 2011



Kongsi2.. jgn simpan sorang2 sbb dengar cakap setan
1)Ketika anda membawa Al-Quran, respon syaitan ialah biasa-biasa saja…tengok je..
2)Ketika anda membukanya, syaitan mulai curiga.
3)Ketika anda membacanya, dia resah dan gelisah.

4)Ketika anda memahaminya, dia mula terkejang-kejang
5)Ketika anda mengamalkan Al-Quran dlm kehidupan setiap hari. Dia stroke. …………
Teruskan membaca Al-Quran & mengamalkannya agar syaitan terus stroke .
Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata “jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung !”

Tuesday, May 17, 2011

Bimbingan Hati



LANCAR KAJI KERANA DIULANG

BINA AYAT

KATA DASAR= JAJAR membawa maksud banjar, deret atau baris

i.. sejajar = terletak sebaris, sederet,sebanjar,setaraf, selari
a. sebaris
Kedudukan kereta saya sejajar dengan kereta Cikgu Leha.

b. setaraf
Status negara kita sejajar dengan negara-negara maju yang lain dalam bidang teknologi
maklumat.

c. selari/searah
Tiga garisan itu mesti sejajar di antara satu sama lain.

iii. menyejajarkan = membuat supaya sebaris, meyamakan kedudukan

a. membuat supaya sebaris,
Pengawas-pengawas sedang menyejajarkan barisan pelajar di sepanjang jalan masuk ke
sekolah.

b.menyamakan kedudukan/menyetarafkan
Kementerian Pelajaran Malaysia berusaha gigih menyejajarkan sekolah-sekolah di negara
ini dengan negara-negara maju nyang lain.

iv. kesejajaran = perihal sejajar
a. Seorang pelajar dianggap berjaya apabila ada kesejajaran antara pencapaian akademik
dengan penghayatan agama yang mantap.

v. penyejajaran= persamaan taraf, perselarian
a. persamaan taraf
Penyejajaran dalam masyarakat di negara ini sering dibincangkan oleh para cendekiawan.

b. perselarian/persamaan arah dan jarak di antaranya
Penyejajaran rumah-rumah di bandar itu telah dirancang dengan baik oleh arkitek
lulusan Universiti Teknologi Malaysia.

vi. menjajarkan= mengatur supaya berjajar, berderet, berbaris, menjadi selaras/menyamakan
kedudukan
a. Guru disiplin sedang menjajarkan pelajar-pelajar di kantin sekolah.

vii. jajaran= deretan, barisan, banjaran

a. Jajaran rak-rak buku di perpustakaan disusun oleh perpustakawan sekolah.
b. Semenanjung Malaysia ditulangi oleh jajaran banjaran yang membanjar dari utara ke
selatan .

viii. penjajaran= perihal menjajar
a. Kerja-kerja penjajaran tiang-tiang pengukur dilakukan oleh pasukan arkeologi dari
muzium nageri


PERIBAHASA
A. LATIHAN MEMBINA AYAT DENGAN PERIBAHASA


Ayat atau kelompok kata yang mengandungi susunan tetap dan pengertian tertentu


Bina ayat menggunakan peribahasa.


1. selembap-lembap puntung di dapur di tiup menyala juga
- sesuatu pekerjaan jika dilakukan dengan bersungguh-sungguh lambat-laun berhasil juga.

Contoh ayat:
Ali tetap dapat menyiapkan sebuah kertas projek tentang pencemaran di negara ini kerana komitmen dan kesungguhannya menjalankan penyelidikan tersebut umpama peribahasa selembap-lembap puntung di dapur ditiup menyala juga


2. kerja raja dijunjung, kerja sendiri dikelek
- lebih mementingkan kerja orang lain daripada kerja sendiri

Contoh ayat:
“Lebih baik kamu siapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru daripada asyik menolong kawan kamu itu menyiapkan kerja rumahnya ,jangan sampai kerja raja dijunjung kerja sendiri dikelek,” leter ibu kepada Krishnan.


3. dijunjung merekah kepala,dipikul meruntuh bahu
- hukuman, peraturan,perintah yang sangat berat dan keras.

Contoh ayat:
Hukuman lucut jawatan ketua kelas yang dikenakan ke atas Halim kerana merosakkan komputer sekolah dirasanya bagai dijunjung merekah kepala, dipikul meruntuh bahu kerana melibatkan maruah dirinya.


B. LATIHAN MEMBINA AYAT MENGGUNAKAN RANGKAI KATA.

Cari makna rankai kata terlebih dahulu

1. kecut hati: takut, gerun, gentar

Contoh ayat:
Kecut hati Lam Ting apabila melihat kemunculan guru displin di hadapan kelas.


2. hati kadau: hati yang jahat dan busuk dalam diri seseorang/ hati iri/hati tamak/hati dengki/hati busuk/hati sakit

Contoh ayat:
Jangan ada sedikitpun hati kadau dalam diri kita jika mahu perpaduan kekal dalam masyarakat negara kita.


3. dapat terpijak: memperoleh sesuatu dengan mudah atau dengan tidak perlu berusaha

Contoh ayat:
Keadaan hidup Melati yang dapat memenuhi semua kehendak hati setelah berkahwin dengan Amir yang kaya raya itu boleh diumpamakan seperti peribahasa dapat terpijak.


4. laut lepas: laut yang terbentang luas

Contoh ayat:
Fuad merenung laut lepas di hadapannya dengan perasaan sayu.


B. LATIHAN MEMBINA AYAT MENGGUNAKAN PERIBAHASA

1.Bina satu ayat dengan peribahasa di bawah yang menunjukkan anda faham akan makna peribahasa tersebut


1.Adu tenaga-
mempertandingkan kekuatan
Contoh Ayat: "Adu tenaga kamu di gelanggang jika mahu menguji kehandalan!" Tok Wali
memberi amaran keras kepada ahli-ahli silat itu.

2.Adu nasib -
mencuba untung
Contoh ayat: Demi masa depan yang gemilang, akan saya adu nasib dalam bidang perniagaan herba.


3.Alah sabung menang sorak-
biarpun kalah namun masih cakap besar
Contoh ayat: Sikap pasukan ragbi itu tidak disenangi oleh jurulatihnya kerana masih lagi bercakap besar walupun sudah tewas umpama peribahasa alah sabung menang
sorak.

4.Ayam beroga itu jika di pinggan emas sekalipun diberi makan,ke hutan juga perginya
Orang dagang, bagaimana senang di negeri orang, ingat juga akan negerinya sendiri.
Contoh ayat: Abu Bakar seorang ahli perniagaan yang berjaya di Brunei tetapi dia umpama ayam beroga itu jika di pinggan emas sekalipun diberi makan ke hutan juga
perginya kerana dia tetap rindu akan kampung halamannya di Kota Bahru.

( AYAM BEROGA= AYAM HUTAN )

5.Ayam bertelur di atas padi mati kelaparan
Orang yang menderita kesusahan di tempat yang mewah.
Contoh ayat: Walaupun negara ini kaya dengan pelbagai hasil bumi, namun kita akan menjadi seperti ayam bertelur di atas padi mati kelaparan jika kita malas berusaha dan tidak mahu belajar bersungguh-sungguh, kita pasti akan hidup susah.

Gurindam Buat Semua Guru



KEPADA RAKAN-RAKAN YANG BERGELAR GURU...INI GURINDAM UNTUK RENUNGAN :


Kalau tak ada padi, semua kerja tak menjadi, bagaimana nak berbakti?
Kalau tak ada beras, kerja takkan deras, bagaimana nak dibalas?
Kalau tak berusaha, kerja tak berjaya, orang takkan percaya;
Kalau tak amanah, kerja jadi tak tentu arah, hati akan sentiasa resah;
Kalau tak muafakat, kerja tidakkan lekat, bagaimana nak berkat?
Kalau tak ada wang, kerja tak berulang, bagaimana nak dapat peluang?
Kalau kerja tiada budaya, kerja seperti batuk ditangga, anak murid pasti merana?
Kalau imbuhan ditagih janji, kerja kadang-kala tidak menjadi, anak murid menjadi benci?
Guru mesti pegang hakikat, jangan angguk pada yang tak tepat, nanti hidup tidak berkat
Guru mengajar cerita benar, jangan iakan cerita onar, mesti berani berkata benar



Justeru, kerjalah dengan ikhlas, rajin-rajinlah jangan malas;
Insya-Allah jasa bakti akan dibalas....SELAMAT HARI GURU!!!

Sunday, May 15, 2011

Fahami dan Hayati Tanggungjawab Sebagai Guru



Kejayaan sistem pendidikan bergantung kepada kesediaan pendidik berdepan cabaran

KECEMERLANGAN hidup seseorang di dunia ini tidak dapat lari daripada pengorbanan orang lain sama ada ibu bapa, ahli keluarga, kaum kerabat, rakan dan guru. Sumbangan itu sudah tentu tidak mampu dibalas, lebih-lebih lagi sumbangan guru membimbing ke arah kecemerlangan
Statistik menunjukkan bilangan guru ialah seramai 380,000 manakala bilangan anak kita yang berada di alam persekolahan ialah 5.4 juta orang. Lihat betapa besarnya tanggungjawab guru untuk membimbing dan mendidik anak kita ini.

Tanggal 16 Mei dipilih sebagai hari bersejarah untuk kita semua memperingati dan menghargai sumbangan guru terutama dalam mendidik dan menjana tranformasi pendidikan bagi membina negara bangsa.

Sesungguhnya seorang guru adalah insan mulia kerana mereka diamanahkan untuk menyampaikan ilmu dan mentarbiah masyarakat, mereka diibaratkan seperti bintang di langit yang menjadi penunjuk jalan bagi menerangi kegelapan di darat dan lautan.

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan Anas bin Malik: “Sesungguhnya perumpamaan orang yang berilmu pengetahuan di muka bumi ini seperti bintang di langit yang menjadi petunjuk dan menerangi dalam kegelapan sama ada di daratan mahupun lautan, apabila ia terbenam atau hilang dikhuatiri akan hilang arah tujuan.”

Sejarah ketamadunan Islam mencatatkan guru atau ulama adalah golongan amat dihormati oleh masyarakat dan pemerintah. Bukan menjadi sesuatu yang menghairankan jika seorang khalifah sanggup berjalan ke rumah seorang ulama, semata-mata untuk menuntut ilmu.
Diriwayatkan, Imam Malik bin Anas pernah menolak tawaran untuk mengajar di istana bahkan dengan tegas beliau mengatakan, ilmu itu didatangi bukan mendatangi.

Kisah Imam Malik juga adalah contoh murid yang menghormati guru. Jika ada sesuatu persoalan dikemukakan kepadanya, ia lebih suka merujuk kepada gurunya terlebih dulu.

Beliau pernah berkata, “Aku tidak mahu menjawab permasalahan ini sebelum aku bertanya terlebih dulu kepada orang lebih alim daripadaku. Apakah pendapatku ini lebih bertepatan dengan kebenaran.”

Lihatlah sikap merendah diri dan rasa hormat seorang imam dan ulama terbilang seperti Imam Malik.

Begitu juga yang berlaku kepada Imam Shafie yang amat menghormati gurunya. Beliau pernah berkata, “Malik bin Anas adalah guruku. Seandainya tidak ada Imam Malik dan Ibnu Uyainah, maka hilanglah seluruh ilmu ulama negeri Hijaz ini.”
Saidina Ali juga pernah berkata, “Barang siapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan kepadaku.”

Dalam menjana tranformasi pendidikan, tugas guru bukan hanya sekadar menyampaikan ilmu pengetahuan tetapi juga berperanan sebagai murabbi untuk membentuk bangsa supaya menjadi insan yang berakidah, dinamik dan berkualiti di dunia dan akhirat.

Mereka berada di saf hadapan untuk membangun bangsa cemerlang yang akan menentukan sebuah negara maju, aman dan dihormati. Maka, dalam merialisasikan harapan tinggi itu, guru terpaksa menempuh pelbagai cabaran dan dugaan termasuk perubahan dalam sistem penyampaian serta maklumat supaya selari kehendak diperlukan bagi mencapai aspirasi negara.

Walau bagaimanapun kejayaan dan keberkesanan pencapaian sistem pendidikan sebenarnya berkait rapat dengan kesedaran guru terhadap tanggungjawabnya, kelengkapan ilmunya dan keluhuran peribadinya.

Kesepaduan antara peribadi dan kemahiran keilmuan adalah unsur penting membantu ke arah kecemerlangan pendidikan. Bagi mencapai hasrat itu, tuntutan kepada ilmu pengetahuan berbentuk fardu ain dan fardu kifayah diperlukan demi memenuhi tuntutan kesejahteraan dunia dan akhirat.

Amalan memisahkan pendidikan fardu ain dan fardu kifayah akan melahirkan masyarakat yang tempang sekali gus menggagalkan usaha membentuk modal insan yang gemilang.

Firman Allah yang bermaksud: “Allah menerangkan (kepada sekalian makhluknya dengan dalil dan bukti) bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, yang sentiasa mentadbir seluruh alam dengan keadilan, dan malaikat serta orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian) tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.” (Surah Ali-Imran, ayat 18)

Anak bangsa yang berkualiti harus bermula daripada orang yang mendidik mereka. Keupayaan ini mestilah didokong bersama guru dan masyarakat terutama ibu bapa. Jika tidak, nescaya harapan negara ke arah melahirkan generasi modal insan kelas pertama berjiwa ‘Ulul Albab’ akan sia-sia.

Mimbar percaya hubungan baik antara ibu bapa dengan pihak guru penting supaya usaha mengasuh dan mendidik anak berjalan dengan lancar dan sempurna. Ibu bapa dan masyarakat perlu menjalin hubungan erat dan berterusan dengan pihak sekolah supaya permasalahan diselesaikan secara muhibah. – Khutbah JAKIM

Thursday, May 12, 2011

Muhasabah Diri ; Renungan Seketika


PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ

Sempena bulan Rejab yang banyak keberkatannya ini, ruangan Sudut Agama menyorot peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah. Penerangan yang diberikan adalah bersifat sepintas lalu, dan dicadangkan agar anda merujuk kepada ahli agama yang benar dan bertauliah seperti ustaz atau guru yang berkenaan bagi mendapatkan fakta dan huraian selanjutnya.

Ringkasan Peristiwa Israk Dan Mikraj

Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.


Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah ):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

i. Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

ii. Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

iii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
iv. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

vi. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vii. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHMengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

viii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

ix. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.
Rasulullah : Labbaika.

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1).

Wednesday, May 11, 2011

Selamat Hari Guru Buat Semua Warga Pendidik



Salam, beberapa hari lagi untuk sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan pada 16 Mei 2011 ini, kali ini Negeri Sarawak akan menjadi tuan rumah, cikgu-cikgu mesti tak sabar nak tuggu hari tersebut kan, yang pastinya sambutan hari guru adalah hari yang paling dinanti dan disukai oleh Guru mahupun pelajar. Tahun ini Tema hari guru 2011 adalah “Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara”. Psstt!! Mesti laku Kad Ucapan Hari Guru nie, hehehe

So agaknya apa hadiah hari guru yang bakal menjadi sambutan yea?, zaman sekolah-sekolah dulu memang Kad Ucapan Hari Guru tak pernah tinggal, siap buat sendiri lagi tu, bangga sangat dapat buatkan Cikgu Kad Hari Guru, dan semestinya akan memberikan bunga ros merah, yang di beli pada hari sambutan hari guru tersebut.

hiks, dah 33 tahun meninggalkan zaman persekolahan tapi kenangan tu tetap indah, mengingatkan barisan guru-guru yang banyak berjasa, guru disiplin yang garang bak singa tapi baik hati, gelagat rakan-rakan semasa disekolah..arggghh!! ku rindu masa-masa dahulu.

Pengorbanan seorang guru amat besar nilainya, teruskan mendidik anak bangsa, jangan pernah jemu, kuatkan hati dan tabahkan hati dalam mendidik anak di arus moden ini, sudah tentu pelbagai ragam warna warni yang lebih mencabar dihadapi, moga guru-guru semua terus sukses membimbing anak bangsa.

Moga Tema Hari Guru tahun 2011 ini dapat dicapai selaras dengan perkembangan transformasi semasa iaitu ”Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara”

Lagu Hari Guru

Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua
Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta
Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan

Lagu & Lirik : Hashim Ahmad

Melihatkan dan menghayati bait lirik lagu diatas, pastinya ramai guru dan bekas guru-guru akan menitiskan air mata.

**Selamat menyambut hari guru juga buat rakan-rakan blogger yang bergelar guru**

Suka duka zaman persekolahan sukar untuk diterjemahkan dengan kata-kata...banyak sangat kenangan yang berlegar dalam kotak minda...Alhmadulillah, yang pasti akhirnya aku jua bergelar guru...

Latihan Kendiri 2 : Karangan Umum dan Novel



Soalan 1: Soalan karangan bahagian B (lebih daripada 350 patah perkataan)

Alam sekitar yang bersih dapat menjamin kesihatan kita. Bincangkan peranan anda.


Soalan 2: Soalan Kajian Novel

Berdasarkan novel Papa..akhirnya kau tewas jua! (tingkatan empat) dan Novel Interlok (tingkatan lima)

a. Jelaskan lima peristiwa yang menunjukkan nilai kasih sayang watak utama dalam kedua-dua novel di atas (8 markah)

b. Pengarang telah memaparkan semangat ketabahan dan kegigihan dalam diri watak utama kedua-dua novel ini. Jelaskan lima peristiwa yang menunjukkan watak utama tabah dan gigih menghadapi rintangan dalam setiap novel yang anda kaji (7 markah)


Soalan Karangan Umum :

Pilih SATU daripada soalan di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya LEBIH DARIPADA 350 PATAH PERKATAAN.

1. Anda telah dilantik sebagai pngawas sekolah. Sebagai pengawas, bincagkan peranan anda untuk membantu pihak sekolah membentuk murid yng berdisiplin.

2. "Seorang ibu dapat menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh orang anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu." Situasi seperti yang di atas seharusnya tidak berlaku dalam sesebua masyarakat. Jelaskan tanggungjawab yang sepatutnya dlaksanakan oleh anak-anak terhadap ibu bapa.

3. Negaraku,
Tanah tumpahnya darahku
Rakyat hidup bersatu dan maju
Rahmat bahagia Tuhn kurniakan
Raja kita selamat bertakhta.
Lirik lagu Negarku di atas antaranya menyentuh soal perpaduan, ksyukuran dan taat setia rakyat kepada taja dan negara.
Huraikan peranan setiap rakyat Malaysia dalamd enjamin kesejahteraan negara sebagaimana yang dihasratkan dalam lirik tersebut.

4. Penyakit berjangkit seperti selesema burung, influenza A (H1N1) dan meningitis atau radang otak telah menjadi isu global.
Huraikan langkah-langkah yang perlu diambil oleh negara-negara di dunia untuk menangani wabak penyakit tersebut.

5. Peribahasa "Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan" membawa maksud bahawa jika ada azam dan usaha, pasti ada kejayaan.
Tulis sbuah cerpen berdasarkan maksud peribahasa tersebut.

Latihan Kendiri : Kesalahan Ejaan dan Imbuhan


(LATIHAN EJAAN)

LATIHAN 1: MENGESAN KESALAHAN KATA ATAU FRASA DALAM AYAT

1. Kereta yang baru di beli oleh kami itu sangat mahal sekali harganya kerana ianya diimport daripada Jepun.

2. Aiman mendapat keputusan cemerlang dalam matapelajaran Bahasa Melayu dan dia telah dilantik sebagai ahli jawatan kuasa Persatuan Bahasa Melayu disekolahnya.

3. Terdapat banyak usaha-usaha yang mereka lakukan untuk memperluaskan penggunaan Bahasa Melayu di kalangan penduduk dinegara ini sejak malaysia mencapai kemerdekaan pada 31 OGOS 1957.

4. Mesyuarat agong P.I.B.G kali ke 31 akan dijalankan serentak dengan majlis perasmian SUKMA kali ke-X yang berlangsung dinegeri Terengganu Darul Iman.

5. Calun-calun peperiksaan yang datang dari seluruh pelusuk negara ini dikehendaki datang lebih awal untuk mengenalpasti kedudukan mejanya didalam dewan peperiksaan.

6. Bila cuti sekolah bermula kebanyakkan pelajar telah membuat perancangan untuk melancung keluar negeri.

7. Pertandingan Bolasepak Bawah 15 Tahun kali ke XIV itu telah dihadiri kedua pemimpin negara itu.

8. Penolong Pegawai Pendidikan-Penolong Pegawai Pendidikan seluruh tanahair itu telah menyampaikan taklimatnya.

9. Injin motosikal yang diubah suai oleh juru teknik syarikat itu telah diistiharkan sebagai pemenang tempat ke-2.

10. Semua buku-buku latihan yang telah dicop oleh kami telah dihantar kepada sebilangan pelajar-pelajar di dalam kelas hari ini.

11. Peserta daripada Malaysia telah dipilih menyertai pertandingan rekacipta peringkat antara bangsa melalui e-mail yang dikirim pagi semalam.

12. Di akhir pengajaran dan pembelajaran ini, semua pelajar dapat menjawab 8 daripada 10 soalan yang di kemukakan dengan tepat berdasarkan.

Selamat Maju Jaya.

Dipetik dari blog cikgu Ramli Yahya

Kata Majmuk Yang Mantap



Rakan-rakan pengguna bahasa Melayu,
Di sini saya sertakan senarai kata majmuk yang telah mantap dan dieja secara bercantun:
1. antarabangsa
2. beritahu
3. bumiputera
4. jawatankuasa
5. kakitangan
6. olahraga
7. matahari
8. setiausaha
9. sukarela
10. suruhajaya
11. tandatangan
12. tanggungawab
13. warganeara
14. pesuruhjaya
15. kerjasama

Semua kata majmuk di atas merupakan kata nama majmuk kecuali perkataan beritahu yang merupakan kata kerja majmuk.

Walau bagaimanapun, terdapat sejumlah perkataan yang tergolong dalam golongan kata tertentu yang lazimnya dieja bercantum:

Kata nama:
peribadi, peribahasa, hulubalang, dinihari, perikemanusaan

Kata adjektif:
sukacita, dukacta

Kata sendi nama:
kepada, daripada

Kata hubung
apabila, manakala, padahal, apakala, walhal, darihal, barangkali, kadangkala

kata tanya:
bagaimana

Sunday, May 8, 2011

Teks Hari Guru



Mengumumkan ketibaan Yang Berbahagia Tn Hj Abdul Talib bin Hamid
Pegawai Pelajaran Daerah Kuala Langat.
( lagu dimainkan PA System )

Sirih berlipat sirih pinang,
Sirih dari istana diraja,
Pemanis kata selamat datang,
Sembah salam pembuka bicara.

1.ALU-ALUAN

Yang Berbahagia
Tuan Haji Abdul Talib bin Hamid
Pegawai Pelajaran daerah Kuala Langat.

Yang Berusaha
Tn Hj Zulkepli bin Mat Taib
YDP PIBG SMK Sijangkang Jaya

Yang Berusaha
Pn Hajjah Nor Hayati bt Sarbini
Pengetua SMK Sijangkang Jaya

Yang Dihormati Barisan Kepimpinan Guru-Guru Penolong Kanan,
Guru-guru Kanan Mata pelajaran, Guru Cemerlang, Guru-Guru, dan seterusnya hadirin sekalian. Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Selamat datang ke Majlis Sambutan Perayaan Hari Guru Peringkat SMK Sijangkang Jaya 2011.

Majlis mengalu-alukan kehadiran Yang BerbahagiaTuan Haji Abdul Rahim bin Kamaruddin dan hadirin, ke majlis gilang-gemilang pada pagi ini.

Selaras dengan sambutan Hari Guru ini , sama-samalah kita memanjatkan setinggi rasa kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia dan izinNya dapat kita sama-sama berhimpun di sini dengan penuh kedamaian dan keamanan bagi memberi pengiktirafan guru-guru

2. DOA
Kelip-kelip kusangka api,
Kuala Selangor sumpah keramat,
Mohon restu mmajlis diberkati,
Agar majlis mendapat rahmat.

Untuk memberkati majlis, dengan sukacitanya dijemput Saudara Mohd. Wasfi b untuk memimpin bacaan doa. Dipersilakan

DOA

Majlis merakamkan ucapan terima kasih kepada Saudara Mohd. Wasfi b.

3. UCAPAN WAKIL MURID

Sebagai pembuka acara, majlis dengan hormatnya menjemput Saudari Amira Khalisa bt , Ketua Pengawas SMK Hillcrest selaku wakil murid untuk menyampaikan ucapan. Dengan segala hormatnya dipersilakan.

UCAPAN

Majlis merakamkan ucapan terima kasih atas ucapan sebentar tadi.

4. UCAPAN PENGETUA

Hadirin sekalian yang dihormati,
Pepatah-petitih Adat Melayu
Warisan amalan sejak dahulu
Pohon keizinan barang sewaktu
Ucapan Pengetua amat dialu

Majlis dengan segala hormatnya menjemput Yang Berusaha, Pn Nik Maryam Idris , Pengetua SMK Hillcrest untuk menyampaikan ucapan alu-aluan. Dengan segala hormatnya dipersilakan.

UCAPAN

Majlis merakamkan ucapan terima kasih atas ucapan sebentar tadi.

5. UCAPAN YDP PIBG

Tuah tersenyum pada Si Teja,
Duduk bersimpuh sambil bersila,
Kain ditenun bersama reja,
YDP PIBG hormat dipersila,

Seterusanya, majlis dengan segala hormatnya menjemput Tuan Haji Mohamad Isa bin Hamzah
Yang Dipertua PIBG SMK Hillcrest untuk menyampaikan ucapan beliau. Dengan segala hormatnya dipersilakan

UCAPAN

Majlis merakamkan ucapan terima kasih atas ucapan sebentar tadi.

6. UCAPAN PERUTUSAN KETUA PENGARAH PELAJARAN

Dengan ini, majlis menjemput Encik Mohd. Roslan b Hussain untuk membaca perutusan Yang Berbahagia Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia . Dengan segala hormatnya dipersilakan.

UCAPAN PERUTUSAN

Pihak majlis merakamkan ucapan terima kasih kepada Encik Mohd. Roslan b Hussain atas ucapan itu tadi.

7. UCAPAN PERUTUSAN MENTERI PELAJARAN

Dengan ini, majlis menjemput Encik Bakeman b Chek untuk membaca perutusan Yang Berhormat Menteri Pelajaran Malaysia . Dengan segala hormatnya dipersilakan.

UCAPAN PERUTUSAN

Pihak majlis merakamkan ucapan terima kasih kepada Encik Bakeman b Chek atas ucapan itu tadi.

7. IKRAR GURU

Majlis diteruskan dengan upacara Lafaz Ikrar Guru .

Majlis mohon berdiri.

LAFAZ IKRAR GURU

Para hadirin dipersilakan duduk.

Tegak tugu kerana sendi,
Runtuh sendi tugu binasa,
Mulia guru kerana budi,
Generasi cemerlang tersohor bangsa.

Majlis diteruskan dengan Bacaan Yaasiin dan Tahlil di bawah pimpinan Ustaz Wan Sabri b

Seterusnya,saya menyerahkan majlis kepada……untuk aktiviti berikutnya.

14. PENUTUP

Bagi pihak sekolah , majlis juga merakamkan ucapan terima kasih kepada
Tetamu jemputan dan semua hadirin yang turut sama meluangkan masa untuk hadir pada majlis ini . Terima kasih kalungan budi juga diberikan kepada semua pihak yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung bagi memastikan majlis ini dapat dilaksanakan dengan sempurna.

Tenang-tenang air di kali
Tempat mandian putra puteri
Sempurna sudah majlis dirai
Salah dan silap harap dimaafi

Hinggap tempua di hujung dahan
Kenari berbalah berebut taman
Sajian tersedia jemputlah makan
Awal bismillah menjamah hidangan

Majlis dengan hormatnya mempersilakan Yang BerbahagiaTuan Haji Abdul Rahim bin Kamaruddin dan hadirin sekalian untuk menikmati jamuan. Dengan hormatnya dipersilakan.

Para tetamu jemputan dipersilakan menikmati hidangan.
Dan sambil menjamu selera, bersama-samalah kita saksikan persembahan

Bagi pihak majlis, kami hanya mampu mengungkapkan ;
‘Kalau ada silap sepatah, jangan simpan di dalam hati.’

Kita akhiri majlis dengan nyanyian ‘Lagu Negaraku’. Majlis mohon berdiri.

Sekian . Wabilahitaufiq walhidayah wassalamualaikum wbt.


KESIHATAN gigi ditentukan oleh gaya hidup, tabiat pemakanan dan cara seseorang individu menjaga giginya. Sikap suka bertangguh melakukan pemeriksaan berkala dan hanya berjumpa doktor ketika gigi sudah bermasalah hanya memberi kesan terhadap kesihatan badan secara keseluruhan.

Bagaimanapun, jangan pula menyangka kerap memberus gigi mengikut cara yang betul sudah memadai. Kebanyakan masyarakat juga mengatakan masalah gigi adalah masalah ringan dan ia tidak akan mengakibatkan pelbagai penyakit kronik lain. Kerana itu, rata-rata mengambil langkah mudah serta acuh tidak acuh menjaga kebersihan gigi dan mulut.


Hakikatnya, kesihatan mulut yang menjadi pintu masuk makanan dan pintu keluar pertuturan sangat penting kerana ia boleh menjadi petanda kepada pelbagai penyakit lain. Jika tidak diberi penjagaan teliti, ribuan bakteria yang hidup dalam mulut boleh menyebabkan kerosakan gigi dan penyakit periodontal atau gusi.


Penyelidik juga berpendapat bahawa periodontitis (keradangan gusi) mempunyai kaitan dengan penyakit sistemik seperti penyakit kardiovaskular, strok, diabetes dan pneumonia.


Menurut Presiden Persatuan Pergigian Malaysia (MDA), Datuk Doktor How Kim Chuan, kebanyakan penyakit kronik dan berbahaya boleh berpunca daripada masalah kuman yang membiak di dalam mulut.


“Banyak penyakit boleh disebabkan bakteria yang berada di dalam mulut. Ramai tidak menyedari hakikat ini kerana kekurangan pendedahan terhadap kepentingan kesihatan mulut dan gigi.



“Melihat kepada kaitan antara periodontitis dan penyakit sistemik, pencegahan boleh menjadi langkah yang penting dalam usaha mengekalkan kesihatan badan secara keseluruhan.


“Bunyinya remeh tetapi ia benar-benar berlaku. Beberapa pesakit yang tidak menjaga kesihatan gigi dan mulut terpaksa menjalani pembedahan akibat dijangkiti kuman di paru-paru, limpa dan sebagainya.


“Justeru, masalah kesihatan mulut tidak boleh dipandang ringan,” katanya pada pelancaran ubat kumur Listerine Total Care.


Menurut Dr How, gusi yang sihat sepatutnya memiliki ciri berikut: berwarna pucat, tekstur pejal dan sepatutnya berada dalam kedudukan yang rapat dengan gigi.


“Seandainya gusi anda tidak menunjukkan ciri sedemikian, ia mungkin tanda keradangan gusi tetapi usah bimbang kerana keadaan ini boleh diatasi dengan mengambil langkah penjagaan gigi yang baik. “Kita perlu memberus gigi dua kali sehari dan diikuti penggunaan ubat kumur antiseptik yang berkesan menembusi plak bakteria. Bagaimanapun ia hanya membantu membersihkan sebanyak 50 peratus daripada keseluruhannya. “Jika terdapat kotoran kekal seperti tar dan karang gigi, ia tidak boleh dicuci dengan hanya memberus gigi. Kotoran kekal itu perlu dibuang tetapi ia hanya boleh dilakukan oleh doktor gigi. “Ramai juga tidak tahu bahawa mulut atau lidah manusia turut mempunyai pelbagai kuman tersembunyi. Inilah sebabnya kebanyakan orang hanya memberus gigi tanpa membersihkan lidah. Jadi, untuk mendapatkan mulut yang sihat, kita seharusnya menggunakan ubat kumur antiseptik di mana sedikit sebanyak ia turut mencuci keseluruhan mulut” katanya.


Kebanyakan kajian turut mendapati bakteria di mulut boleh masuk ke dalam badan dan mengurangkan daya yang menyebabkan seseorang mudah mendapat penyakit. Malah mereka yang mempunyai penyakit diabetes juga sering mengalami masalah sama. Sempena sambutan Bulan Kesihatan Mulut sepanjang April ini, eloklah kita mula memberikan lebih tumpuan kepada kesihatan mulut yang secara tidak langsung turut mempengaruhi kesihatan badan secara keseluruhan. Untuk itu, ada enam perkara yang perlu diberi perhatian iaitu: Memastikan gigi bersih daripada plak dan sisa makanan.
l Gigi bebas daripada kesan tartar (yang biasanya disebabkan nikotin dalam asap rokok)
l Gusi sihat dan lembut.
l Gigi bebas daripada kaviti (lubang)
l Mulut mempunyai nafas yang segar
l Gigi yang sihat secara semula jadi.
Enam perkara tadi boleh dikecapi dengan mudah menerusi empat langkah:
l Memberus gigi dua kali sehari.
l Bersihkan sisa makanan di celah gigi dengan benang flos
l Berkumur menggunakan ubat antiseptik.
l Jalani pemeriksaan gigi sekurang-kurangnya dua tahun sekali.
Penggunaan cecair kumur dapat membantu:
l Membasmi kuman yang menjadi punca masalah mulut.
l Menguatkan enamel gigi dengan fluorida.
l Mengekalkan gusi yang sihat.
l Mengurangkan plak gigi.
l Menyegarkan nafas.
l Membuatkan gigi nampak lebih bersih dan putih.

Masalah Remaja Yang Semakin Membimbangkan



MASALAH sosial di kalangan remaja serta pelajar sekolah yang melanda masyarakat di negara ini semakin membimbangkan apabila mereka bukan saja berani ponteng sekolah, membuli pelajar lain, peras ugut dan mencuri, malah turut melakukan jenayah lebih besar seperti merompak, penyalahgunaan dadah, merogol, mencederakan orang dan membunuh.

Biarpun statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menunjukkan penurunan kes juvana yang diterima iaitu 3,484 kes pada 2010 berbanding 3,862 kes pada 2009, namun tindakan lebih berani remaja yang terbabit dalam kes jenayah sungguh membimbangkan.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, jenayah seperti merompak, bergaduh, kongsi gelap atau keganasan hingga mendatangkan kecederaan atau kematian dulu lazimnya dikaitkan dengan kumpulan orang dewasa, tetapi kini turut terkenal dilakukan remaja sekolah.

“Kita melihat kebarangkalian remaja sekolah melakukan jenayah lebih berat ini sangat tinggi dan membimbangkan.

“Mereka sanggup mencederakan mangsa tanpa memikirkan kesan perbuatan itu yang mungkin boleh menyebabkan kematian,” katanya.

Menurutnya, antara punca remaja pada masa kini berani melakukan keganasan dan jenayah berat ialah faktor keganasan yang ‘dipopularkan’ dalam industri hiburan, khususnya perfileman.

“Kita melihat dan menilai bahawa populariti keganasan yang ditonjolkan dalam filem atau drama antara faktor utama remaja melihatnya sebagai perkara hebat.

“Dalam kartun atau animasi juga sering memaparkan keganasan seperti pergaduhan dan apabila sejak kecil dipertontonkan dengan unsur ganas ini, pasti mereka terikut-ikut sebagai cara menyelesaikan masalah atau rasa tidak puas hati,” katanya.

Lee berkata, pihak berwajib termasuk kerajaan perlu lebih tegas dan peka dalam menangani masalah ini, selain perlu lebih konsisten dalam melakukan tapisan, terutama dalam tayangan filem mahupun drama.

“Bukan kita kata filem berkenaan tidak boleh, tetapi adegan di dalamnya perlu diberi perhatian dan ditapis.

“Bila drama atau filem ini memaparkan keganasan dilakukan oleh sesuatu watak khususnya seperti watak seorang hero, tidak mustahil remaja dan kanak-kanak melihatnya sebagai sesuatu yang hebat dan diagung-agungkan, sekali gus mencuba atau meniru watak berkenaan tanpa mengetahui kesan sebenar perbuatan mereka,” katanya.

Selain itu, menurut Lee, masalah dilakukan pelajar itu tidak dirujuk dengan mana-mana pihak, menyebabkan mereka (pelajar) berpendapat perbuatan mereka bukan isu atau masalah besar.

“Ini juga antara faktor mengapa remaja kini semakin berani. Apabila melakukan kesalahan, mereka hanya diberi amaran, dan jika membabitkan pergaduhan, ia dianggap kes terpencil dan disorokkan.

“Apabila ini berlaku dan tidak dirujuk kepada agensi berkaitan, kita khuatir pelajar ini akan menganggap perbuatan mereka sebagai kes ringan dan mengulanginya semula tanpa mengetahui ia boleh menimbulkan bahaya kepada mangsa,” katanya.

Beliau berkata, bagi menangani masalah salah laku pelajar daripada ‘merebak’ menjadi jenayah lebih berat, satu program khusus yang memantau pelajar berkenaan perlu diwujudkan.

Katanya, program itu perlu berkisar kepada program pemulihan, bimbingan dan kaunseling yang mendidik mereka supaya tidak menjalar kepada salah laku lebih berat.

“Kebanyakan program yang ada masa kini lebih kepada program pemulihan apabila seseorang pelajar itu benar-benar melakukan kesalahan atau jenayah berat.

“Sedangkan salah laku mereka sepatutnya disekat apabila mereka memulakan kesalahan kecil. Bila ini dilakukan, kita percaya indeks jenayah juvana membabitkan kes lebih besar dan berat akan menurun,” katanya.

Menurut Lee, bagi menjamin kes juvana berkurangan, ibu bapa, sekolah, pihak berkuasa dan masyarakat perlu memainkan peranan.

“Pada masa kini, kita melihat sukar mendapat kerjasama semua pihak bagi menangani masalah ini. Kebanyakan hanya menyerahkan tanggungjawab berkenaan pada sesuatu pihak seperti pihak berkuasa, sedangkan kes dilakukan pesalah juvana berlaku di depan mata masyarakat.

“Oleh itu, kita berharap apabila terlihat perbuatan salah laku pelajar itu di depan mata, ambil tindakan dengan menegur mereka, dan jika khuatirkan keselamatan, ambil gambar salah laku mereka dan laporkan pada pihak berkuasa.

“Ini sedikit sebanyak mampu menimbulkan perasaan takut di kalangan remaja untuk melakukan jenayah,” katanya

Monday, May 2, 2011

Kesihatan anak-anak ; Siapa yang harus bertanggungjawab?

Kekangan masa jadikan makanan segera sajian utama di rumah

SEORANG menteri Kabinet pernah mengadu mengenai kerenah anaknya yang ‘mengada-ngada’, mengeluh apabila pendingin hawa kereta rosak dalam perjalanan balik dari sekolah, bersama pemandunya. Menteri terbabit pada mulanya rasa cemas apabila mendapati banyak panggilan telefon anaknya tetapi gagal dijawab kerana telefon bimbit dimatikan ketika sedang menghadiri mesyuarat di pejabat.
“Saya terpaksa keluar dari bilik mesyuarat untuk membuat panggilan dan terkejut, alasan anak saya membuat panggilan ‘kecemasan’ ialah kerana kepanasan dalam kereta, sedangkan pemandu saya dah beritahu akan menghantar kereta ke bengkel selepas menghantar anak saya ke rumah,” katanya.
Itulah hakikatnya dan itulah juga senario zaman sekarang kerana anak-anak sudah berasa selesa hidup dalam keadaan kemewahan, bukan seperti zaman ayah atau datuk, nenek mereka dulu.

Malah, kesibukan ibu bapa terutama apabila kedua-duanya bekerja juga menyebabkan anak ‘dididik’ untuk makan di luar termasuk membeli nasi bungkus dan nasi lemak. Burger dan hotdog juga menjadi kegemaran selain nuget dan minuman dalam tin, turut disediakan di dalam peti sejuk untuk makanan anak, takut kelaparan bila balik dari sekolah.

Pada hujung minggu, dibawa pula anak ke restoran makanan segera seperti KFC dan McDonalds’, untuk memenuhi kehendak anak semata-mata selain kegemaran menjamah nasi lemak yang bagaikan satu kewajipan terutama bagi orang Melayu.

Apakah benar kata orang, didikan manja dari segi makanan di rumah inilah menjadi puncanya murid lebih cenderung untuk mengambil makanan yang tidak sihat di kantin sekolah? Apakah benar kata orang, jika murid tidak suka makan sayur dan buah-buahan di sekolah, maknanya dia tidak diasuh untuk makan makanan berkhasiat seperti itu di rumah?

Peningkatan masalah obesiti dan diabetes di kalangan pelajar dengan kajian Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2002-2008 menunjukkan satu daripada empat kanak-kanak mengalami obesiti. Kajian universiti sama juga menunjukkan, 88.6 peratus pelajar membeli makanan dan minuman yang disajikan di kantin sekolah, sekali gus meningkatkan lagi hasrat kerajaan untuk memastikan makanan sihat dijual di sekolah.

Turut dicadangkan ialah supaya Indeks Jisim Badan (BMI) wajib direkodkan dalam kad laporan prestasi pelajar berbanding amalan sebelum ini yang hanya mengkehendaki guru merekodkan berat dan ketinggian pelajar.

Berikutan itu, makanan diproses seperti burger, hotdog dan nuget serta teh dan kopi adalah antara 15 jenis makanan 'tidak sihat' yang dilarang dijual di semua kantin sekolah rendah dan menengah seluruh negara mulai bulan depan. Makanan lain ialah mi segera, gula-gula dan coklat, konfeksi ais dan aiskrim, makanan jeruk, makanan mengandungi pewarna serta perisa tiruan, minuman berkarbonat dan jajan. Larangan itu berdasarkan Garis Panduan Pemakanan Sihat Di Sekolah yang diputuskan Kementerian Kesihatan.

Bagaimanapun, ada 70 jenis makanan, termasuk nasi lemak dihadkan kekerapan jualannya kepada dua kali seminggu, disenaraikan sebagai makanan yang boleh dijual mengikut garis panduan baru yang dirangka bagi menangani masalah obesiti (kegemukan) dan diabetes di kalangan pelajar.

Begitu pun, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan belum membuat keputusan muktamad berhubung menu makanan berkhasiat yang sesuai dijual di kantin sekolah termasuk nasi lemak secara bergilir kerana belum ada perbincangan dengan semua pihak berkaitan setakat ini. Menurut Timbalan Perdana Menteri, kerajaan tidak akan membuat keputusan mendadak sehingga menyusahkan banyak pihak termasuk pengusaha kantin, sebaliknya mengambil kira pelbagai aspek dan akan memberi masa berpatutan kepada pengusaha mengubah suai menu mereka.

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bersama 15 badan bukan kerajaan (NGO) pula mahu Kementerian Kesihatan menarik semula keputusan menetapkan jualan nasi lemak dua kali seminggu mengikut garis panduan ditetapkan Kementerian Kesihatan.

Sebenarnya, peranan untuk mengelakkan kegemukan pelajar sekolah tidak harus terbatas kepada kantin atau pengurusan sekolah semata-mata. Sebaliknya, ia perlu dipikul bersama termasuk pakar pemakanan dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) untuk memberi nasihat kepada pelajar serta keluarga mengenai menu seimbang.

Sekolah cuma sebahagian masa mereka di situ kerana banyak masa diluangkan di luar sekolah dan menjadi tanggungjawab keluarga membimbing anak mereka supaya tidak mengambil makanan terlalu berlemak dan kandungan zat kurang.

Apabila meneliti maklum balas daripada pelayar versi online akhbar ini mengenai jualan nasi lemak dihadkan kekerapan jualannya kepada dua kali seminggu di kantin sekolah, mereka bagaikan berbelah-bahagi. Misalnya, bagi jawapan ‘Wajar kerana pelajar akan memakannya setiap hari’ dipersetujui sekitar 25.3 peratus atau 1,626 pelayar manakala jawapan ‘Tidak wajar kerana bukan setiap hari pelajar memakannya’ menerima respons 31.28 peratus atau 2,005 pelayar. Jawapan ‘Wajar kerana ia punca obesiti’ dipersetujui 13.25 peratus (849 pelayar) dan jawapan ‘Tidak wajar kerana ia bukan punca obesiti’ dipersetujui 30 peratus (1,929), sehingga tengah hari semalam.

Ini bermakna, majoriti tidak bersetuju dan mereka berpendapat adalah tidak wajar 70 jenis makanan termasuk nasi lemak dihadkan kekerapan jualannya di kantin sekolah.

Pakar pemakanan UKM, Prof Dr Mohd Ismail Mohd Noor, berkata obesiti sebenarnya disebabkan pelbagai punca makanan, namun peraturan baru itu permulaan baik dalam memastikan pelajar mendapat makanan sihat dan seimbang di sekolah sebelum ibu bapa memainkan peranan di rumah dengan memastikan amalan baik diteruskan.

Pelajar adalah ibarat kain putih yang boleh diwarnai. Mereka akan makan apa saja yang kena dengan selera tanpa mengira sama ada makanan berkenaan berkhasiat atau tidak. Di sinilah peranan guru untuk mendidik dengan teori amalan makanan sihat dan di rumah pula, ibu bapa mengamalkannya untuk hidangan anak.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Rasuah : Kenikmatan dan Kesengsaraan?

Penjawat awam digesa tingkat jati diri banteras gejala negatif


RASUAH adalah jenayah yang perlu ditangani secara terus dan bersepadu oleh semua golongan masyarakat tanpa mengira pegangan politik, agama, bangsa dan latar belakang kehidupan. Sekiranya tiada usaha memeranginya pada peringkat awal, gejala rasuah ini akan semakin berleluasa dan menular.


Ini akan memberi kesan negatif kepada institusi kekeluargaan, masyarakat dan negara selain menjejaskan kestabilan ekonomi.
Bersempena sambutan Hari Pekerja pada 1 Mei ini, satu pembaharuan jati diri penjawat awam diperlukan khususnya berkaitan isu rasuah dan secara dasarnya mereka semakin memahami jenayah membabitkan rasuah bukan saja tidak menguntungkan, tetapi boleh memakan diri sendiri, sekali gus memecahbelahkan keluarga dan masyarakat.
Bagi memperoleh gambaran jelas mengenai jenayah itu, Pensyarah dan Kaunselor Berdaftar bidang Bimbingan & Kaunseling di Jabatan Pendidikan Kaunselor dan Psikologi Kaunseling, Fakulti Pengajian Pendidikan Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din menyifatkan kesalahan rasuah itu berupaya merosakkan minda dan akhlak masyarakat sekiranya tidak dibasmi dari akar umbi.


Mohamed Fadzil berkata, disebabkan rasuah adalah penyakit sosial, selain bersifat anti kepada kehidupan harian, masyarakat perlu berganding bahu bagi menghentikan aktiviti rasuah, selain memahami konteks perbuatan rasuah secara jelas.


“Sebagai kelompok masyarakat tidak kira ahli politik, berlainan latar belakang, bangsa dan agama, kita seharusnya faham bahaya rasuah terhadap perkembangan sosial negara. Rasuah adalah aktiviti tidak bermoral yang boleh menjatuhkan jati diri dan martabat negara dan pendidikan awal mengenai rasuah harus diajar kepada anak kecil sejak di rumah lagi,” katanya.


Beliau berkata, aktiviti SPRM yang semakin menampakkan keberkesanan dalam memerangi rasuah perlu dipuji dan disokong. Bagaimanapun, katanya, tidak wajar jika SPRM dipolitikkan sesetengah parti politik yang mahu menumpang kemasyhuran.
“Penjawat awam khususnya, perlu berani dan mengaku jika mereka bersalah dan usah menggunakan taktik helah bela diri hanya kerana tidak mahu aibnya dibuka,” katanya.


Berdasarkan statistik penangkapan SPRM pada 2010, 414 pemberi rasuah dilaporkan berbanding 2009, iaitu hanya 91 kes membabitkan pemberi rasuah dilaporkan. Oleh itu, bilangan pemberi rasuah ditahan meningkat 355 peratus dan ia menunjukkan SPRM bekerja kuat bagi memerangi rasuah dalam negara ini.


Yang Dipertua Pertubuhan Pendidikan Pencegahan Rasuah Malaysia, Datuk Shahrul Nizam Yunus turut berkongsi pendapat isu pembasmian rasuah oleh kerajaan dan padanya ia langkah terbaik dekad ini yang mana usaha kerajaan itu membuahkan hasil.


Beliau berkata, akibat usaha berterusan oleh SPRM khususnya, kebanyakan masyarakat di negara ini mula berbicara berhubung rasuah, malah ia dijadikan topik perbualan ketika waktu makan tengah hari atau sembang petang.


Shahrul berkata, perbualan mengenai masalah rasuah oleh masyarakat awam membuktikan tahap kesedaran berhubung bahaya rasuah timbul dalam diri masing-masing dan tambahan pula, perbuatan rasuah sememangnya bertentangan dengan agama Islam.


“Dalam usaha membantu kerajaan, masyarakat perlu menjadi telinga dan mata SPRM, iaitu melaporkan sebarang perbuatan rasuah yang mereka lihat dan dengar dengan segera. Dengan bantuan seperti ini, saya rasa gejala rasuah bukan saja akan berkurangan, tetapi boleh dihapuskan,” katanya.


Secara amnya, rasuah adalah perbuatan yang memerlukan persetujuan dua pihak, iaitu pemberi dan penerima dan jika salah seorang daripada mereka memungkiri janji, maka sesuatu transaksi rasuah tidak akan berjaya.


Panel Perunding dan Pencegahan Rasuah, Syed Akbar Ali pula berkata, lazimnya masyarakat umum menghadapi tekanan rasuah apabila mereka berurusan dengan jabatan kerajaan atau badan kerajaan yang diswastakan.


Tambah beliau gejala buruk rasuah memberi kesan yang mendalam dan beracun, malah rasuah akan menjadikan generasi masa depan lebih miskin.


Sementara itu, Presiden CUEPACS, Datuk Omar Othman pula berkata, penjawat awam harus lebih berwaspada dengan mereka yang sering memperdayakan mereka, terutama yang berkaitan isu penguat kuasa dengan segelintir masyarakat sentiasa cuba merasuah penjawat awam demi kepentingan diri.


“Masyarakat tidak perlu memandang negatif dan meletakkan 100 peratus jenayah rasuah terhadap penjawat awam berikutan tidak semua melakukan kesalahan itu. Kadang-kadang perbuatan rasuah berlaku akibat segelintir individu yang gemar memperalatkan penjawat awam untuk memenuhi kehendak mereka,” katanya.


Beliau berkata, laporan media berhubung isu penangkapan penjawat awam akibat kesalahan rasuah harus dijadikan pengajaran kepada kakitangan awam lain dan seelok-eloknya amalkan gaya kerja sihat dan jangan mudah menjatuhkan martabat perkhidmatan awam hanya kerana sogokan.


Sumber : http : //www.bharian.com/