Memartabatkan Bahasa adalah tanggungjawab semua pihak sama ada pihak individu, keluarga, masyarakat, pemimpin atau kerajaan sahaja. Tanggapan yang menyatakan bahawa untuk memartabatkan bahasa, tanggungjawab harus dipikul oleh sekalian guru bahasa, pejuang bahasa atau ahli bahasa sahaja adalah satu tanggapan yang sangat nakal dan tanggapan ini haruslah dicampak jauh-jauh dari jiwa bangsa Malaysia.
Menjaga bahasa bukan satu kerja mudah seperti menjaga seekor binatang ternakan. Bahasa bukan suatu benda yang boleh diperdagangkan kerana nilainya tiada tolok banding, nilainya tiada taruhan dan nilainya tidak tercapai oleh akal insan.Bahasa juga bukan bernilai hanya dengan cakap mulut tetapi perlu kepada penghayatan dan pengamalan berbahasa yang mantap.
Dalam era ini, adalah sesuatu yang sangat malang jika terdapat dalam kalangan rakyat Malaysia yang masih tidak tahu atau tidak fasih berbahasa Melayu. Kerajaan harus komited dan mempunyai ketegasan dalam hal ini. Pemimpin dan pegawai kerajaan yang dilantik untuk berkhidmat dengan masyarakat haruslah fasih berbahasa Melayu. Ini kerana Bahasa Kebangsaan kita adalah bahasa Melayu dan semestinya semua rakyat negara ini terutamanya pemimpin yang akan berhadapan dengan rakyat mestilah menguasai bahasa Melayu dengan baik sebagai tanda cinta dan kasihnya kepada negara Malaysia. Bagaimana kita hendak menjadi pemimpn kepada negara Malaysia jika kita tidak tahun berbahasa Melayu? Adakah kita hanya bercakap dengan orang asing sahaja? Tidak adakah orang Melayu yang tidak tahu berbahasa asing dalam kalangan pelanggan? Persoalan inilah yang harus ada dalam diri semua pemimpin atau pegawai yang akan menjadi pemimpin dalam masyarakat?
Bahasa Melayu juga mampu untuk meledak sebagai bahasa antarabangsa jika semua rakyat prihatin dan peka dalam penggunaan bahasa Melayu. Bahasa Melayu mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bahasa lain di dunia ini. Kemampuan ini tidak boleh diperolehi hanya dengan cita-cita atau angan-angan sahaja. Sesuatu harus dirancang dan direalisasikan untuk memartabatkan bahasa Melayu. Telah terbukti, bahasa Melayu pernah gemilang dan menjadi bahasa perdagangan suatu ketika dulu. Tahukah kita bahawa bahasa Melayu dipertuturkan dalam perkembangan perdagangan di Melaka? Kegemilangan inilah yang harus kita selusuri dan mantapkan penggunaan bahasa Melau terutama dalam era perkembangan teknologi hari ini .
Lihat, negara Jepun, negara mereka maju dengan bahasa mereka sendiri. Apakah bahasa Melayu tidam mampu menjadi seperti bahasa Jepun? Mengapa kita selalu menolak untuk menggunakan bahasa Melayu? Bagaimana akhirnya kesudahan bahasa Melayu jika sikap dan mentaliti rakyat kita tidak diubah? Apakah bahasa Melayu tidak mantap atau adakah kita sengaja memandang bahasa Melayu sebagai bahasa yang tidak berkualit dan bermutu. Persoalan in, harus berlegar dan bermain dibenak jiwa kita jika kita sayang dan cinta kepada bahasa melayu.
Secara jujurnya, jika kita ingin melihat bahasa Melayu dijulang di awan biru, sewajarnya ketegasan pihak kerajaan mengarahkan pihak yang menganjurkan seminar,program, bengkel atau kursus di negara ini seharusnyalah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantara. Ketika bercakap dengan media, pemimpin perlu menjadi suri teladan dengan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ucapan atau bahasa ketika mengadakan sidang akhbar. Yakin dan percayalah, tidak akan hilang bisanya ular yang menyusur akar sekalipun kita bercakap dalam bahasa Melayu.
Kehidupan Hari Esok, Bermula Dari Sini. Berhenti Sejenak, Sebelum Terus Melangkah Untuk Memastikan Perjalanan Seterusnya Tiada Halangan. Semalam Yang Berlalu, Menjanjikan Seribu Kilauan Bintang Untuk Hari Yang Mendatang
Thursday, April 28, 2011
Sayangi Bahasa Kita.
PERSATUAN Linguistik Malaysia (PLM) amat bersetuju dengan pandangan Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa banyak lagi rakyat yang masih bersikap tidak berbangga dengan bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan negara sendiri berbanding dengan rakyat negara lain seperti China, Korea, Jepun dan sebagainya.
Rakyat negara berkenaan bukan tidak belajar bahasa Inggeris atau tidak fasih berbahasa Inggeris, tetapi dalam banyak perkara mereka lebih menjunjung bahasa sendiri dan mengendong bahasa lain, sedangkan banyak orang kita menjunjung bahasa lain khususnya Inggeris dan hanya sekadar mengendong bahasa Melayu.
Bangsa lain seperti China, Jepun, Korea, Perancis dan lain-lain itu hanya ketika bersantai atau tidak rasmi barulah mereka bersedia menggunakan bahasa Inggeris atau lainnya. Hal ini tidak bagi kebanyakan daripada kita termasuk segelintir pemimpin.
Bertambah malang lagi jika turut membabitkan pemimpin pada peringkat nasional, organisasi atau jabatan kerajaan seperti yang selalu terpapar dalam berita di televisyen. Bahasa Melayu hanya digunakan dalam sari kata.
Eloklah bertutur dalam bahasa Melayu dan sediakan sari kata dalam bahasa Inggeris agar tidaklah menjadi seperti ‘kera di hutan disusukan anak di pangkuan dibiar kelaparan’. Pupuklah rasa bangga dan megah bahasa negara sendiri sekalipun kita memang memerlukan kemahiran bahasa kedua, ketiga dan sebagainya. Tiadakah perbezaan antara Barat misalnya dengan negara Malaysia daripada segi citra dan jati diri negara?
KAMAL SHUKRI ABDULLAH SANI,
Timbalan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Dicatat oleh Cikgu Taufiq di 5:04 AM 0 ulasan
Saturday, April 16, 2011
Antologi Remaja : Sajak Di Perpustakaan
Di Perpustakaan
Melangkah ke ruangmu
Satu pertukaran yang kontras
Dari kehangatan merata
Kedinginan yang menerpa
Terlalu hening di sini
Gua pendeta bersemadi
Di puncak sepi
Di sana sini
Kepala-kepala runduk meneliti
Mata dan fikir bersebati
Maju ke ruang buku
Terlalu kerdil aku di sini
Terapung di laut ilmu
Tercurah berzaman
Dalam tak terselam
Betapapun kulayari
Bahtera ilmu di sini
Tak terteroka
Yang akan kucatat
Hanya sedetik dari tinta
Yang akan kupetik
Hanya sebiji dari mutiara
Engkau adalah pusaka moyang
Gedung peradaban insan
Terhimpun berzaman
Bersemadi di sini
Aku adalah pelayar yang dahaga
Di dada samudera
Tak berpantai
Betapapun kuteguk darinya
Dahaga tak pernah langsai.
Shafie Abu Bakar
Antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka,2009.
Maksud Sajak.
Rangkap 1
Penyajak menggambarkan suasana di dalam perpustakaan sangat berbeza daripada tempat-tempat lain. Perpustakaan amat kaya dengan pelbagai ilmu. Para pengunjungnya pula tekun menelaah.
Rangkap 2
Penyajak berasakan bahawa dirinya terlalu kerdil apabila berada di rak buku yang mengandungi pelbagai jenis buku. Penyajak berasakan ilmu yang dimilikinya terlalu sedikit jika dibandingkan dengan lautan ilmu yang terdapat di perpustakaan dan dirinya tidak mugkin dapat menguasai semua ilmu yang ada di dunia.
Rangkap 3
Penyajak berusaha mencari ilmu pengetahuan walaupun dia mengetahui ilmu yang ada tidak akan habis diterokainya.
Tema.
Perpustakaan merupakan gedung ilmu yang menjadi kunjungan pencinta ilmu.
Persoalan.
1.Persoalan pelbagai khazanah ilmu yang terdapat di perpustakaan dan perlu dimanfaatkan.
2.Persoalan tentang pencarian ilmu pengetahuan yang terlalu luas bidangnya.
3.Persoalan cinta akan ilmu pengetahun.
Bentuk Sajak.
1.Terdiri daripada tiga rangkap
2.Bilangan barisnya tidak sama. Rangkap pertama ada sepuluh baris, rangkap kedua ada lima belas baris dan rangkap ketiga terdiri daripada enam baris.
3.Mengandungi antara dua hingga lima patah kata sebaris.
4.Rima akhirnya bebas abccdddddd, abacdbbefegehcc,, abbaba.
5.Sajak ini berbentuk bebas.
Nada.
Sinis
Gaya Bahasa.
1.Pemilihan kata atau diksinya indah. Contoh : Gua pendeta bersamadi.
2.Aliterasi :pengulangan konsonan n
Contoh : Ke kedinginan yang menerpa (rangkap 1 baris 4)
Pengulangan konsonan t
Contoh : satu pertukaran yang kontras
3.Asonansi :pengulangan vokal a
Contoh :Dahaga tak pernah langsai (rangkap 3, baris 6)
Pengulangan vokal i
Contoh : hanya sebiji dari mutiara (rangkap 2, baris 12)
4.Anafora – pengulangan perkataan pada awal baris
Contoh : Di puncak sepi
Di sana sini (rangkap 1, baris 7-8)
5.Metafora
Contoh : Di dada samudera (rangkap 3, baris 3)
Bahtera ilmu (rangkap 2, baris 7)
6.Sinkope
Contoh : Melangkah ke ruangmu
Yang akan kucatat
7.Personifikasi
Contoh : Ke kedinginan yang menerpa
8.Imejan
Contoh : Gua pendeta bersemadi. (rangkap 1, baris 6)
Nilai.
1.Nilai kerajinan, contohnya rajin menuntut ilmu.
2.Nilai ketekunan, contohnya tekun dalam mempelajari ilmu pengetahuan.
3.Nilai bertanggungjawab contohnya berminat untuk mendalami ilmu pengetahuan.
Pengajaran.
1.Kita hendaklah tekun semasa menuntut ilmu.
2.Kita hendaklah meneliti minat untuk mendalami sesuatu bidang ilmu.
3.Kita hendaklah memiliki kegigihan dalam usaha mngejar ilmu.
4.Kita hendaklah rajin mengunjungi perpustakaan.
Soalan Latiha:
1.Mengapakah penyajak berasa kagum apabila melangkah ke ruang perpustakaan?
2.Nyatakan dua kepentingan perpustakaan kepada masyarakat.
Jawapan:
1.Penyajak kagum apabila melangkah ke ruang perpustakaan kerana dipenuhi pelbagai buku ilmiah yang membezakan perpustakaan daripada tempat-tempat lain.
2.Dua kepentingan perpustakaan kepada masyarakat ialah tempat rujukan kepada pencinta ilmu dan sumber ilmu dalam pelbagai bidang.
Diubahsuai daripada Nota BPK KPM
Antologi Harga Remaja
Harga Remaja
Berapakah sebenarnya harga remaja
yang bersih
dari gelodak kecewa
bagai kehijauan daun
bagai kesegaran pohon
di pinggir perjalanan ini?
Dengan apakah kau akan penuhi
piala remajamu
adakah cuka kesangsian
dari cinta murah
atau madu ajaran
dari ilmu susah?
Remaja amat mahal
sesungguhnya
tiada terbeli oleh perjanjian
harga remaja adalah
pendirian
keberanian dan ilmu.
Penuhilah remajamu
dengan ketentuan tuju.
Maksud Sajak :
Rangkap 1
Pengajak menerangkan tentang kepentingan usia remaja yang tinggi nilainya dalam meniti kehidupan.
Rangkap 2
Penyajak mencetuskan persoalan tentang pengisian kehidupan remaja sama ada dipenuhi kelalaian atau digunakan untuk menuntut ilmu.
Rangkap 3
Usia remaja amat bernilai dan tidak boleh dibeli dengan perjanjian. Remaja perlu teguh pendirian, berani menghadapi cabaran dan gigih menuntut ilmu.
Rangkap 4
Remaja perlu mempunyai matlamat hidup untuk menjadi insan yang berguna.
Tema.
Ketinggian nilai usia remaja berdasarkan pengisian usia muda.
Zaman remaja ialah zaman paling berharga dan para remaja mesti mengisinya dengan sesuatu yang baik. Remaja juga mesti berani berpendirian dan berilmu pengetahuan serta mempunyai hala tuju.
Persoalan.
1.Persoalan tentang kehidupan remaja yang penuh dengan cabaran dan dugaan.
2.Persoalan jati diri remaja.
3.Persoalan keberanian remaja dalam menempuh liku-liku kehidupan.Tanpa keberanian, remaja susah menghadapi zaman remaja yang penuh masalah dan pengaruh.
4.Persoalan hala tuju hidup dalam diri remaja.
Zaman remaja dapat diisi dengan sebaik-baiknya dengan adanya hala tuju dan matlamat hidup.
Bentuk Sajak.
1.Terdiri daripada empat rangkap
2.Bilangan barisnya tidak sama. Rangkap pertama, kedua dan ketiga terdiri daripada enam baris, manakala rangkap keempat terdiri daripada dua baris.
3.Mengandungi antara satu hingga empat patah kata sebaris.
4.Rima akhirnya bebas abaccd,abcdcd, abcdce dan aa.
5.Sajak ini berbentuk bebas.
Nada.
Sinis
Gaya Bahasa.
1.Ayatnya pendek-pendek.
Contoh: pendirian (rangkap 3, baris 5)
2. Diksinya mudah difahami.
Contoh: dengan apakah akan kaupenuhi (rangkap 2, baris 1)
3.Aliterasi :pengulangan konsonan m
Contoh : remaja amat mahal (rangkap 3, baris 1)
4.Pengulangan konsonan t
Contoh : dengan ketentuan tuju (rangkap 4, baris 2)
5.Asonansi :pengulangan vokal a
Contoh :dengan apakah akan kaupenuhi (rangkap 2, baris 1)
Pengulangan vokal i
Contoh : di pinggir perjalanan ini? (rangkap 1, baris 6)
6.Anafora – pengulangan perkataan pada awal baris
Contoh : bagai kehijauan daun
bagai kesegaran pohon (rangkap 1, baris 4-5)
7.Metafora
Contoh : piala remajamu (rangkap 2, baris 2)
cuka kesangsian (rangkap 2, baris 3)
madu ajaran (rangkap 2, baris 5)
8.Simile
Contoh : bagai kehijauan daun (rangkap 1, baris 4)
9.Sinkope
Contoh : Penuhilah remajamu
Dengan apakah akan kau penuhi
Nilai.
1.Nilai keberanian. Remaja perlu berani untuk menegakkan kebenaran.
2.Nilai kegigihan. Remaja mestilah berusaha untuk menuntut ilmu.
3.Nilai kebijaksanaan. Remaja perlu bijak menentukan hala tuju diri dalam hidup mereka.
Pengajaran.
1.Kita hendaklah mengisi masa remaja dengan perkara-perkara yang bermanfaat.
2.Kita mestilah rajin berusaha dan menuntut ilmu demi masa depan yang cerah.
3.Kita hendaklah berani menempuh dugaan hidup.Remaja mestilah mempunyai keberanian kerana tanpa keberanian, remaja susah menghadapi zaman remaja yang penuh masalah dan pengaruh.
4.Kita perlu mempunyai pendirian yang tetap dan yakin akan diri sendiri.
Isu Sosial Remaja ; Remaja Perlu Diberi Motivasi
KEHIDUPAN remaja penuh pancaroba. Ada juga yang mengatakan kehidupan remaja penuh warna-warni. Bagaimanapun, remaja perlukan bimbingan dan motivasi untuk terus meningkatkan kejayaan dalam pelajaran demi mengejar cita-cita yang diimpikan.
Kebanyakan remaja lelaki berusia antara 13 hingga 17 tahun sering terperangkap dengan angan-angan, cinta dan khayalan. Manakala remaja perempuan pula sering terperangkap dengan masalah cinta dan kematangan. Mereka yang terlibat dengan masalah ini tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran.
Dalam tempoh usia ini juga kebanyakan remaja mudah terjebak dengan pelbagai gejala sosial yang menjerumuskan mereka ke arah keburukan. Bermula dengan berkenal-kenalan melalui perbualan telefon dan facebook, akhirnya mereka mudah terikut dengan pengaruh kawan dan terbabit dengan pergaulan bebas serta gejala sosial.
Justeru, remaja perlu mengekalkan dan mengawal minat mereka ke arah perkara yang bermanfaat dan lebih baik untuk diri dan keluarga. Melalui minat bermanfaat yang dipupuk sejak kecil seseorang itu dapat mengembangkan minat dan kecenderungan hingga dewasa. Minat yang baik seperti membaca, melukis dan bermain alat muzik dikatakan dapat mengisi kekosongan dan menghaluskan jiwa.
Kajian ahli psikologi pendidikan H W Bernard dalam bukunya Psychology of Learning (1965), menyatakan remaja perlu mendapat sentuhan motivasi iaitu proses ke arah membangkitkan, mengekalkan dan mengawal minat.
Oleh itu, melalui motivasi sebagai suatu desakan yang menjadikan manusia mengubah sikap, minat atau kegiatannya ke arah kebaikan. Ia dapat menghindarkan seseorang remaja terjebak dalam perkara tidak baik dan tidak mendatangkan faedah. Sebagai contoh, bidang sukan dan permainan dapat mengisi masa lapang dengan berfaedah.
Menurut pakar pendidikan Sharifah Alwiah Alsagof, motivasi juga dikatakan sebagai perangsang tindakan terhadap sesuatu tujuan yang dulunya hanya terdapat sedikit atau tiada minat terhadap tujuan tersebut menjadi bertambah minat. Oleh itu, motivasi penting ke arah mencapai suatu matlamat tertentu, termasuk mengubah sikap, minat dan tingkah laku seseorang.
Sesetengah ahli psikologi mengklasifikasikan motivasi kepada motivasi fisiologi (misalnya, keperluan asas manusia seperti makanan, minuman, seks dan sebagainya) dan motivasi sosial (misalnya, berharap mendapat reputasi dan keuntungan). Ia terbahagi kepada dua iaitu motivasi asas yang bersifat semula jadi dan motivasi dibentuk daripada pembelajaran.
Kajian menunjukkan bahawa keperluan sosial manusia meliputi keperluan mencapai kecemerlangan, pergaulan sosial, autonomi, pemeliharaan dan perlindungan, mempengaruhi dan mengawal orang lain, menunjukkan kebaikan, peraturan dan kekemasan dalam sistem organisasi, hiburan, rekreasi dan keselesaan yang memerlukan motivasi.
Di sebalik kejayaan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) masih ada pelajar yang kurang cemerlang dan merosot keputusannya. Sepatutnya, sekolah sudah dapat mengenal pasti kumpulan ini. Kalangan pelajar dari sekolah yang pencapaiannya kurang cemerlang, kurang baik dan tidak memuaskan seharusnya diberikan motivasi.
Justeru, pelajar yang kurang cemerlang dalam peperiksaan SPM, diberi kaunseling dan motivasi. Mereka yang berjaya juga seharusnya memberikan semangat, kata-kata rangsangan, motivasi serta kaedah belajar yang berkesan dan bergaul dengan mereka yang kurang cemerlang.
Ahli keluarga dan saudara-mara pelajar yang kurang cemerlang juga wajar memberikan kata-kata semangat dan rangsangan kepada mereka supaya terus berusaha untuk mencapai kejayaan. Dorongan dan kata-kata motivasi dapat meningkatkan semangat mereka dalam pelajaran. Kegagalan dalam peperiksaan bukan bermakna berakhirnya suatu kehidupan. Banyak mereka yang gagal dalam peperiksaan berjaya mencipta masa depan dalam bidang lain seperti bidang perniagaan.
Kata-kata motivasi dapat membangkitkan semula semangat dan bangkit daripada kegagalan untuk mencipta kejayaan yang baru. Napoleon Hill pernah berkata, apabila anda mempersoalkan kegagalan, sama dengan anda mengundang kegagalan dan apabila anda mempersoalkan kejayaan bererti anda akan mengundang kejayaan pula.
Menurut pandangan Babara Cartland, janganlah anda menyesali kegagalan yang anda alami dengan menuduh orang lain, tetapi akui dengan sungguh-sungguh kegagalan itu adalah akibat perbuatan anda sendiri. Sebagai motivasi Robert H Schuller menyatakan, kegagalan tidak bererti kita mensia-siakan hidup, tetapi bererti kita perlu mulai lagi dengan cara lain dan lebih giat serta penuh kesabaran.
Begitulah cara mengatasi kegagalan dalam kehidupan. Kebijaksanaan lebih banyak belajar daripada kegagalan bukan daripada kejayaan. Kegagalan juga mengajar kita untuk mencapai kejayaan seterusnya.
Setiap remaja memerlukan motivasi dalam mencapai cita-cita terutama mencapai kecemerlangan dalam pelajaran. Selain itu, remaja juga mempunyai semangat yang kuat, usaha gigih, tenaga yang mampu untuk bersaing dalam dunia globalisasi bagi menentukan kejayaan seterusnya. Minat yang mendalam dalam sesuatu bidang boleh diasaskan dan dicetuskan melalui motivasi berterusan.
Kebanyakan pelajar yang gagal dalam pelajaran adalah disebabkan hilang fokus dan minat ke arah pelajaran. Beberapa faktor yang menyebabkan hal ini berlaku antaranya kurang motivasi daripada ibu bapa, keluarga, rakan sebaya, guru-guru dan persekitaran yang tidak menggalakkan.
Melalui motivasi iaitu proses dalaman menimbulkan perubahan tingkah laku seseorang. Sekiranya perubahan tingkah laku itu yang ditimbulkan oleh motivasi berpusat pada suatu aktiviti dan aktiviti itu dapat menghasilkan kepuasan, seseorang individu akan meneruskan aktiviti tersebut secara berulang-ulang seperti pembacaan, penulisan dan reka cipta.
Dalam konteks pendidikan, naluri ingin tahu merupakan motivasi. Oleh itu melalui naluri ingin tahu menjadi penggerak penting yang amat bernilai untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Naluri ingin tahu dalam diri kanak-kanak lahir secara semula jadi dan harus dipupuk hingga dewasa.
Motivasi berlandaskan naluri ingin tahu adalah ditimbulkan daripada rangsangan dalam persekitaran. Sikap, harapan dan aspirasi seseorang pula mempengaruhi motivasinya. Strategi pengajaran dan pembelajaran juga penting untuk mewujudkan motivasi. Kesediaan belajar banyak bergantung pada motivasi yang sesuai dan penting untuk menggerakkan pembelajaran.
Lantaran itu, Islam juga menggalakkan motivasi dalam melaksanakan setiap ibadah. Melalui rangsangan dan semangat yang gigih, ibadah dapat dilakukan dengan baik dan sempurna serta berterusan. Kesabaran ibu bapa juga penting dalam melaksanakan penerusan motivasi dalam diri seseorang anak berkaitan dengan pelajaran dan ibadah. Oleh itu, motivasi penting dalam kehidupan untuk mencapai kecemerlangan di dunia dan akhirat.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
Remaja Perlu Diberi Motivasi Untuk Menangani Masalah Sosial
KEHIDUPAN remaja penuh pancaroba. Ada juga yang mengatakan kehidupan remaja penuh warna-warni. Bagaimanapun, remaja perlukan bimbingan dan motivasi untuk terus meningkatkan kejayaan dalam pelajaran demi mengejar cita-cita yang diimpikan.
Kebanyakan remaja lelaki berusia antara 13 hingga 17 tahun sering terperangkap dengan angan-angan, cinta dan khayalan. Manakala remaja perempuan pula sering terperangkap dengan masalah cinta dan kematangan. Mereka yang terlibat dengan masalah ini tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran.
Dalam tempoh usia ini juga kebanyakan remaja mudah terjebak dengan pelbagai gejala sosial yang menjerumuskan mereka ke arah keburukan. Bermula dengan berkenal-kenalan melalui perbualan telefon dan facebook, akhirnya mereka mudah terikut dengan pengaruh kawan dan terbabit dengan pergaulan bebas serta gejala sosial.
Justeru, remaja perlu mengekalkan dan mengawal minat mereka ke arah perkara yang bermanfaat dan lebih baik untuk diri dan keluarga. Melalui minat bermanfaat yang dipupuk sejak kecil seseorang itu dapat mengembangkan minat dan kecenderungan hingga dewasa. Minat yang baik seperti membaca, melukis dan bermain alat muzik dikatakan dapat mengisi kekosongan dan menghaluskan jiwa.
Kajian ahli psikologi pendidikan H W Bernard dalam bukunya Psychology of Learning (1965), menyatakan remaja perlu mendapat sentuhan motivasi iaitu proses ke arah membangkitkan, mengekalkan dan mengawal minat.
Oleh itu, melalui motivasi sebagai suatu desakan yang menjadikan manusia mengubah sikap, minat atau kegiatannya ke arah kebaikan. Ia dapat menghindarkan seseorang remaja terjebak dalam perkara tidak baik dan tidak mendatangkan faedah. Sebagai contoh, bidang sukan dan permainan dapat mengisi masa lapang dengan berfaedah.
Menurut pakar pendidikan Sharifah Alwiah Alsagof, motivasi juga dikatakan sebagai perangsang tindakan terhadap sesuatu tujuan yang dulunya hanya terdapat sedikit atau tiada minat terhadap tujuan tersebut menjadi bertambah minat. Oleh itu, motivasi penting ke arah mencapai suatu matlamat tertentu, termasuk mengubah sikap, minat dan tingkah laku seseorang.
Sesetengah ahli psikologi mengklasifikasikan motivasi kepada motivasi fisiologi (misalnya, keperluan asas manusia seperti makanan, minuman, seks dan sebagainya) dan motivasi sosial (misalnya, berharap mendapat reputasi dan keuntungan). Ia terbahagi kepada dua iaitu motivasi asas yang bersifat semula jadi dan motivasi dibentuk daripada pembelajaran.
Kajian menunjukkan bahawa keperluan sosial manusia meliputi keperluan mencapai kecemerlangan, pergaulan sosial, autonomi, pemeliharaan dan perlindungan, mempengaruhi dan mengawal orang lain, menunjukkan kebaikan, peraturan dan kekemasan dalam sistem organisasi, hiburan, rekreasi dan keselesaan yang memerlukan motivasi.
Di sebalik kejayaan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) masih ada pelajar yang kurang cemerlang dan merosot keputusannya. Sepatutnya, sekolah sudah dapat mengenal pasti kumpulan ini. Kalangan pelajar dari sekolah yang pencapaiannya kurang cemerlang, kurang baik dan tidak memuaskan seharusnya diberikan motivasi.
Justeru, pelajar yang kurang cemerlang dalam peperiksaan SPM, diberi kaunseling dan motivasi. Mereka yang berjaya juga seharusnya memberikan semangat, kata-kata rangsangan, motivasi serta kaedah belajar yang berkesan dan bergaul dengan mereka yang kurang cemerlang.
Ahli keluarga dan saudara-mara pelajar yang kurang cemerlang juga wajar memberikan kata-kata semangat dan rangsangan kepada mereka supaya terus berusaha untuk mencapai kejayaan. Dorongan dan kata-kata motivasi dapat meningkatkan semangat mereka dalam pelajaran. Kegagalan dalam peperiksaan bukan bermakna berakhirnya suatu kehidupan. Banyak mereka yang gagal dalam peperiksaan berjaya mencipta masa depan dalam bidang lain seperti bidang perniagaan.
Kata-kata motivasi dapat membangkitkan semula semangat dan bangkit daripada kegagalan untuk mencipta kejayaan yang baru. Napoleon Hill pernah berkata, apabila anda mempersoalkan kegagalan, sama dengan anda mengundang kegagalan dan apabila anda mempersoalkan kejayaan bererti anda akan mengundang kejayaan pula.
Menurut pandangan Babara Cartland, janganlah anda menyesali kegagalan yang anda alami dengan menuduh orang lain, tetapi akui dengan sungguh-sungguh kegagalan itu adalah akibat perbuatan anda sendiri. Sebagai motivasi Robert H Schuller menyatakan, kegagalan tidak bererti kita mensia-siakan hidup, tetapi bererti kita perlu mulai lagi dengan cara lain dan lebih giat serta penuh kesabaran.
Begitulah cara mengatasi kegagalan dalam kehidupan. Kebijaksanaan lebih banyak belajar daripada kegagalan bukan daripada kejayaan. Kegagalan juga mengajar kita untuk mencapai kejayaan seterusnya.
Setiap remaja memerlukan motivasi dalam mencapai cita-cita terutama mencapai kecemerlangan dalam pelajaran. Selain itu, remaja juga mempunyai semangat yang kuat, usaha gigih, tenaga yang mampu untuk bersaing dalam dunia globalisasi bagi menentukan kejayaan seterusnya. Minat yang mendalam dalam sesuatu bidang boleh diasaskan dan dicetuskan melalui motivasi berterusan.
Kebanyakan pelajar yang gagal dalam pelajaran adalah disebabkan hilang fokus dan minat ke arah pelajaran. Beberapa faktor yang menyebabkan hal ini berlaku antaranya kurang motivasi daripada ibu bapa, keluarga, rakan sebaya, guru-guru dan persekitaran yang tidak menggalakkan.
Melalui motivasi iaitu proses dalaman menimbulkan perubahan tingkah laku seseorang. Sekiranya perubahan tingkah laku itu yang ditimbulkan oleh motivasi berpusat pada suatu aktiviti dan aktiviti itu dapat menghasilkan kepuasan, seseorang individu akan meneruskan aktiviti tersebut secara berulang-ulang seperti pembacaan, penulisan dan reka cipta.
Dalam konteks pendidikan, naluri ingin tahu merupakan motivasi. Oleh itu melalui naluri ingin tahu menjadi penggerak penting yang amat bernilai untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Naluri ingin tahu dalam diri kanak-kanak lahir secara semula jadi dan harus dipupuk hingga dewasa.
Motivasi berlandaskan naluri ingin tahu adalah ditimbulkan daripada rangsangan dalam persekitaran. Sikap, harapan dan aspirasi seseorang pula mempengaruhi motivasinya. Strategi pengajaran dan pembelajaran juga penting untuk mewujudkan motivasi. Kesediaan belajar banyak bergantung pada motivasi yang sesuai dan penting untuk menggerakkan pembelajaran.
Lantaran itu, Islam juga menggalakkan motivasi dalam melaksanakan setiap ibadah. Melalui rangsangan dan semangat yang gigih, ibadah dapat dilakukan dengan baik dan sempurna serta berterusan. Kesabaran ibu bapa juga penting dalam melaksanakan penerusan motivasi dalam diri seseorang anak berkaitan dengan pelajaran dan ibadah. Oleh itu, motivasi penting dalam kehidupan untuk mencapai kecemerlangan di dunia dan akhirat.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
Kebanyakan remaja lelaki berusia antara 13 hingga 17 tahun sering terperangkap dengan angan-angan, cinta dan khayalan. Manakala remaja perempuan pula sering terperangkap dengan masalah cinta dan kematangan. Mereka yang terlibat dengan masalah ini tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran.
Dalam tempoh usia ini juga kebanyakan remaja mudah terjebak dengan pelbagai gejala sosial yang menjerumuskan mereka ke arah keburukan. Bermula dengan berkenal-kenalan melalui perbualan telefon dan facebook, akhirnya mereka mudah terikut dengan pengaruh kawan dan terbabit dengan pergaulan bebas serta gejala sosial.
Justeru, remaja perlu mengekalkan dan mengawal minat mereka ke arah perkara yang bermanfaat dan lebih baik untuk diri dan keluarga. Melalui minat bermanfaat yang dipupuk sejak kecil seseorang itu dapat mengembangkan minat dan kecenderungan hingga dewasa. Minat yang baik seperti membaca, melukis dan bermain alat muzik dikatakan dapat mengisi kekosongan dan menghaluskan jiwa.
Kajian ahli psikologi pendidikan H W Bernard dalam bukunya Psychology of Learning (1965), menyatakan remaja perlu mendapat sentuhan motivasi iaitu proses ke arah membangkitkan, mengekalkan dan mengawal minat.
Oleh itu, melalui motivasi sebagai suatu desakan yang menjadikan manusia mengubah sikap, minat atau kegiatannya ke arah kebaikan. Ia dapat menghindarkan seseorang remaja terjebak dalam perkara tidak baik dan tidak mendatangkan faedah. Sebagai contoh, bidang sukan dan permainan dapat mengisi masa lapang dengan berfaedah.
Menurut pakar pendidikan Sharifah Alwiah Alsagof, motivasi juga dikatakan sebagai perangsang tindakan terhadap sesuatu tujuan yang dulunya hanya terdapat sedikit atau tiada minat terhadap tujuan tersebut menjadi bertambah minat. Oleh itu, motivasi penting ke arah mencapai suatu matlamat tertentu, termasuk mengubah sikap, minat dan tingkah laku seseorang.
Sesetengah ahli psikologi mengklasifikasikan motivasi kepada motivasi fisiologi (misalnya, keperluan asas manusia seperti makanan, minuman, seks dan sebagainya) dan motivasi sosial (misalnya, berharap mendapat reputasi dan keuntungan). Ia terbahagi kepada dua iaitu motivasi asas yang bersifat semula jadi dan motivasi dibentuk daripada pembelajaran.
Kajian menunjukkan bahawa keperluan sosial manusia meliputi keperluan mencapai kecemerlangan, pergaulan sosial, autonomi, pemeliharaan dan perlindungan, mempengaruhi dan mengawal orang lain, menunjukkan kebaikan, peraturan dan kekemasan dalam sistem organisasi, hiburan, rekreasi dan keselesaan yang memerlukan motivasi.
Di sebalik kejayaan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) masih ada pelajar yang kurang cemerlang dan merosot keputusannya. Sepatutnya, sekolah sudah dapat mengenal pasti kumpulan ini. Kalangan pelajar dari sekolah yang pencapaiannya kurang cemerlang, kurang baik dan tidak memuaskan seharusnya diberikan motivasi.
Justeru, pelajar yang kurang cemerlang dalam peperiksaan SPM, diberi kaunseling dan motivasi. Mereka yang berjaya juga seharusnya memberikan semangat, kata-kata rangsangan, motivasi serta kaedah belajar yang berkesan dan bergaul dengan mereka yang kurang cemerlang.
Ahli keluarga dan saudara-mara pelajar yang kurang cemerlang juga wajar memberikan kata-kata semangat dan rangsangan kepada mereka supaya terus berusaha untuk mencapai kejayaan. Dorongan dan kata-kata motivasi dapat meningkatkan semangat mereka dalam pelajaran. Kegagalan dalam peperiksaan bukan bermakna berakhirnya suatu kehidupan. Banyak mereka yang gagal dalam peperiksaan berjaya mencipta masa depan dalam bidang lain seperti bidang perniagaan.
Kata-kata motivasi dapat membangkitkan semula semangat dan bangkit daripada kegagalan untuk mencipta kejayaan yang baru. Napoleon Hill pernah berkata, apabila anda mempersoalkan kegagalan, sama dengan anda mengundang kegagalan dan apabila anda mempersoalkan kejayaan bererti anda akan mengundang kejayaan pula.
Menurut pandangan Babara Cartland, janganlah anda menyesali kegagalan yang anda alami dengan menuduh orang lain, tetapi akui dengan sungguh-sungguh kegagalan itu adalah akibat perbuatan anda sendiri. Sebagai motivasi Robert H Schuller menyatakan, kegagalan tidak bererti kita mensia-siakan hidup, tetapi bererti kita perlu mulai lagi dengan cara lain dan lebih giat serta penuh kesabaran.
Begitulah cara mengatasi kegagalan dalam kehidupan. Kebijaksanaan lebih banyak belajar daripada kegagalan bukan daripada kejayaan. Kegagalan juga mengajar kita untuk mencapai kejayaan seterusnya.
Setiap remaja memerlukan motivasi dalam mencapai cita-cita terutama mencapai kecemerlangan dalam pelajaran. Selain itu, remaja juga mempunyai semangat yang kuat, usaha gigih, tenaga yang mampu untuk bersaing dalam dunia globalisasi bagi menentukan kejayaan seterusnya. Minat yang mendalam dalam sesuatu bidang boleh diasaskan dan dicetuskan melalui motivasi berterusan.
Kebanyakan pelajar yang gagal dalam pelajaran adalah disebabkan hilang fokus dan minat ke arah pelajaran. Beberapa faktor yang menyebabkan hal ini berlaku antaranya kurang motivasi daripada ibu bapa, keluarga, rakan sebaya, guru-guru dan persekitaran yang tidak menggalakkan.
Melalui motivasi iaitu proses dalaman menimbulkan perubahan tingkah laku seseorang. Sekiranya perubahan tingkah laku itu yang ditimbulkan oleh motivasi berpusat pada suatu aktiviti dan aktiviti itu dapat menghasilkan kepuasan, seseorang individu akan meneruskan aktiviti tersebut secara berulang-ulang seperti pembacaan, penulisan dan reka cipta.
Dalam konteks pendidikan, naluri ingin tahu merupakan motivasi. Oleh itu melalui naluri ingin tahu menjadi penggerak penting yang amat bernilai untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Naluri ingin tahu dalam diri kanak-kanak lahir secara semula jadi dan harus dipupuk hingga dewasa.
Motivasi berlandaskan naluri ingin tahu adalah ditimbulkan daripada rangsangan dalam persekitaran. Sikap, harapan dan aspirasi seseorang pula mempengaruhi motivasinya. Strategi pengajaran dan pembelajaran juga penting untuk mewujudkan motivasi. Kesediaan belajar banyak bergantung pada motivasi yang sesuai dan penting untuk menggerakkan pembelajaran.
Lantaran itu, Islam juga menggalakkan motivasi dalam melaksanakan setiap ibadah. Melalui rangsangan dan semangat yang gigih, ibadah dapat dilakukan dengan baik dan sempurna serta berterusan. Kesabaran ibu bapa juga penting dalam melaksanakan penerusan motivasi dalam diri seseorang anak berkaitan dengan pelajaran dan ibadah. Oleh itu, motivasi penting dalam kehidupan untuk mencapai kecemerlangan di dunia dan akhirat.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
SAJAK - Dirgahayu Bahasaku
Dirgahayu Bahasaku
(Ahmad Sarju)
Maksud Rangkap.
Rangkap 1
Bahasa Melayu diiktiraf sebagai bahasa yang berkedudukan tinggi. Martabatnya dijunjung tinggi dan sebati di jiwa bangsa Melayu yang terkenal dengan budi bahasa, kesetiaan dan sikap amanah.
Rangkap 2
Bahasa dilihat sebagai imej/ identiti/ harga diri/ simbol maruah bangsa yang perlu dipertahankan kedudukannya agar terus teguh dan mantap dan menjadi wahana yang berkesan dalam proses mengkaji ilmu selain berperanan penting untuk mengeratkan hubungan silaturahim dan memperkukuh perpaduan.
Rangkap 3
Para cendiakawan dan penggiat bahasa terus berjuang dengan semangat yang kental untuk mendaulatkan bahasa. Sebenarnya setiap orang perlu memainkan peranan ini tidak kira di mana-mana sahaja mereka berada di dunia ini.
Rangkap 4
Suatu ketika dahulu, bangsa Melayu pernah mencatat sejarah yang gemilang sebagai pelayar yang hebat. Mereka begitu berani menjelajah ke seluruh pelusuk dunia dalam menjalin perhubungan diplomatik dan menjalin persaudaraan dengan masyarakat luar. Bermula dengan usaha itulah, bahasa Melayu mula tersebar dan menunjukkan kemampuannya sebagai bahasa yang berwibawa.
Rangkap 5
Bahasa Melayu sentiasa disanjung tinggi. Dalam masa yang sama, bahasa Melayu mula diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa. Bahasa Melayu sangat indah dan menjadi bahasa ilmu. Bahasa Melayu dimanfaatkan dengan mudah untuk menjalin silaturahim dan sangat bertatasusila. Bahasa Melayu dicetuskan oleh bangsa Melayu yang menempa kejayaan demi kejayaan dari semasa ke semasa.
Tema
Semangat cinta akan bahasa Melayu.
Bahasa Melayu perlu dimartabatkan supaya mampu bersaing dengan bahasa-bahasa yang lain. Peranan ini perlu dimainkan oleh semua pihak.
Persoalan
i. Kepentingan memartabatkan bahasa Melayu.
Bahasa Melayu perlu dimartabatkan sebagai bahasa pertuturan utama di negara ini.
ii. Perjuangan memartabatkan bahasa.
Perjuangan memartabatkan bangsa dipertanggungjawabkan kepada semua orang Melayu.
iii. Sejarah kegemilangan bahasa Melayu.
Bahasa Melayu mempunyai sejarah kegemilangannya yang tersendiri.
iv. Fungsi atau peranan bahasa Melayu sebagai alat komunikasi.
Bahasa Melayu berperanan sebagai alat komunikasi yang penting.
Nilai Murni
i. Bersopan santun.
Penggunaan bahasa yang betul membolehkan nilai budi bahasa dapat dilahirkan dalam komunikasi.
ii. Kesetiaan.
Apabila memartabatkan bahasa maka nilai setia dapat ditunjukkan. Bangsa Melayu tetap setia menggunakan bahasanya sendiri.
iii. Amanah.
Warisan bangsa perlu dipertahankan. Bangsa Melayu bertanggungjawab untuk memelihara dan mempertahankan martabat bahasa Melayu.
iv. Kasih sayang.
Sesuatu bangsa bertanggungjawab mencintai dan mempertahankan bahasanya sendiri.
v. Bersatu padu
Penggunaan bahasa yang sama dapat memupuk nilai bersatu padu.
vi-menghormati
Masyarakat antarabangsa menghormati status bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu
vii. Keberanian
Bangsa Melayu terkenal sebagai pelayar yang hebat ke seluruh pelusuk dunia.
Pengajaran
i. Kita hendaklah menunjukkan rasa sayang dan bangga sebagai penutur bahasa Melayu.
ii. Kita hendaklah bertanggungjawab mempertahankan dan memartabatkan bahasa Melayu .
iii. Kita perlu berusaha gigih untuk mendaulatkan bahasa Melayu.
iv. Kita mestilah memartabatkan bahasa Melayu supaya berkembang dan dihormati serta diiktiraf oleh masyarakat dunia
Latihan :
i) Berikan maksud Dirgahayu Bahasaku
ii) Berpandukan rangkap keempat, gambarkan suasana bahasa Melayu suatu ketika dahulu.
iii) Mengapa bahasa Melayu kian dipinggirkan ?
iv) Berikan pendapat anda tentang cara-cara untuk memartabatkan bahasa Melayu.